Vad drar golvvärme i källare med oisolerad platta egentligen. Svar: 10 kWh per m2 och månad för mig, baserat på februari i Sthlm.

Jag satte ju på en separat elmätare på golvvärmen i mitt källar-badrum, 14m2. Jag har termostaten på 21 grader, men det betyder inget eftersom det var ungefär lika varmt som mitt andra badrum där den står på 25 grader. Men det är varmt och skönt om fötterna när de är kalla i varje fall. Huset är från 1983, vi har ca 23 grader inomhus i huset.

Uppbyggnad:
klinker
flytspacklet, golvvärme
1 cm isolecta isolering
20-30 cm betong
makadam-berg

På 4 veckor i Februari drog det 145 kWh. Om vi på skoj räknar med att det är 100% förlust på energin (alltså att den inte värmer upp övriga huset alls) så är det en ren kostnad för att ha varmt om fötterna.i badrummet. Det blir väl ca 2500 kr/år om bara normerar med februari (om 11 månader vet vi vad det blev på ett år för mig).

Det innebär att det aldrig någonsin går att få igen pengarna för att bila upp och isolera. (merkostnaden var i mina offerter runt 60k). På isolectas hemsida säger deras marknadsföring att 1 cm skivorna spar 20% av energin som går ned i backen. Det är alltså på ca 450-500 kr per år om all energi gick nedåt, merkostnaden för isoleringen var 10k. Det är i så fall 20 års återbetalningstid på den isoleringen med marknadsföringssiffrorna och räknat på att 100% av värmen går ner i backen om man inte isolerar.

Sensmoral:
Du får aldrig i närheten igen pengarna för någon form av isolering av plattan beräknat på energikostnaden. Inte med mina förutsättningar i varje fall.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
....och om man gör jobbet själv så är merkostnaden för att isolera en bråkdel av dina 60k. Och med isolering är min erfarenhet att jag inte behöver ha värme i golvet sommartid för att få ett trevligt klimat.

Sensmoral - det kostar att ta in hantverkare....:)
 
  • Gilla
plan-g och 2 till
  • Laddar…
Jag tror nog det finns någon form av isolering under din betongplatta....redan på -70 talet så var det vanligt med Leca kulor under....sen tror jag inte det är 20-30cm betong....närmare 10-12cm....
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja värderar man sin tid till noll så blir det såklart billigt. Att bila upp en platta och gräva ut och isolera 14m2 i en källare är ju inte direkt något som man sätter upp på nöjeskontot, men visst då kan man spara några hundringar om året om man har tur.
 
  • Gilla
alpha_raa
  • Laddar…
Intressant, är själv i valet o kvalet i hur jag ska göra i vårt källarbadrum från -54.

Jag vill helst inte bila upp det och göra allt jobb som isolering innebär.

Vad kan det kosta om man gör jobbet själv? 15kvm betongplatta som är 25-30cm tjock (gjort fyra provborrningar som ligger i det intervallet) Och vi bortser ifrån "bruten rygg" etc men ungefärlig tid är intressant.

EDIT: Ändrade till 15kvm
 
Instämmer .(y) - skulle aldrig ge mig på att bila upp golv för några hundringar per år med allt klabb det blir..

Har samma lösning med denna motsvarigheten och funkar klockrent,
http://www.ebeco.se/isolering/cable-board

Acceptera husens grundkonstruktion med dess prons and cons är min tes
 
I all välmening, vet du med 100% säkerhet att det inte finns någon isolering under plattan? 1983 borde det inte varit helt ovanligt.

Intressant hur som helst!
 
Visst jag kan hålla med om att många överdriver sin iver i att spara el.Det finns många exempel på Ftx installtioner,tillägsisolering av vindar m.m där man inte får igen investeringen inom överskådlig tid.
Anledningen till att man vill isolera golven är kanske främst för att inte få problem med fukt i angränsande rum.Jag kan tycka att din uträkning är aningen missvisande med tanke på att vi haft den varmaste vintern på länge
Fredrik
 
MathiasS skrev:
....och om man gör jobbet själv så är merkostnaden för att isolera en bråkdel av dina 60k. Och med isolering är min erfarenhet att jag inte behöver ha värme i golvet sommartid för att få ett trevligt klimat.

Sensmoral - det kostar att ta in hantverkare....:)
Med klinkers på golvet behövs värme om golvet ska kännas skönt att gå på.
 
  • Gilla
Rosberg.T
  • Laddar…
Ja, men det räcker med att cirkulera golvvärmesystemets vatten. Vattnet värms på övervåningen och kyls i källaren. Funkar toppen och kostar ingenting (mer än cirkpumpen).
 
Fredrik Å skrev:
fJag kan tycka att din uträkning är aningen missvisande med tanke på att vi haft den varmaste vintern på länge
Fredrik
Värmebehovet i en källare beror inte så mycket på mild eller kall vinter, marken utanför är i stort sett samma temperatur.
 
Redigerat:
För egen del måste jag säga att ev minskad elförbrukning hade låg prioritet när jag grävde ur källaren.

Att lägga 100kvm elgolv bara för att slippa svettas lite funkade inte för mig iaf och att torka plattan året runt med direktverkande el känns inte rätt oavsett elpris. Torr källare är bra och det börjar med en platta som är torr.

Ska man bara göra ett litet rum kan man förstås tillåta sig att resonera annorlunda....

...och om 15 kvm kostar 1500-2000kr så kostar 90kvm......huwa.
 
MathiasS skrev:
Ja, men det räcker med att cirkulera golvvärmesystemets vatten. Vattnet värms på övervåningen och kyls i källaren. Funkar toppen och kostar ingenting (mer än cirkpumpen).
Här du så varmt i resten av huset så golvet känns varmt även med klinkers ? Vi kör el golvvärmen hela året i badrummet med klinkers och det ligger inte i källaren nått riktigt varmt år stängde vi av den nån enstaka veckor men normalt går den hela året. Skulle nog inte välja klinkers i dag.
 
Nej, golvet blir inte varmt varmt. Men solinstrålningen i söderläge gör golven där väldigt varma. I ett badrum i källaren skulle jag nog vilja komplettera med lite mer värme. I badrummet på övervåningen cirkulerar vi bara vattnet, inget tillskott. Har förberett så jag kan köra bara badrumsslingorna sommartid men har aldrig känt behovet av att använda möjligheten. Det är väl en fråga om tycke och smak också antar jag, vill man ha golv som är varma året runt så duger inte "min" variant, räcker det med att golven inte är kalla så verkar det funka.
 
MathiasS, Det är verkligen jättekul att du har som hobby att bila upp golv, att du har ett badrum på övervåningen som du trivs med temperaturen på och att du cirkulerar vattenvärme till bottenvåningen. Men inget av det har ju någon som helst med mitt badrum eller min uträkning att göra? Vad är det du har sådant problem med, att inte alla fattar precis samma beslut som du?

Det är faktiskt rätt lite värme som går nedåt om man gör en överslagsberäkning, och det var helt torrt under min platta, man såg ner när de bilade upp runt rören för att flytta dem. Så jag vet därför att plattan var utan isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.