Tycker den gräsmattan ser rätt bra ut? Dessutom ska man ALDRIG göra något med trädgården förrän efter ensäsong, du vet inte var föregående ägare slängt ut lökväxterna!
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Det har redan nämnts, men jag tar upp det igen: Du bör vänta tills gräset kommer igång innan du gör något. I vissa eftersatta gräsmattor (alltså mattor som lever sitt eget liv, som ex min egen 😄) får mycket mossa under denna tiden på året. Sen kommer värmen och jag lovar att du kommer bli förvånad hur mycket mossa som försvinner när gräset tar över. När du vet mattans status är det bästa att gödsla den efter behov, och dressa på med ny näringsrik jord där ni har svackor. Att riva upp med jordfräs tycker jag är onödigt eftersom du inte tillför något nytt. Du har ju kvar din gamla magra jord där mossan trivs. Dessutom är det mycket jobb och ni blir av med mattan under en säsong.
Gräs är ofattbart livkraftigt, så om ni gynnar det ni har har ni goda chanser att få en fin matta framåt sommaren.
Tja, mina åsikter i det hela :) Oavsett vad ni gör - lycka till!
 
  • Gilla
Kent Hovemyr
  • Laddar…
Om det är mossa som är problemet och inte ogräs så är det onödigt att köra på Stroller Kombi Plus. Det är bättre med något medel mot mossa och gödning, det är billigare och miljövänligare.

Groparna i min gräsmatta tar jag på lång sikt genom att lägga lite toppdress där ett par gånger om året. Jag hoppas att de är helt ifyllda om ett par år.

Har du funderat på att köra med vertikalskärare? Det tar bort mycket mossa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus1q7b
  • Laddar…
Köp Järnsulfat (finns på granngården), det dödar mossan snabbt. Kör sedan med vertikalskärare för att göra jorden lösare och det skär upp tuvor. Sedan kan du gödsla med npk-gödsel (eller stroller kombi om du har ogräs. Väljer du kombi så skippa järnsulfatet).

För att jämna ut marken kan du toppdressa.
 
Om mossan är där pga att marken är fuktig så lägg på ett lager sand, (ett par cm).
I svackorna kan du fylla på med sand & jord blandat. Efter några säsonger är svackorna borta.

Gifter som dödar allt levande kommer inte in i min trädgård. Jag behöver all hjälp jag kan få av alla maskar, gråsuggor, skalbaggar mm att luckra och humusberika jorden, bin, humlor och blomflugor mm att pollinera så det blir frukt och bär, småfåglar som håller nere skadeinsekter, grodor som käkar snigelägg, och spindlar som håller efter flugor och annat oknytt, osv.
 
  • Gilla
Blommar och 11 till
  • Laddar…
Har förstått det som att det är skillnad på trädgårdsfolk och gräsmattefolk och de senare är lättare att förnärma.
Därav min kommentar till TS att läsa på och bilda sig en egen åsikt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Lite mossa tycker jag gör mattan skön och tät, så länge den inte tar över.
 
sblixten skrev:
Lite mossa tycker jag gör mattan skön och tät, så länge den inte tar över.
Det tråkiga är när mossan sedan invarderas av trädgårdsrödmyror. Säger som oldboy längre upp, insekter och kryp är bra men pissemyror vill jag inte ha.
 
Bödde skrev:
Det har redan nämnts, men jag tar upp det igen: Du bör vänta tills gräset kommer igång innan du gör något. I vissa eftersatta gräsmattor (alltså mattor som lever sitt eget liv, som ex min egen 😄) får mycket mossa under denna tiden på året. Sen kommer värmen och jag lovar att du kommer bli förvånad hur mycket mossa som försvinner när gräset tar över. När du vet mattans status är det bästa att gödsla den efter behov, och dressa på med ny näringsrik jord där ni har svackor. Att riva upp med jordfräs tycker jag är onödigt eftersom du inte tillför något nytt. Du har ju kvar din gamla magra jord där mossan trivs. Dessutom är det mycket jobb och ni blir av med mattan under en säsong.
Gräs är ofattbart livkraftigt, så om ni gynnar det ni har har ni goda chanser att få en fin matta framåt sommaren.
Tja, mina åsikter i det hela :) Oavsett vad ni gör - lycka till!
Jag har absolut inget emot att ha lite tålamod med trädgården med mossa osv, men jag tror inte tålamod löser kullarna och dom är tyvärr ganska höga... :(
 
Fred vom Jupiter skrev:
Om det är mossa som är problemet och inte ogräs så är det onödigt att köra på Stroller Kombi Plus. Det är bättre med något medel mot mossa och gödning, det är billigare och miljövänligare.

Groparna i min gräsmatta tar jag på lång sikt genom att lägga lite toppdress där ett par gånger om året. Jag hoppas att de är helt ifyllda om ett par år.

Har du funderat på att köra med vertikalskärare? Det tar bort mycket mossa.
Har läst lite om vertikalskärare och det låter verkligen toppen! Det ska jag absolut införskaffa när jag klurat ut vad som blir planen på sikt. Jag tror inte jag kan sitta och titta ut på pucklarna och sen se grannarnas trädgård som är slät och fin. Då gör jag hellre ett hästjobb ett år och det är klart sen.
 
Lantistjej skrev:
Jag har absolut inget emot att ha lite tålamod med trädgården med mossa osv, men jag tror inte tålamod löser kullarna och dom är tyvärr ganska höga... :(
Ok, jag förstår... Är det jättemycket kullar kan du ju köra upp det där det är som värst å sen kratta ut jorden/svålen. Kolla runt lite så hittar du säkert något ställe som hyr ut jordfräsar.
 
bobas skrev:
Köp Järnsulfat (finns på granngården), det dödar mossan snabbt. Kör sedan med vertikalskärare för att göra jorden lösare och det skär upp tuvor. Sedan kan du gödsla med npk-gödsel (eller stroller kombi om du har ogräs. Väljer du kombi så skippa järnsulfatet).

För att jämna ut marken kan du toppdressa.
Har annars hört att ammoniumsulfat ska vara bra, järnsulfat bekämpar endast mossan medan ammoniumsulfat både bekämpar mossan samt göder gräset?
Vilket som är bäst vet jag ej men jag har iaf tänkt testa det senare.
 
Nja, ammoniumsulfat funkar enbart som gödning, och ganska snabbverkande (och snabbt försvinnande) sådan. Järnsulfat däremot göder inte gräset alls men får vanlig gräsmattemossa att svartna. Det finns mossmedel som är en blandning av båda, typ 3/4 järnsulfat och 1/4 ammoniumsulfat. Då får mossan en omgång av järnsulfatet samtidigt som gräset göds.

Man kan syssla med järnsulfat redan nu men gödning bör vänta till mitten av april när temperaturen har gått upp och gräset börjat växa.

Har man extrema mängder ogräs tycker jag att stroller kombi undantagsvis kan vara motiverat men då väntar man till början av juni. Påföljande år kan man nog rensa för hand istället.
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av någon av ämnena, utan har enbart fått berättat och läst att det skulle vara bra mot mossa, bland annat på http://www.merox.se/index.pl/garden
Jag har nämligen ca 2000m² mossbeklädd "gräs"matta som jag vill snygga till, och att köpa produkter som Mossa GTI á 300:-/L är inte ekonomiskt hållbart.

Men då borde jag istället kunna köpa järnsulfat på Granngården och börja bearbeta mossan nu, sedan så nytt gräs och köpa ammoniumsulfat och köra en 3/4-blandning-framöver i sommar?
 
Gräs blir man aldrig av med där man inte vill ha det.
Alltså i rabbatterna.
Så luckra upp jorden som i en rabatt och säg till gräset att där ska du inte va så ska du se att det åker dit.
Alldeles oavsett gifter och förmaningar.
 
  • Gilla
Hapsdog och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.