Jag har idag en skorsten med 4 kanaler på raken, 2 av dom har redan fått insatsrör, den till oljepannan i källaren och den till spisfläkten i köket.

Nu vill jag sätta in en kamin i vardagsrummet, och vill då komma åt kanal nummer 3, hur vet jag att det är rätt kanal jag gör hål på i vardagsrummet ?, eller det är bara att göra hål och se ? finns det nåt bra trick för detta ?
 
Fråga kommunen om dom har ritning.

Eller gå upp på taket och titta, du kan behöva hissa ner en lite tyngre metallbit i ett snöre och se om du kan höra den när du svajar den mot innerväggen av kanalen.
 
Ja, problemet är att skorstenen inte är rak, jag såg bara en skorsten på ritningen från kommunen, men utan kanalerna ritade.. men kanalerna är 148mmx148mm. så jag har tänkt mig 125mm insatsrör..

Well, jag vet var ena gaveln är på skorsten, och jag vet hur skorstenen är, samt då jag vet att kanalerna ligger efter varandra så får jag väl helt enkelt räkna lite, mäta 2-3 gångar till och det borde då vara det.

tänkte mer om där var någon smart ide jag inte tänkt på :)
 
Vad är det för materia i angränsande väggar?

Har du ingen husritning så kolla med kommunen, dom borde ha husritningen, på husritningen ska det framgå var dom olika kanalerna går på dom olika våningarna.

1 Gå upp på taket och mät avstånden från ytterkant till mitten av kanalen.
2 kolla på vinden
3 knacka å mät på väggen

Bilder på skorstenen (ovan yttertak och på ev. vind)
bilder på väggen på den våning där du vill göra hålet (fram å baksida, ev. sidor)
 
Det går att använda inspektionskamera för att se eventuella böjar mm.

Den kanalen du har tänkt använda vart går det till för något idag?
 
Det första vi gjorde när vi köpte huset för några år sen var att få ut en komplett uppsättning av de ritningar som kommunen hade, problemet är att huset när nog byggt tidigt 1900 tal, det är ombyggt 1949, och det är dom första ritningar som finns, därför har dom satt byggnadsår till just det år 1949. tyvärr betyder det att där inte finns ursprungsritningar, vilket tyvärr är rätt vanligt på byggnader från tidigt 1900 tal.

Som det är idag, så används inte mer än de två kanalerna som har blivit vidgjorda innan vi köpte huset, till Oljapanna, och Köksfläkten, dom två andra som inte är vidgjorda används inte alls.

Jag har dock tänkt så här, kanalerna i skorstenen ligger alla på rad [ 1 2 3 4 ] där är 1 och 2 alltså i bruk idag, 1 till pannan, som dock inte används då jag inte kör olja, den har 100mm insatsrör, nummer 2 har också den 100mm insatsrör och går till köksfläkten, 3 och 4 är lediga, och ena långsidan samt slutet efter 4 är i vardagsrummet, andra långsidan samt början innan 1 är i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.