Var förbi Clas Ohlson igår och försökte hitta gångjärn till mina torkskåpsluckor av träplank. Var förmodligen inte rätt approach för nu är jag mer fundersam på vad jag ska ha. Ska fästa luckor byggda av 16mm plank innanför en utskjutande vägg. Hade tänkt slippa karm, men de gångjärn jag hittade verkade förutsätta karm.

Nån som har nått enkelt namn/länk på gångjärn, eller tips på bästa upphängning för innanför-liggande lucka enligt bilderna.
Skärmavbild 2014-02-25 kl. 12.08.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2014-02-25 kl. 12.34.48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vet nån beskrivning av typer av gångjärn och användingsområden etc? Nån länk eller pdf eller nått? Ge mig vad som helst :p
 
Jag har inte jättemycket att komma med i form av pdf om olika gångjärnstyper, men jag löste ett liknande problem en gång med hjälp av ett pianogångjärn som sattes längs hela kanten. Luckan kommer en liten bit ut från väggen, men hela mellanrummet täcks av gångjärnet.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att titta på gångjärn av den typ som sitter i de flesta moderna köksinredningar. Det finns varianter på dessa som skulle gå att använda i ditt fall.
 
Prata med Specialbeslag i Göteborg, http://www.specialbeslag.se/ har inte de gångjärnet som löser ditt behov så finns det nog inte :).
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Prata med Specialbeslag...har inte de gångjärnet som löser ditt behov så finns det nog inte :).
hehe. Det guldiga ovan borde funka i värsta fall.
 
Davidw skrev:
Här är de gångjärn jag köpt från Classe:

[bild]
[länk]

[bild]
[länk]

Det nedersta verkar vara närmast, men känns som nån specialare för nått visst ändamål.
Det guldiga är för överfalsade luckor och kräver en karm. Se hur hålen är försänkta så ser du hur det ska sitta.
 
Daniel_N skrev:
Det guldiga är för överfalsade luckor och kräver en karm. Se hur hålen är försänkta så ser du hur det ska sitta.
Men hur hålen är försänkta har ju inte med karmen att göra? Eller inte enligt min ritning. Fast min ritning är ju med största sannolikhet fel? De guldiga stämmer ju rätt bra med min ritning, eftersom den förskjuter cylindern ut från väggen.
 
Nä dom guldfärgade går inte.
Det finns grytgångjärn för innanförliggande lucka som blum tillverkar då år det ett alternativ.
Men den typ av gånjärn som du söker vet jag finns men kommer inte på vart jag sett dom.
Googla "möbelbeslag" "möbelgångjärn" så får du flera träffar på företag som säljer gångjärn.

Pär
 
  • Gilla
Lasse Zatan
  • Laddar…
pär h skrev:
Nä dom guldfärgade går inte.

Pär
Gick fint! Blev jättebra!
ImageUploadedByByggahus.se1393917889.368020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1393917906.676485.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många trodde inte det skulle gå, så du är inte ensam Pär. Den här tråden är ett bevis på att ibland är det bättre att testa än att fråga.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Det guldiga är för överfalsade luckor och kräver en karm. Se hur hålen är försänkta så ser du hur det ska sitta.
Jag kanske gjort överfalsade luckor? :)
 
Skam den som ger sig.
Strålande det gäller att tänka utanför "boxen"

Pär
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Mitt första svar var tänkt vid en korrekt montering vad nu det är, som synes. Och nu ser jag på första bilden att du har två luckor och i mötet ligger dom omlott. Efter som den fina montering du gjort innebär att om luckan varit monterad infälld även på icke gångjärns sidan så hade man nog fått göra springan mot tänkt karm/dörr större än vad som kanske var tänkt från början. Då dörren gör en större radie vid öppnandet eftersom man förskjutit pivotpunkten.

Men i det här fallet har det ingen betydelse.

Jag njuter när man blir överbevisad att saker funkar fast på ett annat sätt. Varje gång så blir jag påmind om att inte fastna i ett stelbent tänkande som man lätt gör.

Pär
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Davidw skrev:
Jag kanske gjort överfalsade luckor? :)
Inte riktigt. På en överfalsad lucka är endast stapeln synlig. Snyggt resultat oavsett.
 
Det där är inte godkänt! Det följer inte tillverkarens rekommendationer. Skriv en avvikelserapport och glöm inte att teckna dolda fel försäkring om du ska sälja huset.

(OBS: Internt byggahus skämt) :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.