Jag har en Wagner Project Pro 117 färgspruta som jag ännu inte hunnit testa. Men vad jag förstår så är den inte helt lätt att rengöra och man tar inte fram den för enklare projekt som att måla endast en vägg eller några täckskivor eller liknande.

Men om man ändå vill ha en fin yta och använda en färgspruta. Finns det några smidiga pistoltillsatser till wagner 117 med egen behållare (så rengöringen blir lättare och man slipper rengöra hela maskinen). Förslag på tillbehör?

Eller ska man köpa en annan tryckluftsdriven färgsprutshandtag med egen behållare som man kopplar till en kompressor som ett komplement? Som denna:
http://www.jula.se/fargspruta-082009
 
Finns nog inga sådana tillbehör till wagner 117 eftersom trycket byggs upp i själva maskinen med hjälp av färgen.

Kolla efter HVLP-sprutor. Finns de med egen "fläkt".
De som är till kompressor kräver nog, återigen ;) en hel del luft.

Jag har, utöver min wagner 117, också en wagner hvlp spruta som funkar fint för mindre enklare jobb.
 
thomasx skrev:
Finns nog inga sådana tillbehör till wagner 117 eftersom trycket byggs upp i själva maskinen med hjälp av färgen.

Kolla efter HVLP-sprutor. Finns de med egen "fläkt".
De som är till kompressor kräver nog, återigen ;) en hel del luft.

Jag har, utöver min wagner 117, också en wagner hvlp spruta som funkar fint för mindre enklare jobb.
Oj en Wagner hvlp är ju någon tusenlapp till :)

Men en sån Stanley färgspruta skulle funka bra med tillräckligt bra kompressor eller?
 
Jag kan inte säga att jag sprutat mycket, men med det lilla jag har sprayat är min erfarenhet att wagner 117 sprayar nästan helt utan dimma, wagner hvlp sprayar med lite dimma och en kompressorpistol sprayar med mycket dimma.

Alla tre har gett bra resultat för de de använts till i slutändan. Man får vara försiktig och noga med rätt tryck på kompressorsprutan.
 
Jag har tittat lite på Wagner HVLP Conversion Gun. Någon som har erfarenhet av den? Kan det vara ett bra förslag på en tryckluftsdriven färgspruta?

Lite väl dyr, men finns det någon under 1000-lappen som ger liknande resultat?
 
Redigerat:
Anna1984 skrev:
Jag har tittat lite på Wagner HVLP Conversion Gun. Någon som har erfarenhet av den? Kan det vara ett bra förslag på en tryckluftsdriven färgspruta?

Lite väl dyr, men finns det någon under 1000-lappen som ger liknande resultat?
Varför tryckluftsdriven? Det är bara helfel för HVLP. En kompressor ger högt tryck och låg volym, du vill ha lågt tryck och hög volym. Det är förresten därför den heter "conversion" ;) En sprutpistol tar dessutom en hel del volym luft så det vill till att du har en kompressor som heter duga.

Varför inte en sådan här istället

http://www.wagner-group.dk/portal/color_w_867_e_se_wag,349356,339049.html

Men om du ska måla väggar, tak och den typen av ytor, då skulle jag verkligen rekommendera en airless project spruta 115 eller 117 t.ex. Har själv kört en del med en 117 senaste tiden och målade 100 kvm tak på en timme. Utan att ha ont i axlar och armar efteråt ;)
 
ullberg
Du, jag och kanske några andra har ju redan övertalat @anna1984 att skaffa en pp117 (se inlägg #1). Om jag förstod det rätt skulle denna vara till de små projekten när det blir onödigt krångligt med rengöring.

Jag håller med om HVLP-spåret (utan inblandning av kompressor/conversion), just den Thomasx länkar till har jag som komplement till min pp119, och det funkar bra (även om jag mellan varje användning har glömt hur man ska ställa in för att minimera overspray, så jag lär mig på nytt varje gång, ska skriva ner vilket år som helst...)

/U
 
Ha ha, jo det stämmer att jag redan har en pp 117. Den här var tänkt som ett komplement för mindre jobb som sagt :)

Skönt att ha en spruta som man kan komma igång med direkt och som inte kräver så mycket rengöring.
Idag har jag en Bosch PFS 65, men är lite trött på att bära runt den. Tänkte att det skulle vara smidigare med en tryckluftsdriven färgspruta med 15 meters slang till.
 
Behöver man 15 meter slang till småjobb? ;)
Men jo, jag hade för mig att det redan införskattas en pp117 hos Anna1984, för lat för att kolla bakåt ;)

jag brukar sätta både PP'n och HVLP'n på hjul. En sån där plyfaskiva med 4 hjul som egentligen är till för att flytta tunga möbler etc. De dubblar till mycket :) PP'n på en och 10-liters färghinken på en, sen är det elkabeln som begränsar istället för slangen :)

Ja, det blir en del rengöring med PP'n, men kör man med vattenbaserade färger tycker jag det går rätt fort ändå nu när man fått in knycken ;) Men visst, det är klart mindre med den "vanliga" HVLP'n.

Nu är det dags att skaffa en airbrush också. Behövs för att måla chokladpåskäggen jag tänkte gjuta imorgon :) Var köper man bra sådana tror ni?
 
Ni har övertygat mig, det blir en HVLP spruta :). Antar att Wagners utklassar Bosch PFS 65? (Säg ja, för jag har just sålt min Bosch :)).
 
thomasx skrev:
Nu är det dags att skaffa en airbrush också. Behövs för att måla chokladpåskäggen jag tänkte gjuta imorgon :) Var köper man bra sådana tror ni?
Jag rekommenderar Harder & Steenbeck Infinity CR Plus från airbrushcity.de. Jag köpte min första och hittills enda spruta där ifrån.

Den är overkill för mig, men jag kunde inte motstå frestelsen med lite premium ;-)
 
anna1984 skrev:
ni har övertygat mig, det blir en hvlp spruta :). Antar att wagners utklassar bosch pfs 65? (säg ja, för jag har just sålt min bosch :)).

JAAAAAAA!!!!!! :) :) :) :) :)

Edit 73: (Det där att det inte går att skriva med versaler, det får de allt se till att ta bort! Man måste väl för sjutton kunna få uttrycka sig!)

Edit 74: Oj nu gick det helt plötsligt.
 
Redigerat:
Oj, se upp för länken airbrushcity.de, den verkar länka till diverse spam och potentiellt farliga saker.

www.Airbrush-city.de verkar bättre :)

Frågan är om de levererar fort nog, mina grejer måste vara färdiga innan påsk :)
 
thomasx skrev:
Oj, se upp för länken airbrushcity.de, den verkar länka till diverse spam och potentiellt farliga saker.

www.Airbrush-city.de verkar bättre :)

Frågan är om de levererar fort nog, mina grejer måste vara färdiga innan påsk :)
Ojdå.. Jag skrev länken ur minnet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.