Har försökt googla mig till hur man bygger tak men har inte hittat någon bra information.
Finns det någon som kan förklara lite enkelt med vad och i vilken ordning man bygger?
 
Att bygga tak är ett omfattande område. Du bör specificera din fråga så blir det lättare att svara.
Ska jag förklara enkelt kan det bli så här:
1. Res takstolarna.
2. Spika på råspont.
3 Underlagspapp
4. Ströläkt
5 Bärläkt
6 Tegel
om det nu var ett traditionellt tegeltak du funderade på.
 
Det precis så jag ville ha det. :)
 
Hur är det med tak´utan tegel med endast takpapp?

/matte
 
Ja, det är likadant t.o.m punkt 3. Punkt 4 blir sedan Ytpapp.
 
Vid ett snedtak, använder man vanligt virke, eller är det undantagslöst limträ? Låt säga på ett spann på 8 m.
 
5.2 racing skrev:
Vid ett snedtak, använder man vanligt virke, eller är det undantagslöst limträ? Låt säga på ett spann på 8 m.
Om du nu är ute efter ett pulpettak med fribärande takbalkar på 8 meter, så är det bara limträ som är rimligt. Och det är inga dåliga balkar; kanske 90x360 eller nåt i den stilen, cc 600, varje balk väger 150 kg. Det finns ingen praktisk möjlighet att få tag på 8 meter långa reglar i vanligt virke.
Fast jag hade valt fackverkstakstolar.
 
Vanliga snickrade takstolar, fast med lutning åt ett håll alltså?
 
Det skulle vara bra att veta vad taket skall sitta på. På vår bod gjorde vi följande:

1. Resa takstolar
2. Spika bärläkt
3. Skruva plåt
4. Fira att man är färdig!
 
C
Well, tilläggsfråga: hur reser man takstolar? Alltså inte hur man får upp dom utan hur man får dom att stå där sen..?
 
Här måste jag flika in med att anlita kunniga snickare. Att resa takstolar på ett hus är en av de viktigaste och pilligaste momenten, misslyckas man med mått och inmätning står man där men en koja istället för ett bygge. En bra snickare tillsammans med dig reser detta lätt på en dag.
Det man skall tänka på är att alla takstolar är exakt lika, annars blir det mycket jobb med tassar och undertak. Ett sätt är att spika en stol klar och använda denna som jigg. Vidare måste nocken vara helt i linje och rät mot husets mitt, detta gör mycket för utseendet. Sedan skall takfoten och utsprång anpassas efter huset så det blir snyggt.
Men gör du det själv, spika alla takstolar klart på backen, sätt upp de yttersta och fixera med 2"2, lägg ett snöre i toppen och passa in resten så att nocken blir rät, det är mindre viktigt att de är i vinkel sins emellan. Näst takstolarna eftersom med råspontsbrädor eller 2"2 och när allt är klart kör du igång med råsponten från takfoten (flytta stöttor allt eftersom, skruv rekomenderas).
 
5.2 racing skrev:
Vanliga snickrade takstolar, fast med lutning åt ett håll alltså?
Just precis.
 
låna detta inlägg med en fråga bara. ni skrev att enkelt bygger man taket så här:
1. Res takstolarna.
2. Spika på råspont.
3 Underlagspapp
4. Ströläkt
5 Bärläkt
6 Tegel
om man ska ha plåt då? blir det alla fem stegen ändå och plåt bara istället för tegel?
 
1 Res takstolarna
2 Armerad plast
3 Bärläkt
4 Plåt
 
så behöver man inge råspånt då? ska ju fortfarande bli ett garage med isolering och värme osv? ända skillnad bara plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.