Jippiiii!!! Fick bygglovet hem i brevlådan idag :D Vi ska bygga om/ut vårt befintliga hus, men det avviker lite från detaljplanen så det var inte helt självklart att vi skulle få igenom det.

Nåväl... enligt beslutet så kräver kommunen ett färdigställandeskydd. Hur/var fixar jag ett sådant och vad kan det tänkas kosta? Jag googlade lite och hittade att man kanske kan ha en bankgaranti istället, eller...? Banken lär inte ha något emot att låna ut pengar till oss. Vad tar banken för en bankgaranti, någon som vet?
 
J.A skrev:
Banken lär inte ha något emot att låna ut pengar till oss. Vad tar banken för en bankgaranti, någon som vet?
En färdigställandeförsäkring eller motsvarande bankgaranti skall inte ställas ut av dig som byggherre utan av entreprenören. Försäkringen kan entreprenören teckna hos Garbo eller Bostadsgaranti. Ett enklare alternativ är att entreprenören låter sin bank ställa ut en bankgaranti på ett belopp motsvarande tio procent av entreprenadsumman (för det är detta belopp som försäkringen täcker). Bankgarantin skall gälla minst till dess godkänd slutbesiktning och åtgärdande av vid besiktningen konstaterade fel skett.
 
Håller med carlssoni.

Vår byggfirma tyckte dock det här med 'färdigställandeskydd' verkade onödigt och jobbigt varvid jag själv ringde bostadsgaranti för att höra om jag som byggherre kunde teckna färdigställandeskyddet. Detta enbart för att göra kommunen lycklig.:)

Detta var enligt bostadsgaranti inget problem varvid jag nu är 4000:- fattigare.
 
Täcker en sådan försäkring om kostnaden för grunden drar iväg? Låt säga att den går från 200.000 till 300.000?
 
Snailman
nej, det är nåt i stil med att om firman kursar och du måste anlita nån annan att färdigställa så får du typ 10% extra mot urprungskostanden för att det lär bli dyrare att byta firma mitt i...

sen så får du inte ha betalat för något innan det är färdigt, tex om det är flera delmoment som ska betlas under byggets gång så får du inte ha betalat delmoment nr x om nr x ej är färdigt...

Ovanstående är på ett ungefär ur minnet...:cool:
 
Nej, färdigställandeskyddet säkerställer endast att de arbeten som avtalet omfattar blir färdigställt i enlighet med kontraktet om entreprenören inte kan fullfölja. Till följd av exempelvis en konkurs.
Försäkringens maxbelopp är 10 % av kontraktsbeloppet. (Således inget vidare skydd...)
 
Redigerat:
carlssoni skrev:
En färdigställandeförsäkring eller motsvarande bankgaranti skall inte ställas ut av dig som byggherre utan av entreprenören. Försäkringen kan entreprenören teckna hos Garbo eller Bostadsgaranti. Ett enklare alternativ är att entreprenören låter sin bank ställa ut en bankgaranti på ett belopp motsvarande tio procent av entreprenadsumman (för det är detta belopp som försäkringen täcker). Bankgarantin skall gälla minst till dess godkänd slutbesiktning och åtgärdande av vid besiktningen konstaterade fel skett.
Någon som vet vem som betalar en färdigställande garanti eller bankgaranti? Byggherren eller entreprenören?

Och samma fråga om Byggfelsföräkring? Byggherre eller entreprenören?
 
Jag har bara sett entreprenörer som betalt för bankgarantin. (Men han fakturerar så klart dig den samma summan...)
Det vanligaste är att byggherren gör det, men också här kan entreprenören betala den och fakturera dig i efterhand.
 
Hemmakatten
Vi behövde inte ha någon färdigställandeförsäkring. Skall tillägga att vi fick bygglov innan nya PBL. Vårt argument var att vi byggde på delade entreprenader och det var många olika (t.ex. snickare, målare, plåtslagare, fönstertillverkare, markarbetare, grundarbetare, elektriker, murare m.fl). De två största, byggaren och grund-o markentreprenören hade vi kontrakt att visa för kommunen att ingenting kommer att betalas i förskott utan vartefter olika moment blev färdiga. Kommunen kom då till den kloka slutsatsen att det skulle vara obilligt av dem (kommunen) att begära färdigställandeförsäkring för alla entreprenörer eftersom summan skulle bli väldigt hög för oss
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.