Hej alla!

Vi ska bygga ett vinkelhus och har en lite speciell tomt som är rätt smal. Enbart 25,23m. Tomtens nordöstra del består av prickmark och likaså sex meter in från gatan i den sydvästra delen.
Eftersom vi kommer att förlägga "husvinkeln" mot sydväst pga solen så har vi ett dilemma. Vi vill maximera tomten mot den sidan samtidigt som vi inte blockerar upp tomten med ett garage just där. Garaget bör alltså stå i sydöstra delen samtidigt som huset står så långt öster ut som möjligt.

Vi har två motorcyklar och två bilar som vi måste stuva in någonstans. Helst vill jag ha ett dubbelgarage för att få utrymme för att meka och ha verktyg och andra prylar. På den bifogade bilden har hussäljaren gett ett förslag på en lösning men den känns inte bra varken för henne eller oss. En tanke har fallit på att man gör ett djupt garage som är brett som ett enkelgarage så det blir som en lång länga med garage + förråd mot den östra grannen.

Hur skulle du ha placerat garaget? Jag är idel öra (öga).
 
  • garageplacering.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du bygga närmare tomtgräns än 4,5m?

Funderat på att bygga ihop hus och garage?

Även min tanke vara att göra ett långsmalt garage, ger ju klart mer utrymme i sida. Nackdelen är att det kan bli lite 15-spel med bilarna om man vill ut med den inre.

Så som bilden är så blir det en ganska stor död yta bakom garaget, jag hade i det läget lagt garaget längre in.

Jag antar att husets form och storlek är bestämd så som på bilden, och att det gråa är prickmarken.

Med tanke på placeringen av entren till huset så känns det inte som det passar riktigt på tomten med hänsyn till vädersträck, gatans läge osv.

Man skulle ju helst vilja ha entreen mellan gatan och framsidan på garaget.
 
Ja garaget kan man ju placera 1m mot tomtgräns.

Huset är ett Movehome så det är nog inte aktuellt.

Jo jag inser problematiken med ett långsmalt men det kanske ändå är bästa alternativet. Jag kan tänka mig ett singelgarage med utökat utrymme med. Ang ytan bakom så är det ett bra påpekande.

Jo formen kan speglas och det gråa är prickmarken bakom. Framför är det en yta mot vägen på 6m som inte får bebyggas heller.

Visst kan man diskutera hustypens lämplighet. Vi tyckte att det skulle vara schysst att kunna sitta i vinkeln för att få lä från vind. Det handlar om kompromisser där även ekonomiska aspekter tar plats.
 
Får garaget ligga 1 m från tomtgräns om det är sammanbyggd med huset? I så fall hade jag vridit huset 90 grader och flyttad vinkelutbyggnaden ut mot garaget.
Då blir det inte exakt det huset, men det finns inget att vinna i att låsa sig vid ett hus som inte passar på tomten.
 
Aha, det är ett movehome, vilket nummer? Kan du inte lägga upp en planlösning?

Jag har full förståelse för tanken med vinkeln åt sydväst, men mer för sol än vind då. Har ni kollat rådande vindriktning i området?

För att skapa lä kan ju en enkelt skärmvägg vara lika bra, och ibland till och med bättre.

Ett alternativ skulle kunna vara att göra ett vinkelhus där gaveln med vinkeln ligger ut mot vägen och lägga den sidan så när vägen som möjligt, lägga garaget ända in mot prickmarken och sedan göra en uteplats med skärm för att få lä på motstående sida mot vinkeln. Man får då inte den "mysiga" hörnan i vinkeln, men istället en innergård skyddad från insyn, vägen och "livet" från den, samtidigt får man ytterdörren "på rätt sida" garaget och möjlighet att göra ett stort garage med en stor uppfart.

Det tycker jag hade varit mycket mer optimalt med den enda "nackdelen" att man får tänka om kring hur uteplatsen ska göras.

Sen vill det ju till att man hittar en planlösning som passar också.
 
Som sagt. Huset är ett färdigt koncept från Movehome (Thomasx: #13) så jag tror inte det blir till att bygga ihop garaget med huset även om det låter som en intressant idé.

Visst det är solen vi är ute efter och även lä mot vind då. Vinkelhusen ger en lite trevligare "twist" i det lite billigare hussegmentet. Därför vill vi ha det så. Flertalet hus i grannskapet har också placerats på "fel ledd" pga dilemmat med de smala tomterna och garagen.

Jag ska fundera över det här med att flytta ut altanen med en skärm. Om det blir att vi har huset som på första exempelbilden så lutar det mot att vi gör ett djupt enkelgarage så att man kan ha en bil plus andra grejer där inne. Möjligen med en carport framför. På sidan ska det i så fall vara en bredare dörr som gör det möjligt att enkelt köra in och ut hojarna. Vi får se. Vi måste bestämma oss inom kort så att processen kan fortskrida. Känner mig lite pressad då man inte i efterhand vill känna att man tog en felaktigt beslut. Det hade varit skönt att slippa bolla med dessa kompromisser. Jag blev lite överrumplad av reglerna från kommunen som var mer strikta än jag hade tänkt från början.
 
  • planlösning13.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sägs om att byta grundkonstruktion från platta till källare och använda källaren som garage? Det borde kunna lösa alla era problem utan att det blir mycket dyrare, och passar bättre på tomten.
 
pelpet skrev:
Vad sägs om att byta grundkonstruktion från platta till källare och använda källaren som garage? Det borde kunna lösa alla era problem utan att det blir mycket dyrare, och passar bättre på tomten.
utan att det blir mycket dyrare? Med källare? Det kan ju bli hur mycket dyrare som helst! Eller hur tänker du?
 
myrn skrev:
Som sagt. Huset är ett färdigt koncept från Movehome (Thomasx: #13) så jag tror inte det blir till att bygga ihop garaget med huset även om det låter som en intressant idé.

Visst det är solen vi är ute efter och även lä mot vind då. Vinkelhusen ger en lite trevligare "twist" i det lite billigare hussegmentet. Därför vill vi ha det så. Flertalet hus i grannskapet har också placerats på "fel ledd" pga dilemmat med de smala tomterna och garagen.

Jag ska fundera över det här med att flytta ut altanen med en skärm. Om det blir att vi har huset som på första exempelbilden så lutar det mot att vi gör ett djupt enkelgarage så att man kan ha en bil plus andra grejer där inne. Möjligen med en carport framför. På sidan ska det i så fall vara en bredare dörr som gör det möjligt att enkelt köra in och ut hojarna. Vi får se. Vi måste bestämma oss inom kort så att processen kan fortskrida. Känner mig lite pressad då man inte i efterhand vill känna att man tog en felaktigt beslut. Det hade varit skönt att slippa bolla med dessa kompromisser. Jag blev lite överrumplad av reglerna från kommunen som var mer strikta än jag hade tänkt från början.
Jag trodde att Movehome gav stor flexibilitet i planlösning etc, men så kanske det inte är.

Ett alternativ, om möjlitg skulle kunna vara att ta bort entren där den ligger idag, skjuta sovrummet hela vägen upp mot toaletten och göra om klädvårdsutrymmet till entre, dörr finns det ju redan där. anslutningen från entreeutrymmet till köket får då läggas längst till höger i bild, en del av utrymmet kanske fortfarande kan användas som klädvård.

Med mitt tidigare förslag behöver du inte flytta ut altanen från huset, den kan fortfarande ligga längs med huskroppen, men i bakkant, mot prickmarken, sätter man en skärmvägg från huset och utåt. så att man skapar samma hörna som idag, fast med skärmväg/hus istället för husvinkeln. Själv tycker jag som sagt att det är en mycket bättre lösning för då får man dels en lugn och skön innergård i direkt anslutning till altanen samtidigt som man skapar ett bättre förhållande mellan hus och garage på andra sidan och minimerar den "döda" delen av trädgården mellan hus och gata.

Edit: Insåg just att jag kombinetar två uttalande ovan som kanske inte låter sig göras i praktiken. Nämligen att placera huset så nära vägen som möjligt och samtidigt göra en uteplats i gräns mot prickmarken och i anslutning till huskroppen, får då måste huskroppen sträcka sig hela den vägen. Så där får det i så fall bli en kompromiss åt ena eller andra hållet.
 
Redigerat:
Tänk om. Helt.
Du har redan insett att just det huset inte skall ligga på den tomten.
 
haavard skrev:
Tänk om. Helt.
Du har redan insett att just det huset inte skall ligga på den tomten.
Försök var lite konstruktiv istället....
 
Det behöver väl inte så mycket dyrare med källare än garage? Vad kostar ett varmgarage, 8000 kr/kvm?

Vad blir merkostnaden för källare mot vanlig platta på mark? Det blir ju dyrare schakt, uppmurning av väggar och ett extra bjälklag som ska till.
 
pelpet skrev:
Det behöver väl inte så mycket dyrare med källare än garage? Vad kostar ett varmgarage, 8000 kr/kvm?

Vad blir merkostnaden för källare mot vanlig platta på mark? Det blir ju dyrare schakt, uppmurning av väggar och ett extra bjälklag som ska till.
+ ev. sprängning, dränering med dito material, isolering och bortforsling av "fylle" samt anläggning av väg ner till källarnivå med murar eller likn.

Tja, inte vet jag hur stor skillnad det blir, men det känns som det skulle bli mer än "inte så mycket" ;)
 
thomasx skrev:
Försök var lite konstruktiv istället....
Varför då? Jag är ingen arkitekt och har inte förutsättningar för att komma på den optimala lösningen med bara några minuter till rådighet framför en dator.
Däremot kan jag läsa en tråd och se när den som skall bygga har låst sig vid ett hus som inte passar behovet.
 
Jag håller nog med Haavard, hus/tomtkombinationen är inte bra men har TS redan bestämt sig så får man väl göra det bästa av situationen.

Källare _behöver_ inte bli dyrt men kan givetvis bli det. TS kan ju kolla upp alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.