jävla_hus skrev:
Hur lång tid tog det att gräva ut din källare Mattias? Hinner man bila ut golvet, isolera, nya rör och gjuta på en semester (4-5veckor)?
Jag minns inte exakt längre men inte fasen tog det några 4-5 veckor heltid. Hur lång tid det tar kan ju dock variera lite med hur jobbig plattan och hur tillgängligt det är med skottkärra etc. Jag kan ta tid i höst, då ska jag göra andra halvan i huset.....
 
Ok, tack för svaret. Jag funderar vidare på om det är värt det eller inte ;)
 
Om det inte är värt det så är ju ett alternativ arbetskraft av huvudsakligen utländsk härkomst som kan köpas till låga priser och som gör denna typ av jobb på ett utmärkt vis utan gnäll......Ink rot kanske det är det smarta alternativet. Om man inte har det som hobby förstås.
 
Har fått ett pris på 20000 innan rot för att riva och bila ut min källare på 62 kvm,dom har gjort hälften nu.
Det är en sutterängkåk så dealen är att vi öppnar upp fönsterna så dom behöver bara kasta ut mtrl så tar jag hand om det,samt att dom har 3mån på sig så att dom kan komma och gå när dom har tid över.Jag har förstått att dom tycker
det var lite väl billigt men dom ska ev göra uppbyggnaden av källaren sen.Jag ville ha ett totalpris på allting med
isolering gjutning golvvärme spabadsavdelning samt beklädnad av hela källaren men dom ville ta en sak i taget.
Det är självklart utländsk arbetskraft men kollar man runt så går det att hitta bra pris
 
smurfen72 skrev:
Om golvet vore isolerat skulle ju tempen skilja mera om du har 21 grader inne och marken ligger på kanske 8 grader om den inte skulle värmas av huset. NÄr du ökar golvtempen mera kommer marktempen att öka vilket inte är optimalt men funkar.
Ja naturligtvis får jag en större dT då jag tillför värme. Jag har inte påstått ngt annat. Dock så trodde jag att dT skulle vara större 0.5 m ned även utan golvvärme. Det pratas om marktemperaturer på 8 grader....

Värmeflödet nedåt (förlusten) beror bara på skillnadstemperaturen mellan 2 ytor samt värmekonduktiviteten därmellan. Dvs litet dT på 0.5 m (sand/lera) innebär att det finns ett stort värmemotstånd därunder (> 0,5 m under). Detta värmemotstånd fungerar som isolator även då golvtemperaturen höjs med tillförd värme.
Jag samplar temperatur nu var 15e minut och återkommer med analys då jag har kört golvvärmen ett tag. Med mitt byggtempo så är det framåt sommaren.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
largab skrev:
Ja naturligtvis får jag en större dT då jag tillför värme. Jag har inte påstått ngt annat. Dock så trodde jag att dT skulle vara större 0.5 m ned även utan golvvärme. Det pratas om marktemperaturer på 8 grader....

Värmeflödet nedåt (förlusten) beror bara på skillnadstemperaturen mellan 2 ytor samt värmekonduktiviteten därmellan. Dvs litet dT på 0.5 m (sand/lera) innebär att det finns ett stort värmemotstånd därunder (> 0,5 m under). Detta värmemotstånd fungerar som isolator även då golvtemperaturen höjs med tillförd värme.
Jag samplar temperatur nu var 15e minut och återkommer med analys då jag har kört golvvärmen ett tag. Med mitt byggtempo så är det framåt sommaren.
Om dina mätningar stämmer så har din platta rätt unika förutsättningar, för sand och lera är inte direkt kända för att vara speciellt isolerande. Av ren nyfikenhet, vad har du för temperatur under plattan nu? Vad har du för temperatur på värmegolvet?
 
largab skrev:
Och jag tror inte som många andra. Jag tog också reda på min sanning.
Jag håller på och lägger golvvärme i 35 m2 tvättstuga. Har bilat upp och byt avlopp. Hus byggt 71.
10 cm betongplatta, <10 mm ihoppressad isoleringsmatta, 20 cm sand sedan lera.
Jag borrade ner några tempgivare på ett ställe. Över/under betongplattan + 50 cm under golvytan (dvs 20 cm ner i leran). Mätresultat innan golvvärme är inkopplat är att det skiljer väldigt lite i temp mellan innergolv och 50 cm ner. Storleksordning ~ 1 grad !!!! Dvs det finns ett väldigt stort värmemotstånd under huset.
Med en så liten tempskillnad kommer jag i princip inte ha något värmeläckage nedåt trots "oisolerat källargolv".
Är du säker på din slutsats?
Resultatet beror ju kanske på vilka temperaturer du har fått men som jag ser det så indikerar samma temperatur på >50cm att du har väldigt bra värmeledning, hade det varit isolerat så hade det ju skilt >15k. Men det beror ju på hur varmt/kallt ditt golv är/var vid mätningen.

Jag har iallafall aldrig hört talas om någon som har varit glad över att utsidan av en vägg är samma temperatur som insidan (har visserligen aldrig hört om någon som har det så heller om man inte bor i ett tält).

Var det uppmätta resultatet det du hoppades på innan du tryckte ner dina givare?

Förresten, det är ett bra initiativ att stoppa ner givare i plattan som jag kommer att kopiera. Jag gjorde det samma när jag satte isodrän på källarväggarna men då önskade jag så stor skillnad som möjligt mellan marken utanför och väggen innanför isoleringen ;)
 
Redigerat:
Återkommer m exakta temperaturer. Värmetransportens enda drivkraft är att utjämna temperaturdifferens. Värmeflödet är alltså helt linjärt mot dT mellan 2 ytor. Samma temp ger alltså Noll i värmeflöde... Man ska dock multiplicera värmeledningskoefficienten för att få ett absolut värde.
 
Här kommer lite info om min pågående golvärme-grund-temp-mätning:
4 st tempgivare modell DS18B20, använder Arduino för att sampla/spara var 15e minut.
De är samkalibrerade och visar temperaturen med bra nogrannhet.
De är monterade på följande "nivåer"
1: 0.5 m under övre betongytan (100 mm betong, 10 mm komprimerad isolering, 200 mm sand, 200 mm lera)
2: I nivå med undre betongytan (100 mm betong)
3: I övre plan i betongytan (precis under 16 mm eps isolering)
4: Över 16 mm EPS + AL-plåt (kommande klinkerstemperatur)
Temperaturer i ordning 1 2 3 4
Innan 16 mm EPS (dvs 3~=4)
17,11 17,77 18,05 17,94
dvs ca 0.7 graders differens över 400 mm sand/lera. Det ger ett väldigt litet temperaturflöde !!!
Sedan limmade jag 16 mm EPS-skivor (LK-system) och efter 14 dgr hade jag
16,78 17,10 17,34 17,27
Det som är väldigt talade är att jag inte får någon temperaturdifferens över 16 mm EPS. Det innebär att UTAN golvärme är värmeläckaget väldigt nära
noll, dvs det är ett stort temperaturmotstånd under huset. Jag tror det är så hos många andra med källare också, dvs mitt hus är inte unikt.
Jag har lagt slang nu och ska provtrycka (täthet) i helgen. Sedan är det flytspackel i våtrumsdelen som ska dit innan jag lägger klinkers. Så det
dröjer lite innan jag provar med värme ....
Men ur värmeekonomisynpunkt så tvivlar jag starkt på att man ens får tillbaka kostnaden för EPS-isolering (tom utan arbete/tid inräknat). Det beror
förstås tillslut på vad man betalar per kW.
 
Jag måste säga att ej heller jag fattar logiken (eller varför ditt mätresultat är "bra").

1. Du har samma temp inomhus som en halvmeter ner i backen.
2. 17 grader är ej normaltemp i marken på denna nivå (om du skulle mäta på samma nivå utanför huset).
3. Slutsats: Den energi du tillfört huset för att hålla inomhustemp har också värmt upp marken under huset vilket är precis vad man kan förvänta sig när isolering saknas helt eller delvis.
4. Under ett isolerat källargolv skulle temperaturen vara avsevärt lägre, säkert 10 grader lägre (?) enkom pga att förlusterna från din uppvärma källare minskar (förlusterna nedåt). Hur mycket energi du leder ner i backen beror ju sedan på markens värmeledningsförmåga (Berg, fukthalt osv).


Du verkar dock dra en helt annan slutsats och den är inte riktigt begriplig för mig, men jag håller öppet för möjligheten att jag sitter på läktaren en stund till.
 
  • Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
>> 1. Du har samma temp inomhus som en halvmeter ner i backen.

Det innebär att det är ett lågt kontinuerligt värmeflöde, dvs väldigt låg energiförlust.

>> 2. 17 grader är ej normaltemp i marken på denna nivå (om du skulle mäta på samma nivå utanför huset).

Hur tänker du nu ??? Vad är det som är normaltemp ?? Har du mätt ??
Tempen jag visar är 0.5 m under källargolvet. Det är ca 2.5 m under markytan samt 2.5 m in under huset. Det är varmt pga att sand och lera nedanför/utanför min tempsensor fungerar som en isolator. Du kan aldrig jämföra temp under golv med temp i orörd mark.

>> 3. Slutsats: Den energi du tillfört huset för att hålla inomhustemp har också värmt upp marken under huset vilket är precis vad man kan förvänta sig när isolering saknas helt eller delvis.

JAAA du har rätt. MEN det är inget stort värmeflöde. Om du har en liten temperaturskillnad så kan du inte ha ett stort värmeflöde. Om det hade varit stort värmeläckage (flöde) så hade det varit större temperaturdifferenser.

>> 4. Under ett isolerat källargolv skulle temperaturen vara avsevärt lägre, säkert 10 grader lägre (?) enkom pga att förlusterna från din uppvärma källare minskar (förlusterna nedåt). Hur mycket energi du leder ner i backen beror ju sedan på markens värmeledningsförmåga (Berg, fukthalt osv).

Ja med isolering fås en lägre temp under isoleringen. Men varför avsevärt ? Vad bygger du det påståendet på ? Det gäller för en yttervägg eller ett tak. Då har man ett randvillkor utanför som styr yttre randtemperaturen. Under marken så blir det annorlunda. Om det är ett lågt värmeflöde så blir temperaturskillnaderna låga oavsett om det är isolering eller ej.
 
Jag är inte bekväm med din direkta koppling mellan flöde/energiförlust och tempdiff. Randvillkoren är olika i en vägg eller ett källargolv (men vissa tider på året är ju även randvillkoren exakt lika) men fysikaliska principerna lika.

Du säger lågt delta T => lågt flöde i det oisolerade fallet.
Du säger stort läckage => stor tempdiff => när vi isolerat och får en tempdiff har vi plötsligt ett stort flöde.

Behöver klura lite på detta innan jag kan hålla med dig. Intressant diskussion dock!
 
Redigerat:
Hur varmt är det 50cm under en platta utan golvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.