Vi är på jakt efter stora fönsterpartier till vår stundande tillbyggnad. Vi kommer att bygga en övervåning i funkisstil och skulle vilja ha stora fönsterpartier i teak eller ek, då dessa är mycket kostsamma funderar jag på att köpa färdiga glaskassetter i standardstorlekar och klä in dem i ädelträ. Är det någon som gjort något dylikt eller har något tipps på en instruktion hur man bygger ramar till glaskassetter? DSC_0386.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte byggt fönster med glaskassett, men väl tvåglasfönster. Det är inte speciellt svårt att bygga fyrkantiga fönster, men man måste vara ganska noggrann och ha tillgång till någonting som är på millimeter slätt att lägga ut fönsterbågen på för att kontrollera att den inte blir skev. En bordscirkelsåg, övehandsfräs och gersåg med ganska hög precision är bra att ha.
 
Det låter ju lovande! Verktygsparken är det inget fel på. Men jag måste hitta någon bra bok om hantverket. Varför byggde du med lösa tvålas i stället för kassett?

Du har inga bilder på dina byggen?
 
Det var rejält snyggt iallafall. Lycka till med projektet!
 
S
nepp ingen instruktion å inga bilder. men jag lova att det är fullt genomförbart.
tänk på att kasseterna efter storlek väger olika. så gör inte ramverk för klent.
 
zeltber skrev:
Varför byggde du med lösa tvålas i stället för kassett?
Jag tycker inte om estetiken varken hos kassetter eller floatglas, det passar inte in i gamla hus där alla andra fönster är gamla kopplade 2-glas med handblåsta rutor. Men det är bara en smaksak.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Inte speciellt svårt. Gör enligt min lilla skiss.
ImageUploadedByByggahus.se1393856798.093644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limma ihop ämnena så du får en fals att lägga glaset i. Likadant bottenstycket gör du i två delar varav den understas något mindre så får du en droppkant samt en bra infästning för fönsterblecket.
 
Redigerat:
  • Gilla
zeltber
  • Laddar…
Det tog ett tag innan jag fick tummen ur för att ta bilder, men här kommer de.
14 - 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
14 - 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har alltså fräst bågarna med överhandsfräs, och sågat ur med cirkelsåg/bandsåg.

Det sitter bara ett glas i ännu, innerglaset fästs med en list efteråt som skruvas på insidan, eftersom det kan behöva tas isär och tvättas mellan rutorna ibland.

Glaset ligger i en fals, som skapats genom att jag sågat bort ur karmen på insidan, och fräst bort 15 mm på utsidan. Karmen är sedan hopmonterad med tapp i den bågformade delen av karmen respektive mittposten.

Virket är ca 100 år gammalt kärnvirke av furu från en riven ladugård.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Mycket tjusigt!
Och tack för skissen verktygsgurun!


Ang estetiken så är vårt hus redan en mix av tre olika sekel, 30, 50 och 60 tal. Kommunen ställer höga krav på U-värdet, så ska vi ha stora fönsterpartier så blir det till att göra det med moderna treglaskassetter.

här är några skisser på hur det är tänkt: Fönsterpartier.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Zoom.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Dock tror jag att jag ska försöka bygga dem öppningsvara i teak, vet inte om skjutdörrar eller vanliga svängdörrar blir enklast. Ev behöver bara en var öppningsbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.