dhanjel skrev:
När vi pratade med ahus om huset vi ville ha byggt (egenritat) och vilken offert vi fått från en annan tillverkare så sa dom vara "kör på, det kommer vi aldrig att slå". Tycker det var ett ärligt och bra svar, de har fina hus med.
Ja det var ju ärligt sagt! Intressant att kolla vad som skiljer husleverantörerna åt i det här fallet, det finns ju en anledning till att den ena är billigare och den andra dyrare. När jag jämförde alla större husleverantörer så tyckte jag se att man fick det man betalade för gällande konstruktion, flexibilitet med planlösning och tillval. Är man bara intresserad av att få upp en husvolym med hög inredningsstandard så kan man kolla lägsta pris helt klart.

Vi har nog betalat 1-200tkr mer för vårat A-hus än om vi skulle valt, typ Myresjöhus, Trivselhus eller Eksjöhus som vi också tittade på. Men det är ju ett medvetet val som vi är nöjda med. :)
 
Vi hade ganska tydlig spec på vad vi ville ha som alla leverantörer fick utgå ifrån. Av de som nämns här låg Vårgårdahus klart lägre än A-Hus och Eksjöhus.
 
  • Gilla
lauden
  • Laddar…
Absolute beginner skrev:
Hej,
vi är på planeringsstadiet för att ev bygga hus. Vi har just nu tre hustillverkare vi är mer intresserade av nämligen: a-hus, Eksjöhus och Vårgårdahus.

Någon som har någon input på dessa tillverkare, både positiv och negativ?
Jag tror det kan varierar väldigt beroende på vart man bor i detta avlånga land!

Vi bygger just nu i Stockholmsområdet. Vi var 8 familjer som stod i startgroparna för nybygge och vi bjöd in olika husleverantörer som vi granskat och blev intresserade av. Vi var i kontakt med A-hus, Trivselhus, Eksjöhus och Rörvikshus. Vi som familj träffade ytterligare några hus leverantörer Willa Nordic, Sävsjö Trähus och Vårgårdahus.

Jag vill påstå av vi var ganska hårda i förhandlingarna mot de 4 leverantörerna som vi träffade gemensamt, där kammade A-hus hem kampen trots en trevlig men ganska okunnig säljare.

Trivselhus hade den absolut bästa säljaren och vi skulle nog alla valt denna leverantör, dock så låg de en bra bit över de andra leverantörerna i priset.

Det är svårt att jämföra för hur man än vänder och vrider så är det som att jämföra äpplen mot päron. Mitt tips är att gå på magkänsla och kontakten ni har med säljaren, om de inte svarar idag på mejl när ni inte ens blivit deras kund så räkna inte med att de kommer vara snabbare när ni skrivit på... Jag kan personligen intyga att det kommer att krävas många samtal, mejl för detta är en enorm process och är man inte helt hemma i nybyggavärlden kommer det att bli många frågor från er.

Att ha en kunnig säljare är super viktigt, jag kan inte betona det nog hur viktigt det är!

3 av familjerna valde samma leverantör, sen är de övriga utspridda.

Lycka till!
 
  • Gilla
Absolute beginner och 1 till
  • Laddar…
Vet ej hur det fungerar utanför västsverige men när A-hus går bet på bygget och det blir lite för mycket "egenritat" brukar ett annat företag i Deromegruppen komma in i bilden, Varbergshus och offerera lösvirkeslösningar.

Har inga erfarenheter av någon av de nämda tillverkarna utan kan bara instämma med @lauden gällande ekonomin, Deromegruppen är kapitalstarka och en välmående koncern. Slogan så som "Från trä till färdigt hus" talar för sig själv, de står på många ben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.