Jag ska bygga en 50cm - 1m hög stödmur, cirka 40 meter lång. Bakom stödmuren har jag min sluttande tomt med jord (lerjord) varför jag antar att jag behöver göra ett ordentligt underarbete.

Jag funderar på att gräva ner cirka 50cm, fylla upp med stenkross 0-32 cirka 30cm, därefter padda och sedan gjuta 40 meter lång "balk" med armeringsrör, cirka 10cm hög. Jag bygger muren på den gjutna balken.

Är detta en vettig idé för att få en bra grund? Går det att gjuta direkt i diket eller behöver jag stenkross på sidorna också när jag gjuter?

Jag kommer att fylla upp med singel och stenkross närmast bakom muren när den byggs.

EDIT: Jag tänkte bygga muren med Benders Megawall, alltså inte gjuta själva muren
 
Redigerat:
Jag tror inte att du behöver gjuta en balk egentligen utan har du en bra grund med bergkross och en bas av stenmjöl så kan du mura upp megawallen från det. Vill du ändå gjuta så skulle gjuta i en form så att du kan lägga bergkross på sidan med. Hela baksidan på stödmuren bör också fyllas med makadam eller annat dränskikt så att du inte får någon tjälskjutning på muren. Lägg geoduk över allt så kan du fortfarande dra fram gräsmattan till stödmuren sen. Ett dräneringsrör under muren på högsidan gör sig väl med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.