falkn skrev:
Du skall självklart fortsätta med samma bruk. Jag antar att de som skulle utföra det med slev och pinne var dessa som rekommenderade det och spontant känns det ju som att de har mest koll på läget.
Nej, de med sleven ville använda cementbruk. Men jag kan förstås be de använda kalkbruk men det är ju ändå anmärkningsvärt att de säger så.
 
Nu har jag lite mer kött på benen. Tack alla för era svar och diskussioner och länken du skickade Oceanis. Känns som att fogning med slev och pinne är att föredra. Men jag ska läsa på mer i detta ämne i lugn och ro innan jag bestämmer hur jag gör. De offerter jag tagit in visar på att firmorna räknar ca 1 timmes arbete per kvadratmeter färdig vägg och detta är då inklusive samtliga moment. Tycker ni att detta låter rimligt?
Min fog är som sagt väldigt poräs och lättfräst, muren är till 99% intakt och jag tror det är ytterst få stenar som kommer att rubbas/bli lösa efter fräsningen.
 
Förutsätter att du tänkt igenom och diskuterat följande med aktuella företag.
Fikautrymme och tillgång till toalett
Eventuella byggställningar

Så till jobbet;

Vilken yta har teglet, slät, borstad eller knotrig yta ?
Kan ha stor betydelse för slutresultatet och hur svårt det blir at rengöra.

I den bästa av världar slät tegel, inga lösa stenar, rejäla avstånd i stötfogarna och i övrigt lättrensat så tror jag ändå det är optimistisk att räkna 1 tim / m2 för allt. Möjligen för själva fogningen sedan tillkommer fogrensning, rengöring och ev. syrning.
 
Redigerat:
Tror inte ett bra arbete med fräsning, renspolning, fogning, eftervattning tillsammans med etablering och avslut klarar 1 tim per m2.
 
roland53 skrev:
Jag upplever inte att det är lagren som är problemet utan att det är så öppet för kylningens skull? att damm kommer in mellan rotorn och kolen. Dessa kol slites då ner väldigt snabbt.
Har kollat på min maskin till frässtålen som i stort är samma maskin som min betongslip av samma märke Hitachi.

Tydligen så är dessa två slipmaskiner försedda med epoxyskyddade lindningar för att stå emot slipdammet. Hur det fungerar vet jag inte utan hittade det på deras hemsida.
Betongslipen har gått många, många timmar utan problem och den har varit utsatt för massor av fint betongslipdamm och har bara blåsts rent med tryckluft efter användning.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Kan du möjligen ange vilken modell/typ nummer du använt/använder så jag vet ungefär vad jag ska leta efter?
 
Jag har slätt tegel Picture 121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den enda bilden jag hittade där man ser lite tegel.
 
Jag ser direkt att, ja det är lättrensat.
Problemet uppstår i sådana partier som precis under fönstret. Där har det lappats i vid ett senare tillfälle.
Troligen har det då använts ett starkare bruk. Då är det både tidsödande att ta bort och större risk att "flisa" tegeln.
Har du många sådana partier så rinner tiden lätt iväg. :(
 
Jag håller med Roland53.

Det är ingen hård fog du har. I den yttersta delen av fogen som gjorts efter murningen har man använt ett lite fetare bruk med liten kornstorlek på ballasten för att få en starkare och tätare yta på fogen. I själva murningen har man bara använt, som man säger i Skåne, "san o vann" ( vilket översatt är sand och vatten).
För att spara lite på kostnaderan så tog man grövre ballast och mindre kalk. Denna del är väldigt lös och den kör du snabbt ut med en lämplig fräs och det går både fort och blir rent på stenen så du kommer att få fina fogar där.

Om du har områden där man mot förmodan använt KC bruk så blir det inte lika lätt för det sitter ganska hårt i stenarna så där får du vara mer försiktig med fräsen.

Och omfogning med kalkbruk, Ingen KC i den väggen !
 
M
oceanis skrev:
Och omfogning med kalkbruk, Ingen KC i den väggen !
word.

Tyvärr så ser det på bilden ut som att det är kc-bruk som är lagat med någon gång. Det mer gråaktiga som är ordentligt utkladdat under fönstret. Hoppas jag har fel och om inte, hoppas det är mkt få ställen det är så på din vackra fasad.
 
Här kan ni se veckans och tidigare omfogningsprojekt. Skulle t.om gissa att fabrikatet på teglet är samma från Veberöds Tegelbruk.

2014-03-04 07.56.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma murare murade upp denna mur för 5 år sedan av återvunnen tegel.
2014-03-04 07.56.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna vägg omfogades och syrades för 5 år sedan
2014-03-04 07.56.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna vägg omfogades i höstas. Ännu ej syrad
2014-03-04 07.55.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna veckas projekt - södergavel som alltid blir först sliten.
2014-03-04 07.55.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rensad med 25 mm fogfräs

2014-03-04 07.55.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översta biten fogad nedersta rensad
2014-03-04 09.04.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi använder detta bruk. Kornstorlek 3 mm men det finns 1 mm också
 
Nu är jag igång och fräser fog och det går rätt bra, det är som ni skrev lite tidskrävande på de ställen där det är lagat med cementbruk så där kör jag med diamantskiva. Har väl fräst en 50-60 m2 sista dagarna så har väl fräst en tredjedel av det jag ska göra, men det är en jävla åtgång på vinkelslipar. Har köpt biltemas vanliga blåa, deras gula 3 gånger så dyra "professional" serie samt testat ett par billiga från Jula och Harald Nyborg. Ingen håller längre än en dags arbete. Finns det någon maskin som håller för detta arbete? Är införstådd att det är värmen som dödar de.
Låter de vila emallanåt samt blåser de med tryckluft men inte hjälper det.
Kolen är slitna, men det är motorn som tar stryk så det hjälper sällan att byta kolen.

Om ingen annan har konkret råd om något som fungerar så åker jag och hyr en rejäl kompressor imorgon och provar luftdriven vinkelslip, vad tror ni om det?

Nu ut i dammet igen och ta livet av en maskin till ....
 
Det gäller bara att hitta ett verktyg som inte är för tungt.
Förmodar att du redan märkt att det är skillnad om vinkelslipen väger några hekto mer :)
 
Jag fann att Julas? Meec Tool art # 10-191 var den som höll bäst. Dock inte för evigt.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.