Vintertid när man har värmebehov är värmeläckaget en non-issue. Skillnaden blir ett större problem på sommar´n när tanken ska hålla värme och ge varmvatten. Då märker man betydelsen av isolationsgrad.
 
en lite fråga
kan man få den tanken med alla anslutningar på långsidan ?
eller blir det skit av siktningen då med tanke på att den är 2,5 meter lång
 
Du måttbeställer tanken precis som du vill, skiktningen påverkas inte märkbart av hur tanken ser ut. En långsmal 5 m3 med höjden 1 m funkar tex perfekt.
 
Matss skrev:
Du måttbeställer tanken precis som du vill, skiktningen påverkas inte märkbart av hur tanken ser ut. En långsmal 5 m3 med höjden 1 m funkar tex perfekt.
Säker på det?

Jag vill inbilla mig att skiktningen blir sämre ju mer "kontakt" de olika skikten har.. vattnet vill ju uppnå jämvikt, och det gör det lättare i en låg men bred behållare än i en hög och smal.
 
En hög tank borde vara bättre, men i praktiken sabbar man skiktningen med dålig isolering, för varm retur, dålig varmvattenberedning, oisolerade rör. Det jag menar är att man ska ta så stor tank man får plats med och formen blir det den blir.

Jag har 15 grader i botten och 80 i toppen på min meterhöga 4 m3
 
Matss skrev:
En hög tank borde vara bättre. Det jag menar är att man ska ta så stor tank man får plats med och formen blir det den blir.
Exakt! En hög tank är (nästan) alltid bättre än en låg tank. Skiktet som skiljer varmt och kallt blir mindre till ytan. Dvs mängden ljummet vatten och mer svårutnyttjad energi blir mindre. Dessutom har man som regel bättre utrymme för självcirkulation vid strömavbrott när tanken är högre.

Enda gången en lägre tank är bättre är som som Matss påpekar, när den lägre tanken är STÖRRE: En större tank är ALLTID BÄTTRE än en mindre. De nackdelar som kan finnas är lätt att kompensera med en klok slingplacering.
 
.så då kan jag alltså ha till och från lopp av värmen på ena sidan av långsidan utan problem. Tack för svaren och sorry för trådkapningen
 
Bumpar denna för jag tycker inte TS fick något riktigt bra svar.

Jag står inför ungefär samma bryderi. Ska kasta ut en oljepanna och stoppa in sol och ved. Pannrummet är i husets källare, men är inte så stort. Har tittat ut en fyrkantig 2500 l tank från Husqvarna tanksvets som jag tänker kombinera med en tekniktank på 750 l, men när jag nu mäter utrymmet inser jag att det inte finns plats att isolera enligt alla konstens regler.

På vardera kortsida får jag plats med 200 mm isolering, vilket känns OK. Över och under är också ganska lugnt tror jag, har 300 mm totalt att disponera där och pannrummets innertak möter trossbotten till vardagsrummets golv, så läckaget känns inte jätteallvarligt i den riktningen. Det stora problemet är tankens långsidor. Den ena sidan kommer att vara mot yttervägg som är under jord (med andra ord cirka nollgradigt året om?) och den andra sidan är ut i pannrummet. Här kommer jag bara att ha plats för 250 mm totalt vilket verkligen känns knapert. Min tanke är att lägga 150 mm mot yttervägg och 100 mm in i rummet, det kanske går att räkna ut på millimetern vad som är optimalt? På sommaren kör jag solen mot tekniktanken, så det är vintereldningen jag oroar mig för. De stora farhågorna är följande:

* Värmecirkulation på grund av en kall och en varm sida, vilket leder till dålig skiktning?
* Ett pannrum som blir som en bastu varje gång jag eldar?
* Fuktproblem på grund av varm tank som möter kall vägg?
* Något annat jag inte tänkt på?

Alternativet är att ställa två fabriksisolerade 750-literstankar där istället, men då blir installationen gissningsvis dyrare, och dessutom är ju läckaget från två tankar större än från en enda. Och framför allt – jag mister 1000 l ackumulatorvolym.

Mina frågor är följande:

1. Vilket är bäst i mitt fall: en stor, halvdant isolerad 2500-literstank eller två små fabriksisolerade 750-literstankar?
2. Om jag väljer den stora, vilket isoleringsmaterial är det optimala? Har förstått att PUR-skum ger bra isolering, men det verkar också dyrt och dåligt mot människa och miljö. Kan man köpa färdiga PUR-skivor istället? Ger dessa också bra värden? Eller är det något annat material som kan göra nytta i så liten tjocklek som 100 mm?

Tack på förhand för svar!
 
Helt klart en 2,5 kubik tank än två små. Du har ju tanken i källaren så det gör inte så mycket. Optimalt är ju välisolerad tank så du får långa eldningsintervall under sommarhalvåret, utan att värmen "mattas" bort, men ibland måste man ju kompromissa.
 


Denna tank tillhör väl Ichgary här på forumet och den isoleringslösningen ser ju väldigt bra ut!
 
Hej Jannez69, tack för svaren! Det där utrymmet påminner ganska mycket om mitt, ser ut att vara en mycket smidig lösning. Ska gå in på Ichgarys trådar och läsa mer. Men om jag lägger bara tio cm mineralull utåt, blir inte den sidan väldigt varm då? Och hur varmt blir pannrummet när tanken är fulladdad?
 
10 cm mineralull är absolut minimum. Du kommer få en hel del spillvärme ut i pannrummet. Det gäller att vara jättenoga om du använder skivor, minsta veck eller glipa så läcker värme ut. Själv har jag tanken inbyggd som i en låda och sprutade lösull runt tanken. Men då har jag betydlig mer plats än du verkar ha. Jag har väl runt 30 cm på sidorna och minst 70 cm ovanpå.

Men i vilket fall så tycker jag du ska satsa på 2,5 kubik acktank istället för två små. Visst vet du att Husqvarna tanksvets kan bygga precis de mått du behöver på acktanken, och på så sätt anpassa den efter det utrymme man har?
 
Om du måttbeställer så se till att det blir 200 runt om sidorna, vill du få igen lite av volymen så sätt 200 upptill också. Sen kan du ta 50 i botten det är i princip oväsentligt med isolering där men man har ju lite utrymme för uppställningen ändå. Så får du 200 + trossbotten upptill där det är mest till nytta och någorlunda rimligt på sidorna.

Passar det så välj lösull, det är som sagt mycket viktigt att inte få spalter, glipor som det lätt blir med skivor eller mattor, det är de små marginaleffekterna som man har nytta av när tiderna för ackumuleringen blir långa. Själv har jag 4x750L i 300-400mm lösull, de är saxat uppställda i lådan så tjockleken blir rejäl på stora delar av periferin. Skulle inte hålla den uppställningen som sämre än en större tank pga det och lösullen. Resonemangen kring en större tank kommer mer till sin rätt vid ett optimerat diameter/höjd förhållande på cylindriska tankar och så höga finns sällan plats för hemma.
 
Tack för alla svar!

Jag hade fattat det som att Husqvarna erbjöd de måtten som de anger på hemsidan. Men kan jag måttbeställa är det ju vettigt att beställa en tank som är 600 djup istället för 750 så jag får 200 isolering runtom.

Men är verkligen mineralull det bästa isolera med om man har begränsat med utrymme? Det blir ju billigt såklart, men just kostnaden för isolering är ju så liten i sammanhanget ändå att jag skulle kunna tänka mig att lägga lite extra stålar på nåt typ nanomaterial som ger bättre värden...?
 
Dun?

Jag satte räddningsfilt längst in mot tanken, mineralull utanför den och vindväv längst ut.

Räddningsfilt:
http://www.surplusbuy.se/images/thumbs/0000344.jpeg

Den reflekterar hettan, som spegelskiktet i en termos. Antar att det sänker temperaturen i isoleringen utanför vilket borde leda till minskad konvektion.
Hur mycket effekt det har vet jag inte.
Nån vetenskapligt sinnad borde kolla med jämförande studier...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.