Är lite nyfiken på vad ni tycker.

Skall tvättmaskinen följa med huset eller delas enligt sambolagen vid en separation. Tvättmaskinen är ca 6 månader och köptes och användes gemensamt fram till separationen sedan den gamla gett upp.

Den som inte skall ha huset vill ha tvättmaskinen medan den andra säger att den skall ingå i huset precis som övriga vitvaror.
 
Alla vitvaror i ett hus tillhör "huset" samma vid en försäljning då tar man inte heller med sig vitvarorna.
 
Herr hatt skrev:
Är lite nyfiken på vad ni tycker.

Skall tvättmaskinen följa med huset eller delas enligt sambolagen vid en separation. Tvättmaskinen är ca 6 månader och köptes och användes gemensamt fram till separationen sedan den gamla gett upp.

Den som inte skall ha huset vill ha tvättmaskinen medan den andra säger att den skall ingå i huset precis som övriga vitvaror.
Jag har köpt 3 och sålt 2 hus. Tvättmaskin och övriga vitvaror har alltid ingått.

Vad juridiken säger får någon annan förklara
 
Tror inte det finns någon lag som säger att det måste ingå, det är som i en bostadsrätt där köper jag en själv och vill jag så tar jag den med mig och detsamma gäller nog hus skulle jag tro.
Men generellt skulle jag säga står den där på visningen och det inte står i beskrivningen "tvättmaskinen ingår ej" då ska den ingå.

Det är nog värt mer att låta den stå än besväret att ta den med.
Det är inte ett stort problem för köparen men blir en irritationsfaktor.
 
Redigerat:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag håller med, i detta fall antar jag att man ska skiljas och jag anser att maskin borde stå kvar i huset, det känns lite småsniket att ta med sig den, den som tar över huset löser ju ändå ut den andre.
 
Det är viktigt att notera att det är två skilda saker med en försäljning och en bodelning, så oavsett vad som gäller eller är praxis vid en försäljning är det inte säkert att detsamma gäller vid en bodelning.

Sen är det så att när ett hus säljs så ingår fast monterad "inredning" och dit brukar vitvaror räknas. Men det finns inget som hindrar att den som säljer ett hus specificerar att t.ex. en tvättmaskin inte ingår.

Så jag skulle säga att motsvarande gäller vid en bodelning. Man kan göra som man vill, men man måste komma överens ;)

Om huset är gemensamt:
Jag utgår från att den som behåller huset på ett eller annat vis löser ut den som flyttar ut, och då kommer man antingen överens om att tvättmaskinen ingår i det pris som huset löses ut för, eller att den som flyttar ut och tar med sig tvättmaskinen får lite mindre betalt för huset eftersom tvättmaskinen inte ingår.

Om huset inte är gemensasmt:
Då tillhör huset den som ägde det när ni flyttade ihop. MEN, tvättmaskinen har införskaffats gemensamt för det gemensamma boendet och jag är övertygad om att den därmed ingår i det gemensamma bohaget och utgör en del av det som ska delas.
Dvs, den kan stanna i huset men den som flyttar ut kompenseras för halva värdet, eller den tas med av den som flyttar ut och den som stannar i huset kompenseras för halva värdet.
 
Redigerat:
Ni kan göra som ni vill. Men om ni plockar bort tvättmaskinen sjunker husets värde med minst vad det kostar att sätta in en ny tvättmaskin, så det jämnar ut sig.

Det verkar bara som ett ovanligt krångligt sätt. Det är väl enklare att den som flyttar skaffar en ny tvättmaskin, än att h*n tar med sig den gamla och får 5000 mindre som lösen för huset?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
I många fall blir det tyvärr så att en bodelning handlar väldigt lite om de faktiska ekonomiska konsekvenserna och väldigt mycket om de psykologiska, prestigefyllda och emotionella sidorna. Inte så konstigt kanske. Det måsta man också ta hänsyn till.
 
Jo visserligen, men det många glömmer är att även eventuell förlust i bostaden skall täckas upp ifrån den som flyttar/överlåter sin halva.
 
Är det inte så att vitvaror alltid ingår om inte annat framgår vid ett försäljningstillfälle?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
oobum skrev:
Är det inte så att vitvaror alltid ingår om inte annat framgår vid ett försäljningstillfälle?
Så tolkar jag det också står de där på visningen så ingår det, annar kan man ju ta med sig vad som helst.
 
Akahigi
Infogats i fastigheten för stadigvarande bruk: fastighetstillbehör. Följer därmed fastigheten, väl?
 
Andy78 skrev:
Så tolkar jag det också står de där på visningen så ingår det, annar kan man ju ta med sig vad som helst.
Har du läst startinlägget? De ska inte ha nån visning. De ska inte sälja huset, de ska separera, och en ska bo kvar i huset, en ska flytta.
 
Tackar för alla svar

Det löste sig till slut, även om det satt lång inne. Tvättmaskinen kvittades mot andra saker och får stanna kvar i huset.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.