Vi skall gjuta golv i vårt garage, som är ett gammalt bygge från 50-60-tal och som alltid haft jordgolv. Storleken är 10 x 6m. Grunden består av betongblock, och det finns gjutna trösklar i de tre portarna på framsidan (se bifogade bilder). Har grävt ut ca 15-20cm ner under trösklarna, och tanken är att lägga fiberduk och tvättad makadam upp till nivå med de gamla trösklarna (dvs precis under betongblocksgrunden) och sedan gjuta en 10cm platta som kommer hamna ovanpå de gamla trösklarna. Golvet kommer då 10cm högre upp vilket är en fördel eftersom gårdsplanen som det är nu sluttar ner mot garaget och det ofta samlas vatten utanför portarna (gårdsplanen ska alltså fyllas upp och jämnas ut när golvet är klart!).

Tänker mig 5mm armeringsmatta över det hela, kortare bitar (50cm?) armeringsjärn som borras/slås in i betongblocken (den befintliga grundmuren) med kanske en meters mellanrum och armeringsjärn ner i de gamla trösklarna i nåt slags 90-gradersböj. Kanske ett armeringsjärn tvärs över varje dörröppning också?

Ni som har erfarenhet av gjutning - ser ni några uppenbara problem? Sprickbildning pga. olika underlag (betongtrösklarna/makadam)? Finns det risk att grunden "trycks ut" av trycket från betongen? Kommer den nya betongen "fästa" ordentligt på trösklar och grund? Läste om nåt slags primer i någon tråd häromdagen?

Anser ni att det vore en bättre lösning att gräva sig ner ytterligare 10cm och gjuta golvet i nivå med de gamla trösklarna, och isåfall varför? (har fått nog av grävning och stenar och skit... q(;^;)p)

Kan tillägga att gjutningen INTE kommer utföras av undertecknad, utan medelst betongbil och hantverkare... det är lugnast så för nattsömnens skull :p
 
  • PICT8632_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT8643_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blev resultatet?
Nöjd?
Några fler tips för efterföljare?
 
Jaha då fick man syn på denna gamla tråden, kan ju passa på att meddela hur det gått... bättre sent än aldrig :)

Grävde som sagt ut ca 15-20cm av jordgolvet. Rullade för sakens skull över med en gammal handdragen betongtrumla. In med "tvättad" makadam (tvättad är ju ett relativt begrepp - kändes mest som att de skvätt på lite vatten på den för syns skull). Utjämning med traktor och spade+kratta, kompaktering med 250kg padda. 5mm armeringsmattor (150mm maskor vill jag minnas) samt lite armeringsjärn vid trösklarna. Minns inte riktigt vilken höjd nätet hamnade på, men nånstans kring 50-70mm antar jag. Lade lite extra armering kring de gamla trösklarna och vid en bit gammalt betonggolv (tror någon började på att gjuta golv för hand på 60-talet men insåg hur sjukt jobbigt det var och gav upp efter en halvmeter ut från ena kortsidan).

Fast med några reglar + marinplywood framför dörröppningarna, ca 8cm ovanför trösklarna för att få ett litet fall utåt i delen där bilen står, samt ett tröskeljärn fastskruvat i "formen" i den dörröppningen. Ordentlig vattenbegjutning av trösklarna och den befintliga grundmuren (+ den lilla befintliga golvbiten) dagen innan gjutningen och igen på morgonkvisten, för att den nya betongen skulle fästa mot den gamla.
Betongbil + två hantverkare utrustade med lasernivåmätare, stavvibrator och sloda på förmiddagen, rivning och glättning på eftermiddagen. Presenning och vatten i nån vecka. Klart. Nu står där ett förråd i 2/3 och en bil i den sista tredjedelen.

Inga märkbara sprickor eller andra problem. Grundmuren ser inte ut att ha påverkats. Golvet och grundmuren ser ut att sitta ihop som den ska såhär 3 år senare. Blev precis så som det var tänkt! :)
 
  • Gilla
Ulf Pantzare och 1 till
  • Laddar…
Härligt!
Minns du på ett ungefär vad kostnaderna landade på då det begav sig?
1. Arbete?
2. Material?

Det börjar dra ihop sig till att göra liknande operation här hemmavid, därav min nyfikenhet.
 
Betongbil 7,5 kubikmeter halvflyt 10800 :- inkl. moms
Hantverkare 4800 :- inkl. moms
Makadamen hittade jag inte kvittot på, men skulle tro att det var den minsta kostnaden...

En av hantverkarna mätte nivån på betongen med lasermätaren, jag gick med vibrostaven och den andra hantverkaren gick med slodan och jämnade till. Glättningen skötte jag och den ena hantverkaren, det ska ju gå ett antal timmar emellan så de måste ju åka och komma tillbaka, vilket ju kostar en slant. Men nu när man vet hur det går till skulle jag nog tagit hjälp av en bekant och skött avvägning, vibrering, slodning, rivning och glättning själv. Är man bara väl förberedd så går det väldigt snabbt, tror det tog ca 30 min från att betongbilen kom tills golvet var färdigslodat och kaffet serverat... :)

Tips angående glättningen - skaffa ett gäng frigolitplattor som håller för att krypa omkring på. 2st per person, så man kan flytta omkring utan att behöva gå på golvet. Mjukt och varmt att ligga på med knäna på också, för det tar en liten stund att gå över 60kvm för hand. Sulle gissa på att det tog en timme eller så för oss två att få ett resultat som var riktigt bra, har inte efterbehandlat golvet alls då jag är nöjd som det är.
 
Redigerat:
  • Gilla
lasseman59 och 2 till
  • Laddar…
Tack för fullödig komplettering, du är en trygg KLIPPA i beslutsprocessen!
 
Varför inte väcka liv i en gammal tråd så här på söndagkvällen? :)

Du har inte möjligtvis några bilder på det färdiga resultatet, eller ännu hellre bilder från själva arbetet? Sitter själv och funderar på ett liknande projekt och all inspiration mottages tacksamt :).
 
  • Gilla
Fortrims
  • Laddar…
Manitoba skrev:
Varför inte väcka liv i en gammal tråd så här på söndagkvällen? :)

Du har inte möjligtvis några bilder på det färdiga resultatet, eller ännu hellre bilder från själva arbetet? Sitter själv och funderar på ett liknande projekt och all inspiration mottages tacksamt :).
Självklart :)



Hade lagt en formplyfaskiva närmast betongen för att få kanten på plattan snygg, och sen en regel utanför för att stabilisera då dörröppningarna är 2.5m. Tröskeljärnet är fastskruvat i regeln med bultar inifrån, dessa kapade jag med vinkelslip efter jag demonterat formen. Något att tänka på är att man inte gör formen högre än vad golvet ska vara, då blir det svårare att få till det med slodan. Vill minnas att jag försökte få kanten på de dörröppningar som saknar tröskeljärn nån halvcentimeter lägre än vad jag ville ha golvet. Tänk också på att det ska vara lite fall utåt för tövatten från bildäck osv.

PICT8877.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT8878.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Såhär hemskt såg det ut efter någon timme, då det regnade och presenningen som jag hade hängt för en av dörröppningarna hade slitit sig och fladdrade omkring i vinden så att regnet droppade ner på betongen. Var dock inte värre än att det gick att sloda till det lite snabbt och sedan fixa till det perfekt vid rivningen och glättningen. Idag syns inga spår efter denna lilla fadäs!

PICT8881.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT8885.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Och så några bilder på det färdiga golvet. Här har jag börjat mura upp grundmuren till förrådsutrymmet.

PICT8936.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT8937.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Hoppas det gav lite inspiration och motivation! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
lasseman59 och 5 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Imponerande att du hittade bilderna så snabbt :).

Jag kommer att isolera plattan, men förutom det blir det i princip samma för mig. Garaget är byggt på en murad sockel vilket är skönt då man har något att gjuta mot/fästa plattan ordentligt.

Projektet ligger nog en bit fram i tiden, men jag återkommer med resultatet! :)
 
M Manitoba skrev:
Tack för snabbt svar! Imponerande att du hittade bilderna så snabbt :).

Jag kommer att isolera plattan, men förutom det blir det i princip samma för mig. Garaget är byggt på en murad sockel vilket är skönt då man har något att gjuta mot/fästa plattan ordentligt.

Projektet ligger nog en bit fram i tiden, men jag återkommer med resultatet! :)

Hur gick det med gjutningen?

jag har liknande förutsättningar och tänkte isolera också.

lägger man isolering ända fram till väggen eller gör man liknande som när man har kantelement att man får lite tjockare med gjutning närmast väggen?
 
  • Gilla
RL2023 och 1 till
  • Laddar…
Q Qvick skrev:
Hur gick det med gjutningen?

jag har liknande förutsättningar och tänkte isolera också.

lägger man isolering ända fram till väggen eller gör man liknande som när man har kantelement att man får lite tjockare med gjutning närmast väggen?
Det blev faktiskt aldrig någon gjutning för mig. Livet kom emellan och sen sålde vi huset :).

Jag skulle lagt isolering hela vägen, en sula längst ut behöver man ju bara om man ska ställa en vägg på plattan sen.
 
M Manitoba skrev:
Det blev faktiskt aldrig någon gjutning för mig. Livet kom emellan och sen sålde vi huset :).

Jag skulle lagt isolering hela vägen, en sula längst ut behöver man ju bara om man ska ställa en vägg på plattan sen.
Ok jo jag vet hur det kan bli med livet.

då har jag koll på varför man har den extra kanten där. Tack.

nästa är hur man ska göra med dränering.
Bara lägga det runt plattan i ytterkant?

idag är det asfalt där och vatten trycker upp så det blir fukt inne i garaget som varit carport förr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.