Jag har två lysrörsarmaturer i den lilla snickarboden. Både med dubbla lysrör på 36 watt. Jag tycker det är lite svag belysning när jag arbetar. De nuvarande rören har nog inte bytts på en 8-10 år.

Hur fungerar det med lysrör, blir de svagare över tid? Är det värt att byta lite likadana fast nya?

Finns det annars starkare lysrör som kan sättas i befintliga armaturer?
 
Det finns LED-lysrör nu som man sätter i vanlig lysrörsarmatur, man byter glimtändaren till en LED-driver
 
E
Lysrör avger mindre ljus ju längre de har brunnit. Sätt i nya lysrör, jag skulle satt med ljusfärg 4000K alltså de som är märkta 36W840. Byt även ut glimtändarna mot elektroniska tändare för att minimera flimmer. Jag garanterar dig att du kommer märka stor skillnad.

LED har inte mycket att komma med i jämförelse med lysrör. Energibesparingen man gör för att uppnå samma ljusutbyte är så minimal att det inte är värt det. Går aldrig att räkna hem den besparingen i kronor.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Börja med att torka av dom bef.....hjälper inte det så skulle jag sätta i nya....36W / 840...själv har jag 865 i garaget....
 
  • Gilla
currenthill
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Jag tror jag tar och byter till 36W / 840, de nuvarande får väl anses vara avskrivna efter tio år. Det vore skönt att få lite bättre belysning när man grejar, problemet är att man över tid har vant sig med sämre och sämre ljus. ;)
 
Emil_K skrev:
Lysrör avger mindre ljus ju längre de har brunnit. Sätt i nya lysrör, jag skulle satt med ljusfärg 4000K alltså de som är märkta 36W840. Byt även ut glimtändarna mot elektroniska tändare för att minimera flimmer. Jag garanterar dig att du kommer märka stor skillnad.

LED har inte mycket att komma med i jämförelse med lysrör. Energibesparingen man gör för att uppnå samma ljusutbyte är så minimal att det inte är värt det. Går aldrig att räkna hem den besparingen i kronor.
Fast LED tappar varken i styrka samt går sönder
 
En snabb kompletterande fråga; passar de elektroniska tändarna alla sorters armaturer eller finns det någon form av kompatibilitetsfrågor att ta hänsyn till?
 
E
AndersMalmgren skrev:
Fast LED tappar varken i styrka samt går sönder
Åjo, de tappar i styrka. Om du tittar i specifikationerna för en LED-ljuskälla så står det t.ex 30 000 h vid L70, vilket betyder att efter 30 000 timmar så lyser dioden med 70% av ursprunglig styrka.
 
AndersMalmgren skrev:
Fast LED tappar varken i styrka samt går sönder


Nu får du nog läsa på ordenligt......
 
Okej, jag borde skrivit att de tappar inte i styrka eller går sönder under en överskådlig framtid. 50 000 - 100 000 MTBF är inget onormalt för en LED
 
Jag fortsätter, vad gäller glimtändare verkar man behöva veta om den ska vara serie eller singel. Hur vet man det?
 
Singel om det är 2x36W står kanske på också.....
 
AndersMalmgren skrev:
Okej, jag borde skrivit att de tappar inte i styrka eller går sönder under en överskådlig framtid. 50 000 - 100 000 MTBF är inget onormalt för en LED
Nu har du dock väldigt många fel. Livslängden brukar vara angiven som 50000h, det stämmer. Det vanliga är dock att man anger hur lång tid det tar tills det återstår 70% av ursprunglig ljusstyrka! Inte MTBF, helt enkelt därför dom nästan aldrig bara går sönder.

Pratar vi vanliga led strips så kan jag lova dig att livslängden är betydligt kortare än så. Led dioders värsta fiende är värme, och på en sån där vanlig kina-tejp led så finns det noll kylflänsar. Dom är kass efter mindre än 5000h i inomhusmiljö. Led spottar med rejäla kylflänsar är dock betydligt bättre.

Sen ger vanliga lysrör (T8 eller T5) mer lumen per watt än motsvarande led-lysrör. Betydligt billigare är dom också.
Enda nackdelen som jag ser det är väl att dom innehåller kvicksilver så man ska låta bli att slå sönder dom, särskilt om dom är varma.
 
currenthill skrev:
Jag fortsätter, vad gäller glimtändare verkar man behöva veta om den ska vara serie eller singel. Hur vet man det?
Singel används alltid när man har lysrör på mer än 20 W.
Singel används också när armaturen har 20 W eller mindre och bara ett rör vid 230 V.

Serie används när två lysrör på högst 20 W är kopplade i serie på 230 V (med bara en drossel), och vid 115 V också på enkla lysrör upp till 20 W.
 
Redigerat:
  • Gilla
currenthill
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.