R
Jag vet inte om detta är rätt är rätt del av forumet men jag har fönstermarkiser som är eldrivna. De fungerar som de ska trots sin ålder men tyget vill vi byta. Jag undrar om någon vet hur man tar loss själva rullen som tyget är upprullad på så att jag kan rulla på nytt tyg. Dvs vart ska jag skruva och lossa? (ska lacka om det svarta ;)
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det en elkabel eller vajer i skyddshöljet?
 
Det är ju ett spår framåt i sidostycket, det måste ju ha med saken att göra?
 
Bind ett band runt rulle och bakstycke så att rullen inte rasar ner.
Lossa skruvarna i gaveln och knacka ut gaveln. Trä ut väven i sidled, det brukar vara sytt en kanal som man stoppat in en plast pinne i (liknar ett metspö). Ofta räcker det att vända väven, den huprullade sidan är som ny. Om man inte tröttnat på tyget såklart.
 
R
grävaren, du menar att jag lossar plåtarna som tidigare varit svarta på bilderna och sen knackar ut hela rullen? Dock så sitter ju varje rulla länkad till nästa rulle via den där vajern eller vad det är så jag måste ju tar ner allt då tänker jag samtidigt för att inte bryta isär dem? Tyget skall inte vändas, det skall bytas.
 
Du behöver inte ta bort rullen, bara gaveln på markislådan. Då kommer du åt en stjärnskruv på rullen, som är skruvad in i en plastlist. När skruven är borta kan tyg och plastlist dras i sidled. Du måste ha ett snöre runt markislåda och rulle, så att rullen inte ramlar ut (ner).
 
R
Ok då är jag med. Är det plastlisten som håller rullen från att inte ramla ner? De är väl bara o lägga tillbaka rullen om de ramlar ut?
 
Det är sytt en fåll i tyget, där man stoppat in plastlisten. På så sätt blir det en valk som passar i rullen.
Nu har jag ingen erfarenhet av eldrivna markiser, men däremot de med ett platt lina in genom fönsterkarmen. Om rullen ramlar ner är det lite pill och få fast drivningen till linan. Jag antar att det ser likadant ut vid eldrift.
 
R
aha ok, tack!
 
R Roland112 skrev:
[bild][bild]
Hittade denna gamla tråd med bilder. Så jag ställer min fråga här så slipper jag skapa en egen och fixa bilder osv. Det jag undrar över är om någon vet var man kan hitta/köpa en sådandär böjlig axel som sammanbinder två markiser (enligt de lånade bilderna från TS) som drivs av en motor. Vår har rostat av efter nästan 20 års drift. Företaget som vi köpte markiserna av har inte längre denna lösning och heller inga reservdelar. Den gamla "fjäderlösnngen" gick av på ett sådant sätt att det gick att använda ena delen av den gamla fjädern för att få det att fungera men den är i kortaste laget och rostig. Så hur länge den kommer att hålla vet jag inte. Skulle behöva en ny men var hittar man någon som har denna lösning? Än har jag inte hittat någon men har kanske inte hittat rätt leverantör.
 
R roli skrev:
Skulle behöva en ny men var hittar man någon som har denna lösning? Än har jag inte hittat någon men har kanske inte hittat rätt leverantör.
Tror att du får ringa runt till firmor som sålt markiser länge, de kan ha någon liggande som de inte har städat bort. Den är ju liten och lätt och går att skicka på posten, så det spelar ju ingen roll var i landet du letar. vet att Hammarö bygg och Fritid var väldigt stora på markiser i Värmland när vi bytte tyg på våra, kanske har de något kvar fast de blivit Järnia sedan dess? värt att fråga kanske: 054-52 40 96
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
R roli skrev:
Hittade denna gamla tråd med bilder. Så jag ställer min fråga här så slipper jag skapa en egen och fixa bilder osv. Det jag undrar över är om någon vet var man kan hitta/köpa en sådandär böjlig axel som sammanbinder två markiser (enligt de lånade bilderna från TS) som drivs av en motor. Vår har rostat av efter nästan 20 års drift. Företaget som vi köpte markiserna av har inte längre denna lösning och heller inga reservdelar. Den gamla "fjäderlösnngen" gick av på ett sådant sätt att det gick att använda ena delen av den gamla fjädern för att få det att fungera men den är i kortaste laget och rostig. Så hur länge den kommer att hålla vet jag inte. Skulle behöva en ny men var hittar man någon som har denna lösning? Än har jag inte hittat någon men har kanske inte hittat rätt leverantör.
Kan detta vara en lösning? :thinking:
 
  • Skärmdump av webbsida som visar en dubbel kullänk DIN7551 D med teknisk beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för länken. Skulle eventuellt kunna vara en lösning. Får kolla upp lite mått och se om den får plats mellan markiserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.