Hej,

Jag håller på att renovera ett rum i vårt gamla timmerhus från 1869. Jag tänker regla upp väggarna invändigt med ca 70 mm glasull och gips. Reglar kunde då bli 45 x 70 mm. Min fråga går på den praktiska utformningen och uppriktningen av reglarna. Jag vill inte gärna ställa regelväggen på golvet, eftersom det då blir omöjligt senare att byta golvbrädor.

Jag funderar på att skruva en horisontell regel på timmerväggen 3 cm över golvet och en annan 3 cm under innertaket. Sen kunde jag ha vertikala reglar med cc 60 cm, som jag skråspiker till de horisontella reglarna? Eller fixerar till de horisontella reglarna med vinkelbeslag? Kanske det sen räcker att fixera de vertikala reglarna till timmerväggen i mitten med karmskruv? Men sen är det ju också fönsteröppningarna?

Ett bekymmer jag har är, att om jag skruvar alla reglar till väggarna, då blir det jättemycket arbete med reglering av avståndet till timmerväggen med skivbitar för att rikta upp reglarna. Har också funderat på om det går att använda sättlim på något sätt?

Själva timmerväggen verkar mycket torr och har stått sen 1869, så jag fruktar inte speciellt fuktrörelser.

Om ni har förslag, då skulle jag mycket uppskatta detta! Observera att jag inte frågar om isolering och ångspärr, jag vet att detta redan har debatterats mycket.

Ni får ursäkta om språket inte är rätt, jag är dansk.

Torben
 
Varför inte skruva vertikala reglarna direkt på väggen?
Med ett vattenpass ser du till att de står rätt och lägger bitar bakom innan du drar åt skruvarna.

Du vet om att det är bättre för väggen att isolera den på utsidan? (Men du vill kanske behålla den ursprungliga utsidan?)

Och eftersom du frågar om isoleringen (Jo, det gör du!): På ett hus som det där skall du använda nån sorts naturisolering.
 
Jag skulle nog montera glidreglar om det är ett timrat hus (så timret kan röra sig). Reglar som är fast förankrade i första skiftet och som sedan hålls på plats med glidbeslag på mitten och i i överkant.
 
Björn, tackar, skulle du kunna ge ett link till sådana beslag? Jag minns inte att jag har set dem i byggmarknaderna?
Haavard, det blir jättemånga passbitar med cc=60 cm, tänkte hitta ett sätt att spara tid?
 
Ett sådant gammalt hus lär väl inte rör sig så mycket att det behövs glidreglar? Jag säger inte att det är fel men frågan är väl om det är nödvändigt. Ingen jag känner har då gjort det (låter dyrt).

Sedan kommer du aldrig undan pallning av reglar på ett gammal hus. Det är ju inte jobbigt heller utan tar bara lite tid.

Varför inte bryta upp golvet direkt? Att ta det efter du reglat upp väggarna låter väldigt krångligt (betydligt jobbigare än att palla under en regel). Spikar som sitter i ändarna som du inte når etc. Jag tycker du skall sätta dig ner och planera lite och tänka över prioriteringen.

//Johan
 
johel572 skrev:
Ett sådant gammalt hus lär väl inte rör sig så mycket att det behövs glidreglar? Jag säger inte att det är fel men frågan är väl om det är nödvändigt. Ingen jag känner har då gjort det (låter dyrt).

Sedan kommer du aldrig undan pallning av reglar på ett gammal hus. Det är ju inte jobbigt heller utan tar bara lite tid.

Varför inte bryta upp golvet direkt? Att ta det efter du reglat upp väggarna låter väldigt krångligt (betydligt jobbigare än att palla under en regel). Spikar som sitter i ändarna som du inte når etc. Jag tycker du skall sätta dig ner och planera lite och tänka över prioriteringen.

//Johan
Javisst, det går ju även att gera till kilar av plyfaremsor som hakar i bakkant på regeln (som också då geras i bakkant med samma vinkel). Fördelen med de beslag du länkade till är att man slipper shimsa bort ojämnheterna i ytterväggen.

Även om timret är gammalt så krymper / sväller det radiellt lite grand. Säg att varje skift rör sig +/- 1 mm så blir det en centimeter vid 10:e skiftet. Utan glidreglar brukar timmerhusen "knäppa" vi väderomslag.
 
På vilken ledd längs ytterväggen går golvplankorna? Är det på längden går det ju att såga ner ett spår 75 mm ut från väggen och ta bort den delen av golvet så att du kan ställa väggen ända nere på bjälkarna.
 
OK, tack för svaren. Jag har då blivit klokare (tror jag) och sätter upp vertikala reglar, samt horisontella brädor vid golv och innertak som visat på bifogade skiss. Om jag använder glidbeslagen, då är det lätt att rikta upp reglarna utan pallning. Men då måste den fasta förankringen i första skiftet vara bra. Den kommer att bära gipsskivorna.
reglar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
t_andersen skrev:
OK, tack för svaren. Jag har då blivit klokare (tror jag) och sätter upp vertikala reglar, samt horisontella brädor vid golv och innertak som visat på bifogade skiss. Om jag använder glidbeslagen, då är det lätt att rikta upp reglarna utan pallning. Men då måste den fasta förankringen i första skiftet vara bra. Den kommer att bära gipsskivorna.
[bild]
Tänker du 95x22 istället för kortlingar? Som tidigare påpekats verkar det konstigt att inte låta golvet får ta lasten av väggen.
 
Redigerat:
Björn, jag skulle gärna vilja ha möjligheten senare att byta golvbrädor. Jag har faktiskt just lagt nya snygga brädor, som är 30 cm bräda (se bild) och de är iofs fina. Jag la dem med enbart 1 mm spalt, som rekommenderat av tillverkaren. Sen har jag blivit rädd att det kanske var för lite i ett fritidshus. Om en ”olycka” händer och brädorna expanderar för mycket, då är jag i stora problem om jag har ställt väggen på golvet. Kanske jag är för spekulativ?

golv-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.