Hej,

har precis flyttat in i ett hus som har enskilt avlopp i form av ett minireningsverk dimensionerat för 1-6 "personekvivalenter". På tomten finns en gammal ekonomibyggnad som jag vill bygga om till gästhus med trinettkök och avlopp. Och nu har det slagit mig att med gästhuset inräknat kommer vi i perioder att vara fler än 6 personer som bor här. Och kommunernas språk i den här frågan lämnar inget utrymme för tolkning, här är saxat från Region Gotlands hemsida:

"Avloppet ska vara dimensionerat för högsta belastning. Inredda uthus och gäststugor med full sanitär standard med kök och toalett räknas som ett eget hushåll. Anläggningen ska dimensioneras för detta."

Så nu är jag lite bedrövad, eftersom installationskostnaden för ett nytt, större minireningsverk ligger i paritet med hela min budget för gästhuset. Finns det något lagligt sätt att komma runt detta? Kan man utöka kapaciteten för ett minireningsverk på något sätt, exempelvis med utökad service (idag en gång om året)? Kan man installera snålspolande toaletter överallt? Finns något annat man kan göra, eller är det separett i gästhuset som är enda lösningen?

Tack på förhand för svar.
 
Det finns antagligen ingen enkel väg runt problemet.

Jag lämnade in avloppsansökan här på Gotland förra veckan och diskuterade då just denna fråga med Miljö- och Hälsoskydd. Jag menade att ett gästhus används mycket sällan och att en mindre anläggning borde räcka, men det var mycket riktigt tvärnit. Två bostäder kräver en dubbelt så stor anläggning. Punkt.

Nu är den existerande anläggning snart slut och kommer att dömmas ut så extrakostnaden är begränsad i mitt fall.

Jag skulle nog förberett för vattentoalett men satt in någon annan form av toalett fram till den dag då det är dags att byta reningsverket eller kassan tillåter en utbyggnad.
 
Just denna regel är ju nära en skandal eftersom det får de flesta reningsverken att fungera sämre än vad dom annars skulle göra. Belastningen blir helt enkelt för låg för att nedbrytningsprocessen ska fungera optimalt.

Vi har detta "problem" på landstället där vi häromåret anlagt ett verk som är dimensionerat för 10 hushåll (om jag minns rätt). Dock är ju bara några få åretrunt boende och även sommartid är belastningen blygsam förutom på midsommar.....

Jag skulle ta mig runt reglerna på någotvis (om det faktiskt inte är så att du kommer maxbelasta reningsverket).
 
Jag överbelastar ju reningsverket redan idag om jag typ har midsommarfest. Då kan vi vara 20 personer som går på muggen en hel långhelg. Bygger jag gästhus kommer perioder av överbelastning vara fler och längre, så i det avseendet är ju reglerna kanske rimliga. Och jag är såklart inte intresserad av att det ska börja lukta skit över nejden för att reningsverket inte mäktar med, eller för den delen att det lokala vattendraget ska bli övergött. Men man skulle ju vilja att det fanns någon billigare mellanväg. Typ att serviceföretaget kommer och har översyn och rengöring en gång extra under sommaren, vilket skulle kosta mig några tusingar. Som du skriver MathiasS, att installera ett reningsverk för 10 personer som ska vara underbelastat 48 veckor känns som uruselt använda pengar...

Men det får helt enkelt bli en separett eller nåt i gästhuset. Frågan är om jag vågar fråga kommunen om jag får leda BDT-vattnet från gästhuset till reningsverket? För säger de nej till det kan jag väl knappt bygga huset utan att ordna större avlopp?
 
Ett sätt att rent tekniskt få en jämn och fin belastning vore ju att ha en buffert på någon kubikmeter som kan tömmas ut långsamt under dygnets alla timmar med pump. Då skulle reningsverket få en jämn tillförsel av ny vätska och inte chockas när 5 personer i rad duschar och går på toa.

Någon som vet om man kan lirka med en kommun genom att anlägga en utjämningsbuffert?
 
Verket på landet har en 6kubiks tank före själva reningsverket.....
 
Borde det inte gå att bara utöka till två tömningar per år? En sådan lösning funkar då här uppe runt Gävle och är godkänt.
 
Vad tror ni det skulle kosta att installera en tank innan verket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.