Hej!

Skulle någon, som kan mer än vad jag kan gällande altanbygge, vilja kika på mina ritningar i SketchUp och kommentera om det ser helgalet ut på något ställe?


Screenshot 2014-03-02 10.23.31.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag har tänkt använda trädgårdsplattor under reglar på 45*145. Som trallvirke ska jag ha 28*120, visst är det väl då lagomt med CC60?

Screenshot 2014-03-02 10.23.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot 2014-03-02 10.25.07.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot 2014-03-02 10.25.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot 2014-03-02 10.25.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för kommentarer!

/Robin
 
Det blir väldigt många plattor att hantera. Är 145 mm den största regel som får plats? Annars hade det varit enklare att ha grövre reglar som bärlinor och fästa golvreglarna i dem.

Tänk på att bygga altanen med ett litet fall utåt. Annars kan du få vatten som rinner in mot huset.
 
  • Gilla
Kennan Mulalic
  • Laddar…
Stolparna till taket slutar i ingenting?
 
  • Gilla
Maek023
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Tyvärr kan jag inte använda större reglar än 45*145. Takstolparna kommer att sitta i plintar :)
 
Roopon skrev:
Tack för snabba svar! Tyvärr kan jag inte använda större reglar än 45*145. Takstolparna kommer att sitta i plintar :)
Hur långt mellan plattorna har du?
Mer än 2 meter skulle jag inte rekommendera om du inte vill ha en studsmatta.
Sitter stolparna i plintar är jag nöjd :)
 
Jag har tänkt mig 60 cm mellan varje regel. Hehe, bra :) Säg gärna till om det är något mer som ser konstigt ut. Tacksam för "konstruktiv kritik" :)
 
Roopon skrev:
Jag har tänkt mig 60 cm mellan varje regel. Hehe, bra :) Säg gärna till om det är något mer som ser konstigt ut. Tacksam för "konstruktiv kritik" :)
Jag menar åt andra hållet, hur långt är det mellan plattorna på samma regel?
 
Har tänkt mig cirka 170 cm. Räcker inte det om man har 45*145?
 
Roopon skrev:
Har tänkt mig cirka 170 cm. Räcker inte det om man har 45*145?
Det blir utmärkt!
 
Kanske inte helgalet, men lite galet är det att göra en sån seriös ritning till en altan.:D
 
bjolo360 skrev:
Kanske inte helgalet, men lite galet är det att göra en sån seriös ritning till en altan.:D
Tycker du? Jag tycker precis tvärt om, det är utmärkt att göra en detaljerad ritning. Underlättar enormt!
 
  • Gilla
Rockymarchiano och 2 till
  • Laddar…
Du kommer troligen att ändra din altan efter något år, till ett inglasat uterum. Det gör alla.
Därför tycker jag att du redan nu förbereder det genom att dra ut taket så det passar inför ombyggnaden.
I övrigt ser det mycket bra ut.
 
andersmc skrev:
Tycker du? Jag tycker precis tvärt om, det är utmärkt att göra en detaljerad ritning. Underlättar enormt!
Håller med, framförallt om man är nybörjare är det lätt att bli förvirrad när man står mitt i smeten, då är det skönt att ha något att falla tillbaka på.

När man byggt några altaner då ritar man inte upp längre utan man "har det i huvudet".
 
andersmc skrev:
Tycker du? Jag tycker precis tvärt om, det är utmärkt att göra en detaljerad ritning. Underlättar enormt!
Jomen, självklart!
Jag var mest fascinerad över detaljrikedomen. Men missförstå mig rätt, det är naturligtvis grymt bra med en ordentlig ritning och all heder till TS, det kommer han naturligtvis ha igen. Jag är mest van vid mina egna handskisser av byggpenna på knöggligt papper :surprised:
 
Kul att det är lite liv här :) Jag är rätt så ny gällande byggprojekt, så det känns tryggare att ha en detaljerad ritning att gå på. Tycker ni att jag ska fästa regeln som är mot huset i betongen? Eller räcker det om jag har plattor under och bygger som en lös ram bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.