Jag har fått ett kostnadsförslag av en brunnsborrare att installera en hydropress.

I grundpriset som är uppskattat till 55.000 kr ingår borrning upp till 80m samt djupbrunnpumpspaket med installation av pump. I priset ingår av en hydropress exkl. installation.

Sen när huset är klart kommer han och installerar hydropressen och ett patronvattenfilter. Detta ingår dock inte i grundpriset. Han uppskattar att installationskostnaden kommer att bli runt 9000 kr samt ca 3000 kr för vvs material.

Eftersom jag inte har så mycket att jämföra med. Hur verkar prissättningen på installationen?
 
Hemmakatten
Grävning från brunn till huset och in samt rör och elkabel är det inräknat i första eller andra summan?
 
Hemmakatten skrev:
Grävning från brunn till huset och in samt rör och elkabel är det inräknat i första eller andra summan?
Ingen grävning alls är medräknat.
Elkabel i borrhålet är inräknat i första summan. Resten vet jag faktiskt inte.
 
Tycker det ser normalt ut. Är det nybyggnation så du inte kan använda ROT, eller är den avdragen?
 
Hemmakatten
Du skriver att priset 55' är "uppskattat". Vad ingår mer exakt? Foderrör? Garanterad vattentillgång (x antal liter per dygn)? Tryckning (sprängning) ifall vattentillgången inte är tillräcklig? Ingår bortforsling av borrade eller lämnas det kvar (sanden kan vara bra att ha i trädgården)? Vilken pump ingår (bör vara av bra och kännt märke och helst 3-fas som ger en mjukare start)? Om allt detta ingår är priset hela okej.

Den andra delen förstår jag inte. Hur långt från huset ligger brunnen? Och vår ska hydropressen stå, huset eller i ett förråd utomhus? Vattenrör och kabel måste dit och från pumpen måste de gräva ned pemröret på frostfritt djup (kan vara ett par meter). Vem står för dessa kostnader?

9' för att enbart koppla in hydropressen, motorskydd och ett enkelt filter låter mycket, borde gå på en dag max.

Vad är det för filter förresten? Ett enkelt partikelfilter?
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Tycker det ser normalt ut. Är det nybyggnation så du inte kan använda ROT, eller är den avdragen?
Nybygge så inget ROT avdrag tyvärr.
 
Hemmakatten skrev:
Du skriver att priset 55' är "uppskattat". Vad ingår mer exakt? Foderrör? Garanterad vattentillgång (x antal liter per dygn)? Tryckning (sprängning) ifall vattentillgången inte är tillräcklig? Ingår bortforsling av borrade eller lämnas det kvar (sanden kan vara bra att ha i trädgården)? Vilken pump ingår (bör vara av bra och kännt märke och helst 3-fas som ger en mjukare start)? Om allt detta ingår är priset hela okej.

Den andra delen förstår jag inte. Hur långt från huset ligger brunnen? Och vår ska hydropressen stå, huset eller i ett förråd utomhus? Vattenrör och kabel måste dit och från pumpen måste de gräva ned pemröret på frostfritt djup (kan vara ett par meter). Vem står för dessa kostnader?

9' för att enbart koppla in hydropressen, motorskydd och ett enkelt filter låter mycket, borde gå på en dag max.

Vad är det för filter förresten? Ett enkelt partikelfilter?
I priset ingår borrning till 80 meter, 3 meter foderrör, vattengaranti på 1200l/dygn. Tryckning tillkommer om 7000 kr om vattentillgången skulle vara mindre än 1200l/dygn. Allt lämnas kvar på platsen, ingen bortforsling. Det ingår sänkpump från Robota inklusive installation. Fas på pumpen vet jag inte.

Brunnen kommer att ligga ca 8-10m från huset. Hydropressen ska stå inne huset. Grävningen från brunn till hus tillkommer.

För installationen av hydropressen och installation av partikelfiltret (som ska hindra smuts och smågrus att komma ut till kranen) uppskattade han till en dags jobb för två personer inklusive resa.
 
Redigerat:
Om du kan skulle jag lägga vatten brunnen så långt från huset som möjligt för att kunna borra för energibrunn 8-10m intill huset i framtiden. Skall cirkus vara 30 M mellan borrhålen, allt blir lättare den dagen man vill ha energibrunn och kollektorslangarna skall in i huset.

Mvh
 
spekerök skrev:
Om du kan skulle jag lägga vatten brunnen så långt från huset som möjligt för att kunna borra för energibrunn 8-10m intill huset i framtiden. Skall cirkus vara 30 M mellan borrhålen, allt blir lättare den dagen man vill ha energibrunn och kollektorslangarna skall in i huset.

Mvh
Är det inte enklare att gräva längre sträcka för energibrunn. inte lika känsligt för frostfritt djup om det är stenigt och kommer man ned tillräckligt blir det väl då 60m extra "fuskjordvärmeslinga".
Och borrar man aldrig energibrunn är den extra grävningen bortkastad.

55.000:- med dina specifikationer är helt normalt. Den andra delen med hydropress är beroende av fler faktorer så den är svårare att svara på.
 
3m foderrör är riktigt snålt såvida ni inte bor med erkännt bra förutsättningar.
Foderrör brukar väl kosta mellan 500-600:-/m så var bered på en sån kostnad.
 
corre skrev:
3m foderrör är riktigt snålt såvida ni inte bor med erkännt bra förutsättningar.
Foderrör brukar väl kosta mellan 500-600:-/m så var bered på en sån kostnad.
Normalt ingår 3-6m foderrör resten faktureras, inget konstigt i det utan är mera ett undantag att man inkluderar längre rör i fastpris, risken är ju att man prisar bort sig.
 
AndersS

Om du skall använda schaktet som bonusvärma måsta man ner till ca 1m och ca 1 M isär så inte returen kyler tilloppet från borran. Sedan är det fördel om kollektorslangen stiger mot värmepump så man enkelt kan få ut luft ur systemet, men vet bara av egna erfarenheter att jag skulle gärna bytt plats på vattenbrunnen och energibrunnenen här hos mig om jag visste hur mycket bök och bröt med sten osv för att få till ett någorlunda bra rörgata på ca 35m för kollektorslangen in i huset.
Men som sagt har man enkla markförhållanden skall man inte ta åt sig av mitt tips;)

mvh
 
spekerök skrev:
AndersS

gärna bytt plats på vattenbrunnen och energibrunnenen här hos mig om jag visste hur mycket bök och bröt med sten osv för att få till ett någorlunda bra rörgata på ca 35m för kollektorslangen in i huset.
Men som sagt har man enkla markförhållanden skall man inte ta åt sig av mitt tips;)
mvh
Vill inte vara elak nu men är det "mycket bök och bröt" och 35 m energibrunn blir det inte mindre med en vattenledning som måste ned på frostfritt djup (om du inte vill isolera eller använda värmetråd) ;)
Min tolkning är att det inte är lika känsligt med energibrunn då brinevätska delvis är spritbaserad och klarar lägre temperaturer, kanske lite svårare att få extra energi från jorden.
 
En energibrunn är inte aktuellt. Nu pratar vi om vattenbrunn och installation av hydropress.

Har varit i kontakt med en annan firma. Dom erbjuder borrning och installation av sänkpump. Men dom erbjuder inte installation av hydropress. Deras pris för borrning samt installation av sänkpump är lägre, sammanlagt 49.000 kr.

Efter att ha varit kontakt med olika VVS firmor så vill de flesta inte installera en hydropress som de själva inte köpt in pga garantifrågor. Börjar bli lite moment 22.
Den dyrare firman använder Robota sänkpump och den andra firman Grundfos. Kan inget om pumpar, är det någon skillnad i kvalité på dessa märken? Priset på själva pumparna var ungefär detsamma. Bara borrningen som var billigare hos den senare.

Kanske blir bättre att låta den billigare firman bara borra hålet och sen beställa sänkpump och hydropress av någon annan som installerar den också. Eller är det ovanligt att man gör så?

Om någon kan rekommendera en firma runt Ekeröområdet så är jag tacksam.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Svårt att välja ibland. Båda pumpfabrikaten hör till de bästa. Fråga mer exakt vilken typ av pump det är. En 3-faspump har en mjuköppning som låter mindre och slår inte lika hårt som en enfaspump och anses hålla längre.

Kolla också om borraren är ansluten till någon av de två branschorganisationerna Avanti eller Goetech, det är nog de allra flesta borrare medlem i. Innebär en större trygghet för dig som kund. De båfa har hemsidor, Geotec har även ett forum där man kan ställa frågor.

Kolla också vilken storlek på pumphålet de tänker borra. Vanligast tidigare var att de borrade 115mm, numera tror jag även att 142mm är väldigt vanligt. Ett större hål ger större vattenmagasin i brunnen vilket är bra.

Att låta borraren installer både pump och hydropress är nog vanligast och ganska bra tycker jag eftersom man då bara har en person att ringa ifall det blir problem. Fråga också så att de najar fast elkabeln på pemröret så att inte hela pumpen hänger enbart i elkabeln (fel, men som jag hört några bekanta haft. Huv upptill på röret skall också ingå.

Du måste verkligen av ren självbevarelsedrift sätta dig in i det här med eget vatten och hur det fungerar med pump, hydropress mm. Det är ju du som ska sköta den sedan. Visste själv inget om brunnar innan vi flyttade ut på landet och fick borra efter eget vatten utan fick läsa på och sååå svårt är det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.