Hej!

Nu ska jag försöka beskriva hur jag har tänkt mig, både kortsiktigt och långsiktigt. Jag är ingen expert och kan ha krånglar till eller fattat fel allt eller vissa saker! :wow:

Jag och sambon har nu bott i våran kåk sedan i Juni 2013, den är byggd 1965.
90kvm enplansvilla med källare på 90(snart 125)kvm, fasaden är tilläggsisolerad med ungefär 5cm, vinden ligger det ungefär 30cm isolering.

Finns även ett garage på 40kvm som idag inte har någon värme, planen är att ordna det.


Idag har vi fjärrvärme, förut var det oljeeldning. Fjärrvärmen är DYR! Grannarna har satt in en braskamin i vardagsrummet och sparar mängder med pengar på den.

Min tanke i det långa loppet:
Bergvärme + vedpanna + acktankar + solpaneler

Tanken är då att vid behov elda, dvs när det är kallt ute för att på så vis slippa elpatron osv.
Kanske att man kan skippa bergvärmen med ett tillräckligt bra vedsystem?

Kortsiktigt:
Fjärrvärmen har vi kvar för komforten eller backup. Värme ordnar en vedpanna och acktankar, får vrida om på något när vi vill använda fjärrvärmen (på sommaren tex?)

Tanken var att hitta någon som säljer något skapligt begagnat på blocket och installera det "själv".

Jag får utan problem plats med ett par kubik som acktankar.



Jag vill inte behöva elda flera gånger per dag eller något sådant trams. Vi bor i centrala Södermanland, inte jättekallt men vi har ändå vinter :)

Vedhanteringen är inga problem, jag kryper på väggarna ifall jag inte har något att göra.

Är jag inne på rätt spår? Vad ska jag välja? Hur ska jag göra?
 
Var får du ved ifrån? Har man inte egen skog eller väldigt snälla kontakter är det inte billigt med ved. Hur ser ditt radiatorsytem ut? Är det högtemp kommer det inte fungera optimalt med värmepump. Allmänt skall man inte blanda för många olika värmesystem, det lönar sig inte. Solvärme när man har värmepump räknar man aldrig hem. Solceller kan vara värt att räkna på.
 
kan du ha acktankar om minst 2 kubik, eller hellre tre fyra kubik och en redig panna behver du inte elda mer en varannan var tredje dag. Jag har 2 kubik och eldar varannan dag nu vid nollgradigt. Tar ungefar samma tid som munhygienen. Men jag vill ha mera ackar och solpaneler oxo. Har inte kopplat in elpatronerna, har inte haft behov av dem hittils. Ett bra system kan du bygga fr 35000 av beg delar om du har tid att leta efter bra priser pa blocket.
 
Veden skulle då köpas i 3meters längder eller något, som jag sen med hjälp av en vedprocessor kapar och klyver..

Hur vet jag om det är högtemp radiatorer? Det är "vanliga" som fanns i de flesta husen som byggdes på 60 talet :)
 
Andreas_H: Det lät inte så farligt att elda så sällan (vid 0gradigt) Hur stort hus värmer du osv? Bara jag visste på ett ungefär vad jag ska ha så kan man ju börja leta nu och över hela sommaren.. (Det är väl säkert mest till salu till sommaren tänker jag..)
 
Jag har ca 160 m2 jag vrmer till 21-22 grader. Nya fnster, hus fran 53. Det tar ca 40 timmar for mig att gora min ved, och da sliter jag inte andan ur mig. Har bara motorsag a skruvklyv. Hogtempsystem funkar bra med vedeldning, mindre bra med varmepump. Det beror pa vilken temp som kravs for att elementen ska ge nog effekt. I gamla oljeeldningshus ar det vanligt att det kravs 60 grader, eller mer. Det ar bra med hoga gamla element. Nyare laga platta (sjuttio-attiotal) ar inte lika bra. Men funkar till ved/pellets aven om storre ar battre.
 
Forresten har jag tvavaningshus, varmen pa overvaningen far man nastan gratis. Det kanske motsvarar 100m2 enplan.
 
Förmodligen har du högtemp om det varit olja och det är fjärrvärme nu. Lägg ut en bild så kan säkert någon säga vilket.

Ta reda på vad du får betala för veden och vad det blir i kostnad per KWh jämfört med fjärrvärmen och fundera på om det är värt det med investering i ny panna och acktankar. Pellets kan vara ett alternativ men igen räkna mot fjärrvärmen och se hur länge det skulle ta att få igen investeringen.

Har du hus från 65 behöver du inte heller oroa dej för att ha att göra ;)
 
Det finns att göra på huset, det är sant.. :) Men vedhantering är nyttigt också, härligt att stå ute och dona!

Räknade igenom vad fjärrvärmen har kostat oss hittills, Maj 2013-tom Feb 2014 snittar det 1.13kr per kwh inkl fasta avgifter. Utan fasta avgifter 0.85kr per kwh..

Stockar vet jag inte riktigt vad jag får betala för.. Men 50cm torr blandved finns på blocket för 340kr/kubiken

Och om man räknar att man får 0.6 kubik staplat per stjälpt och 2000kwh per kubik, verkningsgrad på 0.75 då landar vi på 0.37kr/kwh vid färdig ved, ifall jag kapar och klyver själv så bör ju den siffran sjunka..

Ifall jag räknar med en årsförbrukning som 16-20MWh (inkl varmvatten) så kan jag ju spara 12 000kr och uppåt..

Har inte tagit hänsyn till sotning nu dock, inte heller avskrivning och underhåll.. Spara pengar kommer man ju göra iallafall, då kanske man vågar dra på värmen lite mer så man slipper frysa :)

Återbetalningstider blir inte så lång..?
 
Redigerat:
Om du köper långved så kostar den 300 kr/kubik travat mått ungefär. Priset följer priserna på massaved, och vi läser allt mindre tidningar nu mer. Nu vet jag inte hur du räknar, men jag har för mig att energiinnehållet är c:a 2300 kWh/M3 fastkubik, och 1300 kWh/M3 travat mått. Verkningsgraden hos en vettig panna är minst 85% i verkliga livet vill jag påstå. (I annonserna för pannorna pratas det om över 90%).
Köper du långved och kapar och klyver själv landar du på strax över 20 öre per kWh. Själv har jag ännu inte behövt betala en krona för ved, dock har jag fått vara ute i friska luften och motionerat lite. Samtidigt som jag lyssnat på en ljudbok och tagit mig en kaffeskvätt i vårsolen. Gillar man att jobba lite och inte är handikappad är det inte mycket att fundera på tycker jag. Andra vill parkera ändan i tv-soffan efter middagen och orkar inte resa sig för annat än att hämta chips. Själv smiter jag ner i pannrummet och gör en eld om det behövs, eller bara kollar läget ibland, temperaturer på tankarna och framledning/retur-temperaturen till elementen. Lyckligtvis ligger ölförrådet vägg i vägg med pannrummet också ;)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vad jag har förstått så ska ved eldning mot ackumulator tankar va de billigaste uppvärmningssättet även om man köper färdig kluven ved av den lokala bonden så att säga. Men solpaneler är ett bra allternativ under sommarmånaderna, känns dumt att elda när de är varmt ute bara för att få lite dusch vatten.
Själv tycker jag att ved hanteringen är ganska rolig, från gallringsarbetet i skogen till ved pinnen man stoppar in i pannan, vettig anledning att röra på sej och spara pengar istället för att besöka gymmet och dessutom betala för de!;)
 
Låter ju riktigt bra.. ;) Bävar mig för kommande vintrar med fjärrvärme.. denna har ju varit mild. Om det verkligen blir kallt kommer det kosta som fan! I januari förbrukade vi 2.66MWh till ett pris av 2627kr
 
Så här såg min förbrukning ut i vintras. Jäkla julbelysningar å dra ström..
Sen gick det väl lite ved också, men inte så mycket. Klarar mig på 20 kubik en vinter.
 
  • Untitled-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kombinationen ved + fjärrvärme + bergvärme kan aldrig vara bra. Ved har hyfsat hög installationskostnad. Fjärrvärmen hög fast avgift. Bergvärmen hög installationskostnad.

Jag hade funderat på dessa alternativ.

1 Sätt in en värmelagrande eldstad som komplement och stöddiga.

2 Komplettera med luftvärmepump.

3 Ut med fjärrvärme och in med bergvärme.
 
Håller med föregående talare. Tycker man att återbetalningstiden är tillräcklig på bergvärmen så släng ut fjärrvärmen och installera bergvärme. Inga ack-tankar och vedpannor.
Att koppla ihop så många olika system skapar bara problem om man inte är väldigt kunnig på det.

Sen tar det ju ett tag att räkna hem det med tanke på investeringskostnaden.

Inte funderat på en vanlig kamin för lite myseldning? Jag bor i hus med direktverkande el + kamin och januari kostade mig drygt 2000 kr + nån hundralapp ved. Inkl. Hushållsel ska tilläggas. Är runt 130 kvm att värma.

Mvh.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.