Vi skissar på kök och matplats i vårt nybygge. För tillfället så har vi ritat in ett L-format kök med en halvö (se bild) (klassas kanske in som U-kök?).

Rummet för kök och matplats är 7,20 m långt och 3,90 cm brett. Till vänster om matplatsen har vi ritat in en parfönsterdörr. Till höger om kyl, frys och ugn ligger en klädkammare.

Köksdelen har följande dimensioner för nuvarande:

- Halvö
180 cm lång från vägg, 90 cm djup. 130 cm mellanrum från kant till kyl och frys.

- Spisben
160 cm långt, med 40 cm utrymme mellan halvö och spishäll samt 60 cm utrymme mellan spis och diskben

-Diskben
370 cm långt, med 40 cm utrymme mellan diskho och spisben.

Vad tror ni om den nuvarande planlösningen? Är arbetsytan mellan diskho och spis tillräcklig? Bör vi förlänga spisbenet?

Ett annat alternativ är att flytta spishällen till halvön. Halvön förlängs då minst 20 cm till 200 cm samtidigt som kyl och frys delvis byggs in i klädkammaren till höger. Det gamla spisbenet kortas samtidigt ner till att bli 120-140 cm lång mellan halvö och diskben

Ett tredje alternativ vi tittar på är att placera diskhon där spishällen är nu och flytta spishällen till halvön. Halvön förlängs då minst 20 cm till 200 cm och samtidigt som kyl och frys delvis byggs in i klädkammaren till höger. Är det här bättre lösningar? Vilka ytterligare alternativ finns?

kök.png
 
Kommer ni att ha kolfilterfläkt eller en fläkt med rör upp och ut på taket? Hur påverkas det av var ni sätter spisen?

Kan ni få in ett fönster bredvid spisen som den är nu?

Det är bra att få bort diskhon så den inte syns från vardagsrum och matplats.
Att stå mitt i rummet och laga mat (spisen i halvön) med ögonkontakt med gäster är alltid trevligt men då bör ni ha en ho och rinnande vatten i närheten samt fundera över lämplig fläkt. Går detta att lösa skulle jag flytta spisen till halvön.

Med den skiss du har nu skulle jag försöka få lite mer utrymme mellan halvö och spis (gärna 80cm) samt undersöka möjligheten att få ett fönster bredvid spisen.
 
  • Gilla
fyrafyra
  • Laddar…
Påminner en del om vårt kök, bifogar en liten bild. Som synes har vi hällen i halvön. Den funkar, nackdelen är att fläkten är lite i vägen i synfältet när man "hänger" runt ön. Jag skulle nog råda er att ha kvar hällen vid väggen.

Fundera på om ni ska ha vattenutkastare på utsidan av huset, här vid köket. Den är då smidig att ta ut från skåpet under diskhon.

Vårt kök har lite dåligt med arbetsytor, men det är inget vi lider av heller, men det är på gränsen. Det platsbyggda skafferiet är det bästa med vårt kök.

kok.png
 
  • Gilla
fyrafyra
  • Laddar…
Mina föräldrar har också hällen & fläkten i synfaltet mitt i rummet. Fläkten låter en hel del. Visst har man ögonkontakt med gäster när man laga mat, men brukar man inte spendera mer tid kring diskhon?

Persönligen skulle jag välja ett riktigt bred (70cm) och djup (undermonterad) diskho i halvön. Då är det lätt at blir av med / gömna grejer innan allt diskas (i diskmaskinen). På detta sät behöver man inte förhöja bardelen, och rummet känns mer ombonad och integrerad. Sen är en 90 cm hög bardel kanske mer barnvanligt.

Om man har ett lite störe kök (vanligt i sverige) med halvö och bardel, kan det vara fördelaktigt att ha en extra diskho längre bort. Två separata 'riktiga' diskhor är enligt min uppfattning att föredra framför ett trångt duo-diskho. Då kan du tvätta dina grönsaker eller bakplåterna tex. i närheten av hällen.
 
  • Gilla
fyrafyra
  • Laddar…
jtl skrev:
Kommer ni att ha kolfilterfläkt eller en fläkt med rör upp och ut på taket? Hur påverkas det av var ni sätter spisen?.
Fläkt med rör upp genom övervåningen (2-planshus) och ut på taket. Röret är f.n draget i det nedre vänstra hörnet (spisben/diskben). Bra synpunkt ang påverkan på fläkt. Kollar upp det!

jtl skrev:
Kan ni få in ett fönster bredvid spisen som den är nu?
Ett 11/15-fönster sitter på övervåning ovanför spisen ca 90 cm från innerväggen räknat. Det skulle vara trevligt att få plats med ett fönster på den väggen för att få utsikt mot trädgården på gaveln. Var skulle man i så fall placera fönstret? Mellan spis och diskben eller mellan spis och halvö?

jtl skrev:
Det är bra att få bort diskhon så den inte syns från vardagsrum och matplats.
Att stå mitt i rummet och laga mat (spisen i halvön) med ögonkontakt med gäster är alltid trevligt men då bör ni ha en ho och rinnande vatten i närheten samt fundera över lämplig fläkt. Går detta att lösa skulle jag flytta spisen till halvön.
Instämmer :)

jtl skrev:
Med den skiss du har nu skulle jag försöka få lite mer utrymme mellan halvö och spis (gärna 80cm) samt undersöka möjligheten att få ett fönster bredvid spisen.
Japp, arbetsytan är väldigt viktig. Vill helst inte stå i ett hörn med överskåp och jobba. Vill gärna ha en rak arbetyta utan överskåp.
 
ginnfilt skrev:
Påminner en del om vårt kök, bifogar en liten bild. Som synes har vi hällen i halvön. Den funkar, nackdelen är att fläkten är lite i vägen i synfältet när man "hänger" runt ön. Jag skulle nog råda er att ha kvar hällen vid väggen.

Fundera på om ni ska ha vattenutkastare på utsidan av huset, här vid köket. Den är då smidig att ta ut från skåpet under diskhon.

Vårt kök har lite dåligt med arbetsytor, men det är inget vi lider av heller, men det är på gränsen. Det platsbyggda skafferiet är det bästa med vårt kök.

[bild]
Ja, det finns verkligen argument för och mot häll i halvö :). Skulle gärna ha skafferi om vi fick plats.Vilka mått har ni på halvön och benet mot väggen?
 
Robert Kooijman skrev:
Mina föräldrar har också hällen & fläkten i synfaltet mitt i rummet. Fläkten låter en hel del. Visst har man ögonkontakt med gäster när man laga mat, men brukar man inte spendera mer tid kring diskhon?

Persönligen skulle jag välja ett riktigt bred (70cm) och djup (undermonterad) diskho i halvön. Då är det lätt at blir av med / gömna grejer innan allt diskas (i diskmaskinen). På detta sät behöver man inte förhöja bardelen, och rummet känns mer ombonad och integrerad. Sen är en 90 cm hög bardel kanske mer barnvanligt.

Om man har ett lite störe kök (vanligt i sverige) med halvö och bardel, kan det vara fördelaktigt att ha en extra diskho längre bort. Två separata 'riktiga' diskhor är enligt min uppfattning att föredra framför ett trångt duo-diskho. Då kan du tvätta dina grönsaker eller bakplåterna tex. i närheten av hällen.
Ja, det är ju helt klart ett fjärde alternativ med en ho för att t ex skölja grönsaker och tappa upp vatten i halvö och sedan en större ho nära diskmaskinen för disk. Möjligtvis höjer man upp en 30 cm bardisk på halvön för att dölja hon från matplatsen. Jag ska försöka att rita ut det för att få en bättre bild av hur det skulle se ut. Skulle du i så fall placera den andra diskhon och spisen där de är nu?
 
"Skulle du i så fall placera den andra diskhon och spisen där de är nu?"

Tror att det är bra att ha en diskho framför fönstret som du har ritad. Och spisen verkar också bra placerad vid väggen mellan halvön och fönstret.

Har du funderad på att flytta K & F till nedre högra hornet? Om du samtidigt väljer bort en separat högskåp för ugnen (som kan vara under hällen istället), få du plötsligt ett 'störe' kök och har möjlighet att förlänga halvön. Då finns det plats för en diskho till och flera (bar) stolar :)
 
  • Gilla
fyrafyra
  • Laddar…
Robert Kooijman skrev:
"Skulle du i så fall placera den andra diskhon och spisen där de är nu?"

Tror att det är bra att ha en diskho framför fönstret som du har ritad. Och spisen verkar också bra placerad vid väggen mellan halvön och fönstret.

Har du funderad på att flytta K & F till nedre högra hornet? Om du samtidigt väljer bort en separat högskåp för ugnen (som kan vara under hällen istället), få du plötsligt ett 'störe' kök och har möjlighet att förlänga halvön. Då finns det plats för en diskho till och flera (bar) stolar :)
Ja, det är vekligen en intressant tanke! Då skulle jag få plats med en halvö som är 240-250 cm lång mätt från väggen. Det blir ett femte alternativ som jag får rita in :)
 
Jag lagar mycket mat i ugnen och gjorde bort mig i förra köket att ha ugn i högskåp, den kom för långt från fläkten. Mitt förslag är att ha kvar diskho o spis där de nu är inritade. Köp en rejäl golvspis med bra ugn/ar. Sätt en mindre vask med vatten på ön, den vasken blir perfekt för bl a grönsaksfixet. Då kan ngn annan diska samtidigt o man krockar inte vid vattnet. Högskåpet kan förvandlas till skafferi. Bänkskåpet under ön längst mot väggen kan du vända så luckan kommer mot matplatsen istället för ett ev hörnskåp som kanske är inritat idag. Bra med förvaring av sånt som behövs till dukning. Rekommenderar öven lång rostfri diskbänk.
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Jäderberg skrev:
Jag lagar mycket mat i ugnen och gjorde bort mig i förra köket att ha ugn i högskåp, den kom för långt från fläkten. Mitt förslag är att ha kvar diskho o spis där de nu är inritade. Köp en rejäl golvspis med bra ugn/ar. Sätt en mindre vask med vatten på ön, den vasken blir perfekt för bl a grönsaksfixet. Då kan ngn annan diska samtidigt o man krockar inte vid vattnet. Högskåpet kan förvandlas till skafferi. Bänkskåpet under ön längst mot väggen kan du vända så luckan kommer mot matplatsen istället för ett ev hörnskåp som kanske är inritat idag. Bra med förvaring av sånt som behövs till dukning. Rekommenderar öven lång rostfri diskbänk.
Oj vad många bra förslag man får här :). Alternativ nummer sex att rita in. Extra diskho i halvön verkar många gilla. Det hade jag inte ens tänkt på förut :).
 
Efter era fina idéer skissade jag ner flera olika lösningar igår. En lösning är att bibehålla den nuvarande planlösningen i stort, men med en extra vask placerad i halvö och ugn placerad under hällen. Eventuellt skulle man då också sätta in en bredare spis/ugn samt flytta diskoho och maskin ett snäpp åt höger för att skapa en större arbetsyta i diskhobenet.

På så sätt skulle man kanske kunna skapa två arbetsytor där två personer jobbar pararellt. En person jobbar i ytan mellan spis och den stora diskhon. Den andra personen jobbar i ytan mellan spis och vasken i halvön.

Hur stor distans skulle man i så fall behöva på vardera sida av ugnen för att inte krocka med varandra når man står rygg mot rygg? 40 cm? 60 cm?

Hur funkar det praktiskt om när man behöver öppna ugnen och den andra personen står vänd mot sin arbetsyta? Snubblar man mot ugnsluckan om t ex utrymmet mellan ugnslucka och halvö är 60 cm?

Var placerar man bäst den extra vasken? Mitt på halvön eller nära kanten (10 cm)? Lämplig storlek 30x40 cm?

Bänkskivan kommer att vara i granit och med infällda (underlimmade) hoar.
 
kok_mm.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fyrafyra skrev:
Vilka mått har ni på halvön och benet mot väggen?
Bifogar måtten. För mer köksinspiration, klicka på etiketten "kök" i vår byggblogg:
http://nummeriv.blogspot.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.