Jo, de är trådade. I vissa fall får jag borra in mig bakifrån för att komma in utan att dra kabel utanpåliggande. I alla rum jag renoverar drar jag fram slang bakom golvvärmetermostaterna och bygger in dem i den istället. Det går att sätta dem i väldigt små lådor om man inte hittar något bra ställe att bygga in dem i.

Jag har LKs golvvärmereglering vars värden tyvärr inte går att komma åt. Annars hade det ju varit det bästa.

//mtq
 
Nu verkar min dataMine-installation strula oxå :mad:. Får inte in några nya värden sedan några dagar tillbaka. Får borra i det till helgen och kanske göra slag i saken och få till loggning till min Netgear-NAS tidigare än planerat. Som påpekats tidigare så verkar detta vara den enda stabila lösningen. Jag undrar om jag även måste lägga Verans loggar externt. Annars får de lagras internt tills jag behöver minnet till bättre saker. Verkar vara säkrast att helt stänga av loggning till USB.
 
Efter motgången med strulande dataMine-loggning så kände ett plötsligt behov av att göra något som verkade enkelt och lättbyggt. En uppiggande installation av en tempsensor till vedtanken fick det bli.

En enkel temperaturmätning på den vedeldade värmen är med på att-göra-listan. Jag ville ha en mätpunkt att trigga events på för att veta när det var dags att tända på igen. Ett bra ställe att sätta denna på var nära toppen på den sista vedtanken (jag har tre i serie). Det är då en halvtimme till en timme innan den sista värmen försvinner ner i elpannan och vidare ut i huset. Precis lagom till att hinna tända och ladda på nytt. Skulle jag nu inte hinna så slår systemet över till drift med luft-vatten-värmepump och det blir lite dyrare att ta sitt kvällbad.

Ja, då startar vi då. Började med att öppna manalen till universalsensorn som jag alltså tänkt använda. Denna är en mycket bra liten sak som löser flera saker, bl.a. mätning av tempereratur med hjälp av en till fyra temperatursensorer i ett 1-wirenät.

I manualen hittar jag tre bilder som är extra intressanta för mig just i detta läget. Jag skall koppla in en DS18B20-sensor av fyra möjliga till universalsensor.

Denna bild visar namn på alla ingående kablar:

Universalsensor111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här bilden i kombination med bilden ovan ger oss förklaringar på vad varje teckenkombination är och vilken färg kabeln har.

Universalsensor1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är kopplingsschemat på universalsensorn inkopplad som en one-wire-nät med fyra möjliga tempsensorer av typen DS18B20. Jag köpte min första laddning sensorer på en svensk elektronikfirma och min andra laddning (på väg hoppas jag) från Ebay.

Universalsensor11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man som i mitt fall bara skall koppla in en sensor, så bör man vara medveten om att det finns saker att tänka på när fler skall adderas. Vill jag koppla in övriga tre sensorer så måste jag exkludera universalsensor från Veran och därefter inkludera den igen. Att inkludera (para ihop) går till precis som övriga z-wave enheter genom tre tryck på en knapp efter att man satt Veran i parningsläge.

Universalsensorn:

Universalsensor6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DS18B20 färdigkapslad 25kr/st för tio på ebay. Kvalitét okänd, men har man lite högre krav så skulle jag shoppat på en svensk site t.ex. m.nu eller liknande som har till synes lite mer robusta prylar att erbjuda. För mig så handlar det om att kunna trigga en scen. Då behöver jag typ en nogrannhet på +-20 grader och det skall de väl klara av. Sätter den inte så otillgängligt att den inte går att byta, samt att jag använder lite kopplingslist för att sno ihop det, vilket gör det lätt att byta om den lägger av helt.

Universalsensor5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tre kablarna skall kopplas på detta vis:


  1. Röd (VCC 3V - 5V)
  2. Gul (DATA)
  3. Grön (GND)
För att detta skulle bli rätt så gjorde jag en enkel korsreferenslista där jag mha manualen ovan hittade rätt ingångar på universalsensorn till rätt färg på DS18B20s trådar. Det blev ett par trådar över som inte skulle användas i mitt inkopplingsalternativ.

För att spänningsmata sensor som kan använda in inspänning på 9-30V DC så använde jag ett slaktat nätaggregat/laddare från någon gammal skäggtrimmer, radiostyrd bil eller vad det en gång har suttit på. 12V gav den i vart fall och det passade ju ypperligt. Jag hade jag tänkt bygga in det hela i en fin liten låda när jag kopplat ihop allt och fått det att funka. Till att börja med så blir den en labbvänlig snabbvariant.

Har i vart fall hunnit förberett det här lilla "huset" för min sensor. Låda, lock, skruvar, anslutningspropp (ja eller vad det nu heter) och chassiekontakt för proppen:

Universalsensor4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite kopplingslist fick bli min vän när jag snodde ihop trådarna till denna lilla kreation:

Universalsensor2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag byggt in den i lådan placerar jag den på en plats så jag förutom tanktemperaturen, kan hämta yttertemperatur, innetemp i vardagsrummet och på det nedre våningsplanet utan att behöva dra för mycket kabel.

Som jag nämnde så är det samma förfarande att lägga till enheten till Veran som med de flesta andra enheter. Ni notererar säkert den lilla knappen mitt på universalsensorn som används för detta ändamål.

I Veran hoppar det till en början upp fyra stycken motion sensors. För att göra om den motion sensor som har givaren knuten till så sig behöver man hoppa in i inställningarna och ändra en textträng.

Universalsensor8.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


device_file D_MotionSensor1.xml

Ändras till:

device_file D_TemperatureSensor1.xml

Och hoppla!, så ser det ut så här när UI:t har laddats om:

Universalsensor7.png

Trigga en scen gick jag igenom i en tråd ovan så det går jag inte in på i detalj hur jag gjorde. Det var inga som helst svårigheter att få ett meddelande när temperaturen hamnar under 50 grader med hjälp av ett villkor. Ser ut så här och har en scen kopplad till sig som i dagsläget inte gör något alls, men i förlängningen skall tända en liten lampa på synlig plats på boplanet.

Universalsensor9.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


37 grader i tanken. Ja då vet ni vad jag skall göra nu... Dax o elda!

//mtq
 
Fick igång dataMine-loggningen igen genom att gå till Setup\Logs och bocka ur log to USB. Därefter väntade jag till enheten jobbat klart och bockade i den igen. Körde en reload på sidan. När jag några timmar senare loggade in i dataMine såg jag att loggning hade startats igen.

Nu sitter jag o läser på om loggning till NAS med hjälp av CIFS. Måste pilla till det som jag får lite stabilitet i systemet.

//mtq
 
Gott jobbat. Loggning till NAS funkar generellt mycket bra. Värt att tänka på är att NASet måste vara tillgängligt när Vera bootar upp. Kan bli strul vid ex strömavbrott.
 
Har gjort lite försök med loggning till NAS, men jag får det dessvärrde inte att fungera så bra/snabbt jag hade hoppats på. Jag har kommit igenom alla steg i det eminenta sammanfattande dokumentet, som finns tillagt till det sista posten i denna tråd: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,16452.30.html

Jag verkar ha fått någon slags fel i CIFS-mountningen. Jag får in filer på min NAS-share, men upplever allt som mycket instabilt. Flera filen är på 0 kb och ingen data under /database-katalogen. Om jag manuellt kopierar över en fil så får jag felmeddelandet "Resource temporarily unavailable". Om jag gör om samma kopiering igen så säger den "File already exists". Filen har kopierats och finns där, men är tom.

Jag måste ha klantat mig i något läge för allt var mycket rättfram och förhållandevis enkelt tack vara den käcka sammanfattningen i dokumentet. Även för mig som mycket stor novis i linuxvärlden.

Får ta nya tag imorgon. Tips mottages tacksamt!

//mtq
 
mtq skrev:
Nu har jag lekt runt lite med larmfunktionerna och tycker jag fått en bra baskunskap för att komma vidare. Tänkte visa hur jag satte upp en enkel trigger för närvaro i hallen. Närvaro i hallen tänder en lampa.

Jag hade lite utmaningar till en början att förstå att triggers och scener var kopplade till varandra och framför allt hur relationen funkade i praktiken i gränssnitttet. Efter en test och lek så trillade poletten ner. För er som liksom jag, inte fattar detta dirket så kan kanske den här redovisningen korta ner startsträckan lite i vart fall.

En trigger som alltså är en händelse som inträffar t.ex. om en sensor blir påverkad, hamnar över eller under ett visst givet värde eller något sådant. För att sätta upp en sådan så går man in i denna meny:

[bild]

Det finns fyra undermenyer: Scenes, Triggers, Schedules och New scene. De tre första listar vilka scener och triggers etc som finns lagrade för tillfället. Skall man skapa en ny instans av något av dessa så går man av någon anledning in under New scene och inte under rubriken för just det man vill skapa för tillfället. Varför?, undrade jag som först letade som en galning under triggers för det var ju det Jag ville skapa. Otåligt och stressad blev jag tvungen att konsulera manualen (ja så bråttom hade jag) för att komma vidare. Till slut förstod jag dock att vad man än gör trigger, schedule, luup-kod etc, knyts till en scen i slutändan. Det blir alltså en av varje för varje trigger du gör, en trigger och en tillhörande scen. Min trigger startar min scen alltså. Att skapa en trigger börjar med ett tryck på New scene och därifrån tar man sig vidare.

Nåväl, vi går vidare.Detta är bilden för new scene. Här får man upp sina olika enheter. Alla är till en början skuggade. De som har en förbudsskylt på sig går inte att använda i detta läge. Vad denna bild visar är alla dina enheter i opåverkat tillstånd. Nu är tanken att man skall beskriva vilka enheter som skall påverkas av din scen och hur dessa skall påverkas. I mitt fall skall en lampa påverkas från tillståndet Av till På.

[bild]

Jag börjar med att namnge min scen (Någon i hallen). Därefter byter jag till fliken "Lights" för att bara visa belysning. Vidare så klickar jag på "On" på min lampa. Till höger om scen-namnet kan man välja en eventuell fördröjning genom att klicka på "immediate"-knappen och där välja delay istället. Jag vill att min lampa skall tändas direkt så jag låter den vara.

[bild]

Går till alternativet triggers och väljer "Add trigger"

[bild]

Då får jag upp en meny där jag först (#1) väljer vilken enhet vars tillståndförändring skall tända min lampa. I mitt fall heter den Zone2 och representerar en rörelsesensor som är kopplad till mitt larm. Jag har tillgång till den i Veran via mitt EVL3-kort (se ovan).

(#2) Väljer jag vilken typ som trigger är. I mitt fall så är det en sensor som är påverkad (tripped).

(#3) Ger triggern ett fiffigt namn och ändrar till att enheten skall vara tripped (#4).

Det finns här en möjlighet till att få ett mail och ett sms när detta händer (inringat). Käckt att ha vid vissa händelser, men ganska lång tycker jag (timmar ibland) respontid, innan jag får sms:et. Finns säkert bättre lösningar för detta. Får kika vidare på det framöver.

[bild]

Yes, back to triggers-knappen tar mig tillbaka till en lista på triggers som skall köra min hallnärvaroscen. Man kan alltså har fler triggers för samma scen. Vill du att din scen bara skall inträffa givet ett visst klockslag så kan man trixa till detta under Schedules. Jag är nöjd med att lampan tänds oberoende av tid på dygnet så jag tar och klickar på confirm changes och även "Save" om den knappen har kommit upp.

[bild]

Under scenes har jag nu en scen som heter någon i hallen och en trigger under triggers med samma namn:

[bild]

[bild]


Det går fint att testköra scenen genom att klicka på run. Jag stack fram näsan i hallen och såg min lampa tändas. Det funkade fint.

Nu är jag lite kort om käcka lampor att styra här hemma, men det ligger en laddning godsaker i en låda som väntar på att bli installerade. Får se vad morgondagen har att erbjuda i form av tid. Vill tuta igång introduceringen av utebelysningens automatisering så fort som möjligt. Det skall bli spännande.

//mtq
Du har inte funderat på att lägga upp hur du fick larmet att komma in i veran för jag verkar inte få det att spela tyvärr.
 
@Andper

Vad är det du inte får att fungera. Kan du beskriva lite hur det ser ut där du kör fast så kanske jag kan se vad som som skiljer från hur jag gjorde. Hjälper dig gärna om jag kan.

Jag gjorde ett inlägg tidigare i tråden om själva uppsättningen (post #13). Du har citerat del två. I del ett har jag lite info om hur uppsättningen gick till. Stötte dock inte på några direkta utmaningar, så det är nog mycket av en "happy path" som jag beskriver. En bra källa till kunskap om DSC-larmen är http://forum.micasaverde.com/index.p...,5154.795.html Har du kikat runt lite där?

//mtq
 
En fråga om larmkopplingen. Jag ser att du kopplade nätverkssladd till EVL-3-kortet. Behöver själva larmcentral-kortet en nätverkssladd också? Har du 2 st sladdar in i det skåpet?
 
Adamski74 skrev:
En fråga om larmkopplingen. Jag ser att du kopplade nätverkssladd till EVL-3-kortet. Behöver själva larmcentral-kortet en nätverkssladd också? Har du 2 st sladdar in i det skåpet?
Nej bara en sladd. Det är bara EVL-3-kortet som behöver nätverkskoppling.

//mtq
 
@mtq

En massa Google och omstart fick den att spela med lite, men får inte riktigt koll på av/på måste man ange sin kod?
 
Du har ett par olika options när det gäller larma/larma på från Veran. Du kan begränsa möjligheten till att bara larma på, men inte av i Veran genom inställningen EnableRemoteArm som du i så fall sätter till arm. Vill du även kunna larma av sätter du disarm (vill jag minnas att det var) det mindre säkra alternativet. Inställningarna hittar du under advanced på panelen DCS Alarm Panel. Kan tänka mig att du behöver mata in din kod däri oxå, men jag har inte testat med annat än det första alternativet, dvs bara larma på via Veran. Larma av sköter jag dirket via larmets fjärrkontroll eller via Connect2go-appen.

//mtq
 
Aha okej, har ett fel som heter
trouble status (LED OFF)
841
Som jag inte blir av med.
 
Andper skrev:
Aha okej, har ett fel som heter
trouble status (LED OFF)
841
Som jag inte blir av med.
Det hjälpte visst med att larma av/på så får se om det kommer upp igen.

Kan man hämta sektionsnamnen från panelen eller man måste skriva in dom själv?
 
Kanske går att hämta från panelen, men jag skrev in dem själv istället. Tänkte att det gick fortare än att leta upp hur man skulle få in dem automatiskt :)

Har sett det där felet du hade oxå, men inte fördjupat mig så mycket i det. Har inte påverkat funktionen än vad jag har märkt så jag har lite lagt så mycket tid för att förstå. Hittar du orsaken så är jag intresserad av svaret.

//mtq
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.