Hejsan,

Har precist fått utbyggnad av huset färdigställd och nu ska det bl a läggas golv. Har dock ett problem med att golvet i gamla delen av huset diffar på en sträcka av ca 2 m mot golvet i utbyggnaden. Hur ska man gå tillväga på bästa sätt för att få ett jämnt underlag att lägga parkettgolv på. Diffen är ca 1,5 cm.

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Det är rätt mycket nivåskillnad att ta upp så jag skulle prima och spackla. Beroende på vad det är för golv i den gamla delen så ser förarbetena olika ut.
 
Det är granplankor som underlag.
 
Då kan du ha lite problem med springor i vilka avjämningsmassan rinner ut, dessa bör du täta på något sätt först. Ett alternativ är att lägga ut masonit på golvet att avjämna på.
 
Du kan använda billig byggfog från tex biltema, haraldbyborg eller byggmax att täta mindre springor med, ska bara täta undertiden flytspaklet härdar.
 
  • Gilla
Oasis
  • Laddar…
Ok, tack för tipsen. Ska titta vidare på att flytspackla tror jag.
 
Eller så tätar du och sandar golvet :) är det gott om plats så går det snabbt och smidigt!
 
Ok, intressant är det typ sättsand då eller? Ingen risk att sanden rör på sig med tiden?
 
Sandade ett golv igår, yta på ca 35 kvadrat. Gick från 2mm till 2,5cm dipp på djupaste stället.. Sedan lägger du åldersbeständig plast ovanpå sanden.
Nej, blir det rakt och fint så ligger sanden kvar :)
 
Torkad rådasand kör jag med..
 
Direktörpelle skrev:
Eller så tätar du och sandar golvet :) är det gott om plats så går det snabbt och smidigt!
Bra tips, vi jämnade ut vårt golv med sand efter en mindre lyckad flytspackling, går att få en väldigt jämt och bra.
Däremot har vi problem på ett mindre område att sanden läcker ner till förrådet under, antagligen är det sprickor i flytspacklet som ligger på spontat trägolv.
Så att se till att sanden ligger kvar är av största vikt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.