Tänkte dela med mig lite av våra erfarenheter av deras produkter. Vi har en häll + 2 ugnar

När vi köpte vårt kök så föll vi för designen på deras produkter. Tyvärr fanns det lite skrivet om deras produkter på forum mm. Man vill ju att funktionen skall vara likvärdig designen. Nu har vi använt deras produkter ca 2 år.

Designen är väldigt snygg, dörrar är verkligen solida och ger ett intryck av kvalitet. Det känns som att stänga ett kassaskåp. Det finns massor av funktioner som man kan använda vissa kräver extra tillbehör för att fungera. Vi har använt några typ jäsning och någon mer funktion.

Ångugnen har vi använt mycket tillagat fisk, grönsaker mm. Vi har inte använt den så mycket som vanlig ugn men vi de tillfällena har den fungerat bra. Ugnen är lite mindre så vattenbehållaren tar en del utrymme i ugnen. Tror att om man har kalkrikt vatten så kräver denna typ av ugn ganska mycket underhåll och rengöring. Vi har mjukt vatten så det räcker med att torka ur den och köra rengörings program nu och då.

Kombiungn Vi stod i valet och kvalet mellan en vanlig och denna. I slutändan valde vi denna då vi tyckte det var praktiskt att kombinera då vi använder mikron lite. Tyvärr är ugnsfunktionen ganska ojämn i temperatur, den bränner det man lagar eller värmer i vänster framkant och i höger bakkant.


Hällen är väldigt snabb att värma upp och tystare än tidigare induktionshällar. Man använder en rund-magnet för att välja platta och justera effekt. Hällen är bred med bra avstånd mellan plattorna vilket är skönt när man har fullt med kastruller på spisen. Den har en funktion för stekning men för att kunna utnyttja denna krävs speciella stekpannor. Hällen har en bred kant runt som är väldigt snygg men det fastnar lätt mat under den men är man noga att torka upp så är det inget problem.

Det skulle vara kul om andra med också kunde dela med sig av sina erfarenheter. Ställ gärna frågor så ska jag försöka svara.
 
Uppdatering på Kombiugnen som vi har felanmält då vi trodde att det var något fel på ugnen. Vi har fått ett svar från support att detta är ett resultat av konstruktionen då den bygger på microns plattform i botten. Är det någon annan som har liknade erfarenhet av deras produkter?
 
A
Visst är det en väldigt exklusiv design på en i grund och botten Bosch
Betydligt snyggare och lite mer sällsynta
 
Ja tyvärr är jag benägen att tro dig. Jag satt o pratade på jobbet och nämnde mitt problem och två kollegor frågade om jag hade en Bosch ugn.... Ja svarade jag en väldigt dyr sådan..
 
Redigerat:
A
Det kostar att ligga på topp:)
 
Tyvärr slutade med att leverantören säger att det är fullt normalt att deras ugnar varierar i temperatur. Vår ugn pendlar +- 6 grader från inställd temperatur. Dom sa att det var ett resultat av "plattform" som dom använder, tydligen var inte temperatur stabilitet med i kravbilden ;)

Detta leder till att om man bränner det som är i framkant och bakre delen av ungen. Så nu försöker vi alltid vända plåten halvvägs genom gräddningen för att uppnå jämn gräddning.

När vi valde denna ugn var detta verkligen inte något som vi i vår vildaste fantasi trodde skulle vara ett problem.
 
Hej
Tänkte ge er lite information om Gaggenau service. Deras grejer är av bra kvalitet, men när något går sönder och du beställer reservdelar, där lämnar de ingen garanti på att de skall fungera när de kommer om du själv installerar dem. Och hur skall du kunna kontrollera om de fungerar om jag inte kan ansluta dem? Detta tycker jag är uruselt av ett företag i deras storlek. Därför ett varnande finger innan du köper Gaggenau.
Hälsningar
Kenneth Andersson
 
Akahigi
Agri skrev:
Hej
Tänkte ge er lite information om Gaggenau service. Deras grejer är av bra kvalitet, men när något går sönder och du beställer reservdelar, där lämnar de ingen garanti på att de skall fungera när de kommer om du själv installerar dem. Och hur skall du kunna kontrollera om de fungerar om jag inte kan ansluta dem? Detta tycker jag är uruselt av ett företag i deras storlek. Därför ett varnande finger innan du köper Gaggenau.
Hälsningar
Kenneth Andersson
Men är det inte alltid så? Behörig installatör=garanti. ?
 
Akahigi skrev:
Men är det inte alltid så? Behörig installatör=garanti. ?
Varför säljer man reservdela på nätet om man inte skall kunna byta dem själv. Byta till en likvärdig el komponent om man har nödig kompetens är tillåtet. Som Gaggenau gör kan de när de levererar utan att deras serviceman skall installera sända en trasig produkt och du står utanför att få rätt till en felfri produkt. En sådan affärsmoral är lågmärke, även om man är stor. Kenneth
 
A
Enligt konsumentköplagen har du reklamationsrätt på köpta reservdelar, ingen garanti, dvs. Du får en ny reservdel om den ursprungliga är defekt men byte ingår inte!
Det jag tror menas här är att om det visar sig att det inte är denna komponent som är felaktig eller att den monteras fel, friskriver sig gaggenau.
Detta är så vitt jag förstår lika för alla leverantörer.
Mycket för att man inte skall beställa delar och prova sig fram vad som är fel och lämna tillbaka de delar som nu anses begagnade, och inte behövdes.
Det är väl ingen som vill ha en reservdel som x antal personer provat innan
 
A
Om man återgår till den ursprungliga tråden.
Ugnar varierar alltid lite i temperatur mot inställt värde.
Ibland mer ibland mindre, + - 6C från inställt värde måste anses vara mycket bra.
Det är inte ovanligt att man ställer in 200C och får 175C +- 15C.
Ojämn gräddning är om möjligt ännu vanligare.
Det påstås av kända tillverkare att detta är en baksida av att tillverkningen ligger i utlandet och att ugnar inte i konsumentprodukter är prioriterade i Sydeuropa. Därför läggs det inget krut på att få en ugn som man kan baka i.
Svensktillverkade ugnar ,frid över dess minne, har oftast hållit en jämn och hög kvalitet
 
Nu har jag inte ägt någon Gaggenau-produkt själv, men bekanta har liknande erfarenheter som dig. Det låter ju inte speciellt bra för produkter som kostar så pass mycket som de gör. En ugn för 5000 kronor presterar ju tveklöst likvärdigt. Jag kan köpa att man lägger lite mer pengar på vitvaror för att få något bättre kvalitet eller bättre design, men i grund och botten sitter det ju ofta samma saker i produkterna ändå.

Hur står sig Gaggenau mot t.ex. Miele?
 
Det trodde jag också att jag skulle få en ny del, men nej. Så här svara Gaggenau "Vi accepterar inte returer av delar som har varit inkopplade och nihar heller inte någon reservdelsgaranti när bytet inte har utförs av en av våratekniker."
Det är inte frågan om retur utan en reservdel som fungerar eftersom den jag fick var det fel på. Men Nej.
 
Vår Gaggenugn varmluftsugn bakade jämt när den var ny men i dag får vi vända plåtarna. Den är också 33 år så det får man kanske acceptera.
 
N nissle skrev:
Tyvärr slutade med att leverantören säger att det är fullt normalt att deras ugnar varierar i temperatur. Vår ugn pendlar +- 6 grader från inställd temperatur. Dom sa att det var ett resultat av "plattform" som dom använder, tydligen var inte temperatur stabilitet med i kravbilden ;)

Detta leder till att om man bränner det som är i framkant och bakre delen av ungen. Så nu försöker vi alltid vända plåten halvvägs genom gräddningen för att uppnå jämn gräddning.

När vi valde denna ugn var detta verkligen inte något som vi i vår vildaste fantasi trodde skulle vara ett problem.
men det är combi ugnen ? Dom andra ugnarna har kanske inte det problemet????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.