Har två frågor om innetak:

Vi har fått bygglov för en tillbyggnad. På konstruktionsritningen har konstruktören ritat gipstak i hela tillbyggnaden trots att vi har panel i det befintliga. Vi vill ju ha panel men för att vara säker undrar jag om det finns brandregler för nybyggen som gör att man behöver ha gips?

I Våtutrymmet har han satt folierad spånskiva (detta talar ju emot brandfrågan...). Om man sätter panel, ska man då ha nåt under i utbyte mot det "folierade"?

visst skulle jag kunna fråga konstruktören men det var en märklig man som inte var så uppmärksam på sitt jobb utan mer oroad över hur vi "driver" vårt tillbyggnadsprojekt.
 
Hela huset är en brandcell och då finns inga krav på brandavskiljande mellanbjälklag om jag tolkat reglerna rätt.
 
Kan aldrig tänka mig att du behöver gips bakom om du bor i villa. Gips ritas ju ofta in pga att typ 95% kommer använda det.
 
tack, verkar rimligt så då kör vi på. Hur är det med fråga 2 då. Gissar att det folierade är för att stoppa ånga. Hur gör man bakom paneltak?
 
Folien är ju för att få en annan yta och slippa måla. Det är ångspärr bakom man ska ha men endast på övervåningen. Ni ska plasta dom nya ytterväggarna också väl? Då använder ni samma som där.
 
Aha! Visst är det plast både i väggar och tak så då är det bara att köra på med paneltaket.
"folierad" lät mer funktionellt än estetiskt :)

huggan skrev:
Folien är ju för att få en annan yta och slippa måla. Det är ångspärr bakom man ska ha men endast på övervåningen. Ni ska plasta dom nya ytterväggarna också väl? Då använder ni samma som där.
 
Man skall inte ha plast i ytterväggar som förses med ett heltätt tätskikt i våtrum..
 
cecar33 skrev:
Man skall inte ha plast i ytterväggar som förses med ett heltätt tätskikt i våtrum..
Det finns delade meningar om denna sak.
 
Om det kan man läs i?
 
Det or OK att ha kvar plasten om man använder tillräckligt täta tätskikt, t ex moderna foliesystem.
 
Redigerat:
Nja allt går att diskutera men ovan hänvisade länk syftar på vägg med rollat tätskikt utförd 2005-2006, så den är inte relevant.
Ett tätare tät skikt löser väl inte heller problemet med fukt mellan tätskikten. väggen består ju av våtrumsskivor,plyfa, reglar, 45 mm isolering och plast (diffspärr) det finns ju då möjlighet för normal fuktvandring in i konstruktionen från sidorna, uppifrån och ner ifrån och det blir då kvar mellan dessa tätskikt. Plockar man bort diffspärren så blir det rätt och samma princip som övriga ytterväggar tätskikt/diffspärr på insidan.
 
Kan fukten komma dit från sidorna så kan den också komma därifrån. Det viktiga är att ingen fukt tillförs genom att det kommer igenom tätskiktet och det anses det inte göra med moderna tätskikt.
 
BVK säger att om man har folie eller plastmatta som tätskikt så blir det inga problem med dubbla ångspärrar.
 
Däremot om man rollar tätskiktet får man komma på en lösning och då är det inte bra att ta bort plasten i ytterväggen som jag sa innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.