ullberg
MathiasS skrev:
...men det vore faktiskt mer in context om skalman körde vidare på någon 50-tals low-tech lösning.

Finns det fortfarande modempooler man kan ringa till? Jag tror jag kan bidra med ett gammalt US robotics om Skalman får fartskräck. Detta är väl så långt bakåt i tiden man kan komma, i praktiken.
Mmm, fina USR-minnen, jag hade en variant av den där men jag hade bara lysdioder på framsidan om jag minns rätt. Med de senare vita varianterna måste de haft nära nog 100% marknadsandelar...

Modempooler kanske finns kvar men jag vet att tele2 har stängt sin ISP-pool. Anledningen att jag vet är att mina päron en dag ringde mig och undrade hur de skulle göra med internet nu när de fått ett brev från tele2 att de lägger ner poolen...

/U

EDIT: det var nog bara jag som blev lurad av den röda bakgrunden, det lyser bara dioder även på den versionen gissar jag. Jag hade någon av de två i mitten på denna bild:
a3anebym.jpg
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Först måste det sägas att man måste vara väldigt försiktig med upplägget.
-----.
Stort tack för värdefulla tips!
 
Det dras fiber i delar av byn.Jag ringde och fråga när vår gata får.Fick till att det inte fanns intresse.
Hur vet man dom det,ingen intresseanmällan har vi inte fått.Heller fiber än adsl Telia.
 
Ser om det finns något liv här fortfarande. Nu snart två år senare har 4G kraftigt gått framåt i många delar av Sverige. Abonnemang är inte längre 1-6 Mbit utan i många fall 15-40 Mbit vilket är en klar förbättring.

Jag resonerar så här, är det ekonomi, funktionalitet eller känsla man vill åt? Litet likt bergvärmepump kontra luft-luftvärmepump så kan man fråga sig hur många år tar det att räkna hem vinsten. På bredbandsmarknaden händer det väldigt mycket och ingen vet vad det mest optimala är om 10 år. Dock är ju tråd in i väggen något som sannolikt kommer användas.

I mitt fall har jag möjlighet till frisurf utan GB-begränsning via tvillingkort. I ett sådant fall slipper jag abonnemangskostnaden på 200-300 kr. Min investering i utrustning (router 1 500 kr, antennförstärkare 1 000 kr) får anses vara billig. Visst ni må säga att fiber är stabilare pga trådar in i väggen men 4G har en högre prioritet på underhåll idag än för 5 år sedan.

Så vad har ni för avskrivningstid på er teknik? Då jag inte betalar 250 kr/månaden för ett bredbandsabonnemang så har jag ca 10-12 månader.

NB: Jag har inte gjort detta val för en förkärlek till 3/4G utan jag gjorde en analys likt den ovan och gjorde sedan ett val. Skulle fiberabonemanget bli 0 kr (dvs man betalar bara för kablar i marken) så skulle jag kanske välja om. I ett sådant fall har min tidigare investering varit låg eller redan avskriven.
 
Man kan kalkylera på många olika sätt. När man kalkylerar för fiberinfrastruktur brukar avskrivningstiderna sättas till 50 år för kanalisationen och fibern typiskt 20-50 år beroende på vem som kalkylerar.

För vår del ansåg jag valet vara lätt eftersom fibern gör att jag troligen inte under min levnadstid behöver bekymra mig alls över vilken bärare jag ska välja för bredbandet. De närmsta åren tror jag också att vi klarat oss utmärkt att fortsätta med 4G som är och har varit väldigt stabilt, det hade också varit billigare.

För många är fiberfrågan inte endast en fråga om kronor och ören utan likaväl en fråga om att försäkra sig om att man har en framtidssäker teknik tillgänglig som gör att man kan ta del av allt onlineutbud utan att bekymra sig.

En genomsnittlig anslutning ligger på 15-20 tkr vilket är en slant med pengar, men i förhållande till vad många lägger i underhåll på sina hus med kök och badrum för många 100-tals tusen kronor så är det inte mycket pengar.....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Håller med dig Mexitegel. Samtidigt skrattar vi åt folk som satte in oljepannor innan oljekrisen, de som tog bort radiatorer och körde direkt-el när allt skulle vara kärnkraft, osv, osv :) Men du har en poäng, fiber väljs ofta pga känsla och stabilitet. Sen har ju många sommarhus där en medtagen router gör sig bra.
 
Japp, att vara efterklok är lätt.

Medtagna routrar är dock ingen hit, bättre med en som är snabb ;)
 
Lime113 skrev:
Så vad har ni för avskrivningstid på er teknik? Då jag inte betalar 250 kr/månaden för ett bredbandsabonnemang så har jag ca 10-12 månader.
3 år. Eftersom det ingick 3 års internet 100/10 i installationen för oss.

Framåt våren ska jag nog uppgradera till 100/100 och dessutom byta från nuvarande Universal till Bahnhof.


Men sen kör ju du "gratis" på ett gammalt abonnemang som jag antar inte går att nyteckna? För att surfa trådlöst utan trafiktak idag är inte så lätt. Eller vilka abonnemang hittar du som man kan nyteckna och som inte har trafiktak?

Då du pratar om tvillingkort så antar jag att det är ditt mobilabonnemang du "snyltar" på? Och då kommer ju genast frågan vad det kostar.

Det är ju den totala kostnaden för allt som är intressant. Vi har t.ex. i flera års tid betalat mindre än 150 spänn i månaden per mobil för vår mobilkommunikation. Så fyra mobiler a 150 spänn och 300 spänn för bredbandet, ger 900 spänn i månaden för all vår uppkoppling.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Lime113 skrev:
I mitt fall har jag möjlighet till frisurf utan GB-begränsning via tvillingkort. I ett sådant fall slipper jag abonnemangskostnaden på 200-300 kr. Min investering i utrustning (router 1 500 kr, antennförstärkare 1 000 kr) får anses vara billig.
Går det att nyteckna sådana abonnemang till en rimlig kostnad? Innan dataanvändningen tog fart lockades kunder med abonnemang som är omöjliga att teckna idag.

Problemet med 4G är att det är en delad begränsad resurs. Om man vill ha kapacitet för att samtidigt strömma minst en TV-kanal på 10-20 Mbit/s per hushåll så kostar 4G-utbyggnaden mer än att dra fiber. Detta ska tas igen med månadsavgifter eller trafikavgifter.
Till viss del motverkas detta av att konkurrensen är bättre på 4G än på fiber.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
För att svara på frågan: Avskrivningstiden för hushållets IT-utrustning är ungefär 1 sekund. Tillgångarnas värde kalkylerar jag således till noll kronor så fort dom tagits i bruk. Deras värde vid inköp bokför jag som halva faktiska inköpspriset för att slippa förhandlingar med min bättre hälft, eller så kör jag det helt utanför bokföringen (det man inte vet mår man inte dåligt av).

Att "räkna hem" saker man vill ha eller måste ha har jag slutat med. Det spelar liksom ingen roll när det betalar sig ekonomiskt om den huvudsakliga drivkraften inte är ekonomi (vilket det sällan är i dessa sammanhang).

Det är få förunnat att köra mobilabbonemang med obegränsad datahink, använder man flera hundra gigabyte per månader är det därför sällan ett alternativ. Tillgänglighet och fart ser jag inte som det största problemet även om prestanda varierar stort i geografin.

Jag trivs utmärkt med att använda både fiber och mobilt bredband!
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Vi kommer rent ekonomiskt aldrig att räkna hem installationskostnaden för fibern jämfört med det 3G/4G vi hade innan, mn bara tittar på kostnaden för bredbandet.
Värdet är dock väldigt stort med att slippa ständiga störningar, tappad uppkoppling bokstavligen dagligen (jobba hemma via VPN var inte roligt, knappt ens möjligt via det mobila bredbandet) och längre avbrott i stort sett varje månad.

Dessutom fanns i stort sett ingen 4G-täckning här mitt i en av Stockholms större villaförorter... utan för att det ens skulle fungera hyggligt var vi tvungna att köra routern på "3G only", även om det iofs. ändå inte var någon större praktisk skillnad i hastighet.

Så för mig är diskussionen om 200-300 kr i månaden eller om det är värt 20.000 kr i engångs-kostnad för installation helt fel. Den stora fördelen med fibern handlar för oss inte om ifall det ena eller andra på många års sikt blir några kronor billigare... Att dra in fiber var nog den bästa av alla investeringar vi gjort i vårt hus.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Nerre skrev:
3 år. Eftersom det ingick 3 års internet 100/10 i installationen för oss.

Framåt våren ska jag nog uppgradera till 100/100 och dessutom byta från nuvarande Universal till Bahnhof.


Men sen kör ju du "gratis" på ett gammalt abonnemang som jag antar inte går att nyteckna? För att surfa trådlöst utan trafiktak idag är inte så lätt. Eller vilka abonnemang hittar du som man kan nyteckna och som inte har trafiktak?

Då du pratar om tvillingkort så antar jag att det är ditt mobilabonnemang du "snyltar" på? Och då kommer ju genast frågan vad det kostar.

Det är ju den totala kostnaden för allt som är intressant. Vi har t.ex. i flera års tid betalat mindre än 150 spänn i månaden per mobil för vår mobilkommunikation. Så fyra mobiler a 150 spänn och 300 spänn för bredbandet, ger 900 spänn i månaden för all vår uppkoppling.
Det var ju en bra deal! Lycka till med Bahnhof #avundsjuk.

Nope det är väldigt svårt att nyteckna men jag har lyckats få 3G uppgraderad till 4G utan att få begränsning i mängd. Dock får jag inte "100 Mbit" utan är begränsad till "50 Mbit". Som om jag hade legat kraftigt över 50 Mbit..... Så för att förtydliga 3G abonnemang som skaffades strax innan begränsningar infördes, håller hårt i detta abonnemang :)

Gällande snyltandet så är det ett surfabbonemang med tvillingkort. Så 150 kr/kort. Dessa ligger på ett företag så ur plånbok (för egenföretagaren) pratar vi om under hundralappen. De båda andra telefonerna i hushållet är jobbtelefoner så 0:- kostnad för dem.

Vill inte boosta kalkylen men för många är det vanligt med jobbtelefon eller surf på ett eller annat håll. Dock som ni säger är unlimited abonnemangen ovanliga vilket är en dealbreaker för många. 20 GB vad får man t ex för det... :S
 
b_hasse skrev:
Går det att nyteckna sådana abonnemang till en rimlig kostnad? Innan dataanvändningen tog fart lockades kunder med abonnemang som är omöjliga att teckna idag.

Problemet med 4G är att det är en delad begränsad resurs. Om man vill ha kapacitet för att samtidigt strömma minst en TV-kanal på 10-20 Mbit/s per hushåll så kostar 4G-utbyggnaden mer än att dra fiber. Detta ska tas igen med månadsavgifter eller trafikavgifter.
Till viss del motverkas detta av att konkurrensen är bättre på 4G än på fiber.
Men allt bredband, oavsett medium, är ju begränsad. Sedan att 4G är bra mycket mer underdimensionerat än trådbundet är ju en annan femma. Men visst suger det när grannarna skaffar 4G och hastigheten går ner från 50 till 9 Mbit.
 
MathiasS skrev:
Deras värde vid inköp bokför jag som halva faktiska inköpspriset för att slippa förhandlingar med min bättre hälft, eller så kör jag det helt utanför bokföringen (det man inte vet mår man inte dåligt av).
Skönt att inte vara ensam om den metoden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.