hej,

Håller på att renovera på övervåningen i vår villa från 1929 och försöker ta bort gammal tretex på väggarna. u har vi kommit till fönsteräggen och har funderingar på om vi ska ta bort elementet eller inte. Jag har sökt här på forumet och förstått på ett ungefär hur man gör, men frågan är om det är värt det?

Kan nämna att vi även kommer ta bort nuvarande isolering (PU-skum från 1960-talet, smuligt... ) och sätta in linisolering innifrån istället. Alternativet vid elementet är alltså att låta det vara.

bild 1 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng bara till ventilerna så är det inget svårt att få bort. Det kan dock läcka i gamla ventiler så var beredda med hink!
Det jobbiga är väl snarare att sätta tillbaka och fylla på och lufta...
 
Om det är på övervåningen borde det väl räcka med att stänga cirkulationspumpen och tappa någon liter ur systemet?
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
S
eviljava skrev:
Om det är på övervåningen borde det väl räcka med att stänga cirkulationspumpen och tappa någon liter ur systemet?
någon liter vatten? ja det blir ju några liter per element
 
SBH skrev:
någon liter vatten? ja det blir ju några liter per element
Ja?
 
S
eviljava skrev:
Ja?
någon liter är så så där en hink eller två fulla. element innehåller mera
 
Okej, jag var kanske lite otydlig...

Dock anser jag att det torde vara underförstått att man tömmer den mängd man bedömer att elementet innehåller (+ lite till).

Om jag får specifikationerna på elementet kan jag berätta exakt hur mycket som skall tömmas. Annars får vi väl lita på TS goda omdöme (om han/hon nu väljer denna väg ö.h.t)? :)
 
Redigerat:
S
eviljava skrev:
Okej, jag kanske var otydlig.

Dock anser jag att det torde vara underförstått att man tömmer den mängd man bedömer att elementet innehåller (+ lite till).

Om jag får specifikationerna på elementet kan jag berätta exakt hur mycket som skall tömmas. Annars får vi väl lite på TS goda omdöme (om han/hon nu väljer denna väg ö.h.t)? :rolleyes:
alla har inte lika bra koll som du. ;)
har varit hos en nisse som började skruva på elementen innan allt var avstängt. det vart blöt å varmt :)
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Här får man svar snabbt, kul! :D

Men funderar på det där med att tömma ut vatten. Måste man inte tömma ganska mycket mer än för ett element? Vi har ju flera element på ovanvåningen. Eller har jag missat nåt?
 
Josefin Illergård skrev:
Måste man inte tömma ganska mycket mer än för ett element?
Om du vill kunna skruva isär utan att det kommer några större mängder vatten måste du tömma volymen i expansionskärlet och sedan sänka nivån under radiatorerna på övervåningen, d.v.s. även den vattenmängd som finns i alla radiatorer uppe.

Vill du dessutom använda värmesystemet när denna radiator är bortplockad gäller det att ventilerna håller tätt. Det kan t.ex. vara säkrast att använda ett vred utan termostat på radiatorventilen, för det är inte så bra om det börjar spruta ut vatten när det blir kallare.

Tänk även på att det kan börja läcka eller att något kan gå sönder, vilket kan vara besvärande med tanke på årstiden.

Det brukar i och för sig inte vara särskilt svårt, så det kanske är värt att ta bort radiatorn, men tänk på att det finns en risk för strul också när du tar beslutet.
 
Innan man river skall man ha radiator proppar till hands, är ventilerna äldre samt att man skall sova gått så är det mitt tips. Likaså man kan pröva stänga termostat vredet uppe och sedan nere på returventilen innanför locket sitter en stängskruv, var beredd på att det kan läcka lite innanför detta lock. När du stängt kan du öppna radiatorns luftare och se om trycket försvinner gör det inte det så får du tappa ur värmessystemet så det blir trycklöst via säkerhetsventilen eller lämplig avtappning, glöm inte stänga av cirk pump samt pannan för säkerhetsskull. Ha badlakan, småbyttor eller en ugnsform tillhands ifall det blir söl så ni kan fånga upp det värsta.

Kolla dimension först lite svårt att se om det är 3/8" eller 1/2" radiator proppar du behöver, se om hittar någon märkning på ventilerna.


http://www.vvs-klimat.se/PICTURE/1779-4-4820210.jpg

mvh
 
  • Gilla
systemfel
  • Laddar…
det är 3/8 :) e ju inget super element
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.