S
Jag har en lucka i mitt skafferi som går ner till inkommande vatten, jordvärmerör och utgående avlopp. Hålet i luckan är inte för de som gillar öl och lite motion. Dessutom måste man vara smidig så man inte trampar på rör som går kors och tvärs i öppningen.

Jag behöver byta ut några rör, men sist jag hade en rörmokare här så fick jag gå ner själv för att kolla några grejer. Som tur var behövdes det inte göras något där nere då. Men han skulle troligen fastnat i luckan om han prövat.

När Anticimex var här så var han också för tjock för att komma ner, så jag fick hoppa ner och fotografera med min Iphone.

Så, när jag ringer VVS-firman, kan jag begära att rörmokaren inte är tjockis? Eller anses det som diskriminerande, oartigt eller stötande? Eller ska jag chansa och låta dem själv inse att det inte går om de skickar en tjockis?
 
Du kanske kan uttrycka dig lite smidigare när du ringer VVS-firman? Säg som det är och fråga om de har någon lämplig att skicka så borde det väl lösa sig?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Är det inte enklare att bara säga: "luckan är X x Y mm" så får de själva räkna ut vem de ska skicka?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C
Det låter ju lite snyggare om du vänder på det och säger att de måste skicka en smal kille/tjej.
 
Redigerat:
Du kanske kan ange hålets max-mått snarare än max midjemått så har du ryggen fri.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
DanielF skrev:
Jag har en lucka i mitt skafferi som går ner till inkommande vatten, jordvärmerör och utgående avlopp. Hålet i luckan är inte för de som gillar öl och lite motion. Dessutom måste man vara smidig så man inte trampar på rör som går kors och tvärs i öppningen.

Jag behöver byta ut några rör, men sist jag hade en rörmokare här så fick jag gå ner själv för att kolla några grejer. Som tur var behövdes det inte göras något där nere då. Men han skulle troligen fastnat i luckan om han prövat.

När Anticimex var här så var han också för tjock för att komma ner, så jag fick hoppa ner och fotografera med min Iphone.

Så, när jag ringer VVS-firman, kan jag begära att rörmokaren inte är tjockis? Eller anses det som diskriminerande, oartigt eller stötande? Eller ska jag chansa och låta dem själv inse att det inte går om de skickar en tjockis?
Eller så kan man använda sina små grå och inse att en formulering som låter något i stil med "Utrymmet nås bara via en lucka som är XX cm gånger XX centimeter, det kan vara bra att veta".

Istället för att säga att du inte vill ha "en tjockis".
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Det är väl det man använder lärlingar till? De brukar ju vara lite mindre korpulenta :)
Säg som det är, att det är trångt och att de bör skicka ut den minsta de har. Tror inte någon tar illa upp för det.
 
Och kommer det nån som inte ryms i luckan så säger du med riktig sickan röst.. Du är för feeeeet.. ;)
 
Hur stor är luckan egentligen? Om jag hade kommit ner i den så hade det varit positivt för min självbild.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Min med! ;)
 
Påminner mej om när det var stopp i ett avlopp i Katterjåkk (jobbade där emellanåt).

Upp med tåget från Kiruna (det här var innan vägen byggdes) kommer en mycket tjock och mycket glad rörmokare samt hans mycket smale och mycket olycklige medhjälpare.

Gissa vem som fick klättra ner i sk-tbrunnen?
 
Kolla lite på fångarna på fortet.
Där pladdrar ju Gunde om vem som bäst kan passa för respektive uppgift.
"Här behövs en smidig atlet, smal som en ål, lätt som en prinsessa på fötterna och huvudet på skaft" typ..............
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Eller så skickar de sitt största monster till rörmockare och tar med motor- alternativt tigersåg så är problemet löst!
 
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.