Hej!

Huset är ute till försäljning.
Vi har en vägg där glasfiberväven släppt på vissa ställen. Som stora bubblor. Detta noteras i princip av alla spekulanter. Det syns inte jätte mycket, men syns. De fåtal släppen är rätt så stora.

Jag tänkte fixa ordning detta, men på det enklaste och billigaste sättet som möjligt. Med seperation, husförsäljning och dödsfall har man inte så mycket tid över.

Jag vet att väv kan vara riktigt jobbigt att få bort, så är lite kluven i hur man ska göra.

Har funderat på om följande alternativ kan vara bra.

Skära bort alla bubblor. Därefter sätta upp ny väv på hela väggen och måla.

El, skära bort bubblor. Spackla och sätta renoveringstapet.

Övriga väggar i rummet har väv.

Några tips och trix för lätt åtgärd?
 
Vad har du bakom? Renoveringsgips går ju fort att sätta om det går att skruva, sen är det bara skarvspackla och måla.
 
Spånskivor bakom.
Renoveringsgips medför merarbete. Måste då sala på karmar och byta lister runt 2 öppningar.

Därför valde jag att utesluta gips.

men tack ändå för tipset.
 
Jag skulle köra renoveringstapet. En variant heter easycover å finns på Bauhaus om jag inte minns fel. K-rauta har den och en annan. Tänk bara på att den suger mkt lim så ta på rikligt. Vi körde två gånger på våden. Man får måla med mycket färg också så ta en billig färg först. Bauhaus brukar ha nån 10 liters för mellan 200-400 kr. Lycka till!
 
Går det inte bara att skära upp blåsorna och peta in lim bakom?
 
  • Gilla
Henriettae och 1 till
  • Laddar…
Koll på apoteket vad de har för sprutor med metallnål, det ska finnas nån med lite grövre nål som går att ha tapetklister i. Kan vara lite lurigt att få köpa dem eftersom de är oroliga för narkomaner. Märkligt med tanke på att diabetiker får lådor med 200 nålar i varje på ett bräde :-D

Dra ut "trycket", fyll i tapetklister, sätt tillbaka trycket, spruta försiktigt in det i blåsorna och tryck till. Du kan sticka in nålen snett i olika riktningar i samma hål.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tack för tips!

Jag prövade tidigare att skära upp och peta in lim, dock gick det inget vidare.
Men en spruta kan vara ett alternativ. Värt att prova.

Om inte så är nog renoveringstapet ett måste.
 
Spruttricket är oerhört billigt och skadar inget, så funkar det inte har du inte förlorat något.
 
Kolla hos en färghandlare, dem har sprutor för ändamålet... Tryck in lim och bearbeta ut det med en spackelspade av plast eller liknande...
 
  • Gilla
sandi
  • Laddar…
Flugger har en lämplig spruta. Ser ut som en injektionsspruta för en häst.

De som är tänkta för människor fungerar dåligt att spruta vävlim och liknande med.
 
a tack för tipset!
Säljs de på byggvarohus?
 
Ripper500 skrev:
a tack för tipset!
Säljs de på byggvarohus?
Vet ej, men de säljs på Flügger Färg och de har butiker överallt:

http://flugger.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.