S
Hejsan

Ska spika upp råspont som innertak i garage, tänkte spika dolt och skaffa en spikpicka för ändamålet, har lite makita 18v maskiner redan.

Vilken spikpicka skulle ni rekommendera? Helst makita 18v då alltså.
 
Till tak behöver du minst 16 gauge, om makita har detta vet jag inte. Inte funderat på o skruva det dolt ? Känns som en ganska dyr investering att köpa en batteripicka för att sätta råspont i garaget.
 
Det går inte att spricka råspont med pistol dolt. Kommer spricka!
 
Spika råspont :)
 
Vi satte råspont som innertak för att vi ville ha en lite "ruff" känsla och då tycker inte jag att spik heller stör, snarare tillför känsla.

Vi satte vårt med dyckert så det syns ju inte så mycket. Jag använde en jula-pistol för klammer/dyckert (tryckluft). Clip hade inte varit ett alternativ kände jag, hade blivit alldeles för drygt. Tror jag gjorde av med ca 12 000 dyckert på ca 100kvm.
 
pjodden skrev:
Tror jag gjorde av med ca 12 000 dyckert på ca 100kvm.
oj... cc20 mellan reglarna?
 
Nimajneb skrev:
oj... cc20 mellan reglarna?
CC30 mellan glespanel.
 
S
Ja, jag kanske ska skippa det dolda. Men syns dykert mindre verkligen? Är det inte risk att det blir ett litet hål vid varje dyckert, medans med spik så "smälter" skallen in i träet bättre?

Blir enklare att spika också. Funderar på om man kan sätta ihop ett sjok på en skivlyft, sedan lyfta upp hela sjoket i takhöjd och bara spika fast det. Borde kunna gå enkelt och smidigt, kanske får förlänga armarna på lyften lite.

Jag har ju en tryckluftsdriven stomspikare, den kan jag ju köra med om jag spikar vanligt.

Om jag spikar vanligt kommer det gå åt ca 2000 spik inser jag vid ett snabbt överslag.
cc1200, det är väl inte för långt hoppas jag?
 
2000 spik med en stompicka i taket.... det kommer att kännas i armar och nacke.
En 16ga dyckert vore snällare mot din kropp.
 
Dyckert tror jag inte på när det är råspont. Det ska sitta bra också. Tänk på att det är trä vi pratar om som rör sig och då är nog vanlig spik 75 mm att rekommendera. 120 cc är inga problem.
 
Jag spikade 75m2 råspont i ett innertak när jag byggde förra huset.
Spikpistolens vikt var ett mycket mindre problem än att få råsponten att passa in i varandra. Jag rekommenderar absolut att vara två pers.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ja, råsponten kan vara lite vresig tyckte jag med. Det var många bitar som hade slagit sig och skruvat sig så det blev mycket lirkande och tvingande. Men till slut så var det uppe. Visst hade det underlättat att vara två, framförallt med 4,20-längder, men det funkar att vara själv också. Man kommer på hur man ska göra ganska snart.
 
S
Ja, att lägga råspont på yttertak är ju inget problem, där har jag väl lagt en 4-500 kvm. Men då verkar ju gravitationen i ens egen riktning, med undertak blir det tvärtom. Men som sagt med en skivluft och ett gäng redan ihopsatta brädor hoppas jag att det ska funka bättre. Då kan man ju dra fast ett par styrpinnar inför varje vända också som hjälper till att styra in det nya sjoket i det redan uppskruvade så not och spont möts bra :)
 
Kör råspontsluckor och skivhiss och sen bara pang pang :)
 
S
Dr Trä skrev:
Kör råspontsluckor och skivhiss och sen bara pang pang :)
Fast det är ju liksom inte värt 4-5 gånger pengarna bara för att de sitter ihop i sjok från början. Jag måste ju ända köra med skivhiss osv och tänkte ändå skicka upp lite större sjok åt gången. Dessutom vill jag lägga upp 4,2 längder så slipper jag skarvar.
Kanske bäst att kolla hur mycket vikt en skivhiss tål :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.