Har borrat egen brunn och får ut 200 liter/timme 5000 liter/dygn, är det lite eller räcker det gott o väl för ett hushåll med 2 vuxna och 2 barn (5,3).

// M
 
Det räcker. Vi plockar ut lite mer än 500l/h ur våran. Då täcker detta 100 mjölkkor, 150 köttdjur och 2 hushåll.
 
M
Det räcker gott och väl. Hur stor reservoar har du i pumphålet? Det kan vara viktigt om du har stort badkar / spa.
 
Tycker ändå det låter lite med 200 liter/timmen.
-Vill man ta ett bad så rymmer väl badkar ganska mycket.
-diskmaskin
-kyl/frys
-vattna gräsmattan (ca900 kvm)
-tvätta bilen
 
M
Borrhålet rymmer ganska många hundra liter i vanliga fall. Till gräset kan det bli lite kämpigt, men jag skulle försöka hitta något alternativ till att slösa driksvatten, tex uppsamling, grävd brunn, eller liknande.
 
Menar du att spara vatten i stora tunnor eller vad menar du med uppsamling, grävdbrunn?
 
M
Jag menade att du skulle leta alternativ för bevattning så att du inte behöver använda ditt driksvatten till det.

Tex kan du samla regnvatten/dagvatten, ordna en annan ytlig eller grävd vattenkälla. Tunnor räcker inte. Enligt Coop ska man räkna med snitt 30 liter vatten per kvm och vecka. Det blir 3-4kubik per dag för dig under sommarmånaderna.

https://www.coop.se/Recept--mat/Vardagstips/Tradgard/Vattna-ratt/
 
Vattna gräsmattan? När var det nödvändigt senast? (Jag har för mig att det var 1981 eller -82...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.