Var hittar man en riktig skrotgård nuförtiden? Alla skrotar jag besökt har blivit återvinningsindustrier och håller i järnbitarna som om de vore guld. Jag behöver några gamla rör, en gammal ventilationskanal och en I-balk till några galna projekt. Om jag utgår från Södertälje - vart skall jag åka? Ryssland?

 
Ett alternativ till Ryssland är norrland. Dit har inte alla galenskaper nått.
 
Vilken storlek på I-balken? Jag har två till salu.

De har kapats från en carport (se bilden).

PIC000062.jpg

Jag tror att de är ca 2,5 m långa ungefär och de finns i Sollentuna. Resten får du nog åka till Norrland för att hitta ;).
 
De verkar lite för grova och korta de där. Jag tänkte fälla in en i-balk i ett trädäck för att ta hand om ett litet flöde från ett stuprör från balkongen ovanför. Blir det bra tänkte jag tillochmed koppla en liten pump in i stupröret så att man kan använda det som vattenkonst.

 
Alfons_Helikopter skrev:
Blir det bra tänkte jag tillochmed koppla en liten pump in i stupröret så att man kan använda det som vattenkonst.
:surprised: Det måste du bara visa en bild på när du är klar! :surprised: ;)
 
I Solna, närmare bestämt i industriområdet vid Dalvägen, finns flertalet "järnskrotar", flera av dom säljer också metallbitar.
 
Sluta spilla tid.
Om det är så små mängder så skulle jag nog åka och köpa direkt. Det är inte så himla dyrt.
Jag köpte H-balkar på http://www.bengtssonssmide.se/
30 meter HE100 kostade 5000:- ink moms. De tar betalt per kg. Mina balkar väger 500 kg.
 
BAS skrev:
Sluta spilla tid.
Om det är så små mängder så skulle jag nog åka och köpa direkt. Det är inte så himla dyrt.
Jag köpte H-balkar på [länk]
30 meter HE100 kostade 5000:- ink moms. De tar betalt per kg. Mina balkar väger 500 kg.
Det där är ju perfekt!

Har dom också kunskapen att göra hålf-beräkningar för sina balkar eller kränger man bara järn? Jag kommer behöva en H eller I balk i höst när jag river ännu en vägg som borde vara rätt bärande (en fd yttervägg).
 
Skicka mig info om vilken balk, längd och belastning det gäller, samt om det är punkt eller spridd belastning.. Jag kan räkna åt dig.
 
BAS skrev:
Skicka mig info om vilken balk, längd och belastning det gäller, samt om det är punkt eller spridd belastning.. Jag kan räkna åt dig.
Kanonbra, jag tar en funderare på hur det ser ut och återkommer till dig via pm. Detta är en del av höst/vinterprojektet så alla paddlar är inte i vattnet ännu rörande detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.