Jag håller på och bygger en sommarstuga.. och har beställt och fått masonit som jag hade tänkt lägga i botten på trossbottenfacken..

Men nu har 2 olika grannar sagt att masonit inte är någe bra då mössen käkar igenom det, utan jag bör byta till asfaboard.

Vad säger ni här?

/Johan
http://byggetneiden.blogspot.com
 
  • Gilla
larssad
  • Laddar…
"Förr i tiden" använde man ofta asfaboard. Men enligt vad jag erfarit används det inte alls nuförtiden, på grund av att det så lätt möglar. (Och jag tror inte asfaboard skulle vara svårare för en mus att tugga sig igenom än masonite.)
 
Cellplast spikad under golvbjälklaget är annars fint..
Då isolerar du dessutom golvreglarna lite extra..
 
  • Gilla
larssad
  • Laddar…
Hmm ok då ska jag undvika asfaboarden.

Enkelstugan (www.byggbeskrivningar.se) har 19x100mm virke + vindskyddspapp som blindbotten..

Hur är det med typ isodrän?

Några direkta argument till varför jag inte ska använda masonit?
Nån som vet om det lockar till sig möss?
Jag har liksom masiniten liggande på bygget nu.. så om jag ska byta så måste jag ju lämna tillbaka den.
 
Styx skrev:
Cellplast spikad under golvbjälklaget är annars fint..
Då isolerar du dessutom golvreglarna lite extra..

Cellplast... är det typ friggolit du menar? Vilken tjocklek?
 
Frigolit ja..

Vi kör med 50mm. falsad - blir perfekt..
 
Frigolit lär inte stoppa möss.
Vi lade virke och därefter masonite i blindbotten på vår friggebod.
Det gamla huset hade virke och vindpapp i trossbotten.
Masonite duger bra.
Ang mössen; skaffa katt!!, alt mata grannens katt ibland.
mvh
greenbay
 
Är det många som har råkat ut för möglande asfaltboard i trossboten? :surprised:
 
låter konstigt att asfaltsboarden möglar lättare, det köper jag inte.
 
Styx skrev:
Frigolit ja..

Vi kör med 50mm. falsad - blir perfekt..

Jag har tänkt köra med samma lösning, hur har du löst tätningen där cellplasten ansluter till grundmuren?
 
I vårt fall möter cellplasten syllen.
På ena sidan blir det helt tätt utan extra tätning, fast på andra sidan blir där en glipa på någon centimeter => fogskum löser det..!
 
Test med lasagneplattor, mössen ratar dessa då de föredrar den smälta osten.
Var noga med att inte koka dem först. ;D
 
Hej torpargrund. Har hört att förr strödde man kalk i trossbot innan man isolerade. Mössen tycker inte om det av förståeliga orsaker .Kanske ett använbart tips ,lycka till,snickarJohnny.
 
Bor man nära en åker så är det inte helt fel med en musskrämmare, de funkar faktiskt bättre än man kan tro om man byter frekvens/pulslängd lite emellanåt.

/Kent
 
Kan man inte lägga ner 50 mm cellplast uppifrån och fästa dom direkt i trossplankan? istället för asfabord eller råspont?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.