Hej!Jag har ett 1800-talshus på Gotland där jag under förra året rivit ut det lapptäckekök (tänk sockel med sågspånsfyllning, omaka 50-talsluckor med jakarandamönstrad klistertapet och en spis som vägde någonstans mellan ett ton och en elefant) som satt i huset när jag köpte det. Nu har jag den inte så enkla uppgiften att sätta in ett nytt kök, och esteten i mig säger blankt NEJ till att välja något högblankt standardsmäck, istället skulle jag gärna vilja tillverka något som passar husets och kökets stil i övrigt. Just nu är inredningen i köket aningens asketisk, vitmålade brädväggar (stående panel) samt detaljer (fönsterfoder/nischer samt golvlister) målade i ljusgrå linoljefärg. Min tanke var därför att köpa stommarna från IKEA och därefter bygga köksluckor i samma typ av panel som är använd till väggarna, givetvis ska tjockleken inte vara samma eftersom det då blir ganska tungt. Därefter ska dessa luckor målas i samma ljusgrå färg som detaljerna i köket. Jag har dock ett problem eftersom jag ingenstans på Byggahus har hittat trådar som är relaterade till att bygga luckor i panel, utan bara i MDF. Nu undrar jag om det finns någon därute som kan hjälpa mig med tips/tricks/instruktioner för att kunna skapa denna typ av luckor/täcksidor etc? Är det överhuvudtaget möjligt? Vilka verktyg behövs etc? Detta är mitt första sommarhus så min budget är begränsad (det är också därför jag inte beställer detta från en snickare), dock är jag av uppfattningen att ”God kvinna reder sig själv” så jag är inte rädd för att hugga i och arbeta hårt fysiskt. Tacksam för alla förslag och synpunkter! Om någon mer information behövs så shoot!Hälsar reptil
 
Och stort ursäkta för avsaknad av blankrader! Jag kan inte ändra detta heller eftersom det verkar vara någon typ av generalfel med redigeringsverktyget på sidan.
 
Har du någon bild på köket? Är det pärlspont på väggarna? Det går att köpa ny pärlspont, och den är inte speciellt tjock och tung. Det är inte så svårt att göra skåp och luckor av detta, men det kommer inte att bli samma precision på det som på ikeaskåp. Bland annat av den orsaken är det möjligen inte helt problemfritt att kombinera ikeaskåpstommar med hembyggda panelluckor. Dessutom är det högt standardiserade måtten på ikeaskåpen synnerligen otypiska för tiden.

Jag antar att du vill ha ett modernt kök med vissa drag av 1800-tal snarare än ett museum. Även penselmålade spegeldörrar är historiskt. Det går att skaffa ikeaskåp med spegeldörrar och sedan måla dem. Eventuellt med speglarna i en avvikande färg. Det kan bli en måttlig insats och ett praktiskt kök som inte skär sig överdrivet mot de gamla väggarna.

Öppna hyllor av pärlspont i stället för överskåp är ganska enkelt att bygga, och det är historiskt.
 
Redigerat:
Hej Avemo,
tack för snabbt svar!

Jag bifogar ett par bilder så du kan se hur stajlen är i huset just nu. Den första bilden visar den stående panelen, det är inte pärlspont utan någon typ av icke-fancy panel vars primära syfte nog var att täcka stenväggen som ligger precis bakom. Jag är dock ok med detta, tycker att pärlspont kan bli lite för tillrättalagt och fint - det här är mer ett "rough" hus, om du förstår vad jag menar. Jag vill helt klart ha ett modernt, om än något historicerande kök, och jag har inga problem med att mått kanske inte är helt 1884. Däremot är spegeldörrar inte min favorit, jag tycker att det kan bli så otroligt rutigt om man har ett helt kök med speglar. Den andra bilden som jag bifogat är på själva området där köket som ska byggas. Där är, som du kan se, helt tomt just nu.


Viklau1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Viklau2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej falkn,
tack för svar. Jag har också varit inne lite på den här linjen tidigare, men skulle helst av allt vilja ha trä i mina luckor, hellre än MDF och spånplatta. Jag är nog också lite mer förtjust i panellook istället för spegel, men det är utan tvekan ett bra tips - tack för engagemanget!
/reptil
 
Jag tror inte att den väggen har varit ytskikt från början. Det går att bygga luckor av råspont också, men där blir det ännu större problem med den dåliga precisionen. Om du på brädgården noga väljer ut raka brädor utan kvist och låter dem torka inomhus under några månader så har du en användbar början. Några kommer att slå sig när de torkar, och dessa kan du inte använda till luckorna. Det finns även en risk att de färdiga luckorna slår sig. Sitter då luckorna på gammalt vis med stadiga gångjärn i en stadig stomme av trä och hålls igen av en skjutregel eller ett lås så fungerar det ändå bara att du får trycka dörren plan och regla den varje gång du stänger.

Skall du å andra sidan använda luckan på en ikeastomme så är stommen och gångjärnen inte starka nog att hålla dörren plan. Dessutom är det inte gjort för att ha ett lås eller skjutregel. Lägg till det problemet att med hög precision fräsa ut det hål där de moderna gångjärnet skall sitta.

Jag tror på grova luckor till grova skåp och ikealuckor till ikeaskåp.
 
Jag har byggt den här luckan. Den är ganska liten och byggd av "finpanel". De två bitarna som panelen är spikad på är limträ som dessutom är tjockare än panelen. Panelbräderna är limmade både i sponten och mot limträbitarna. Den har hittills hållit sig plan nog för att hållas stängd av ett magnetlås. Lite var det en chansning, men det gick hem den här gången.
IMG_0238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TantBlå och 2 till
  • Laddar…
Hej igen,
du har helt rätt, den väggen har inte varit ytskikt tidigare, den sattes förmodligen dit någon gång på 80-talet. Dock liknar den den ursprungliga brädväggen som du kan se lite till höger om köket (den har en mörkare brun nyans på bilden men är nu vitmålad som de andra väggarna), jag är rättså säker på att den är från originalåret eftersom den har "sågspår" och dessutom har jag hittat originaltapeten på den.

Så du är tveksam till kombinationen grov lucka - ikeaskåp? Skulle du platsbygga bänkskåpen i ett mer rejält material och sedan bygga luckor som ditt senare inlägg till dem (vilken f ö var väldigt snygg). Vad är det för dimensioner på pärlsponten i bilden? Och skulle du möjligtvis ha en bild också på de öppna hyllor i pärlspont som du skrev om tidigare? det är ju som sagt ett sommarhus så jag har ju inte lika stort behov av förvaringsplats som i stan.
 
Vad jag menade med inte original ytskikt var att det antagligen suttit något utanpå. Tapet tydligen. Jag tror att en målad brädvägg av det slaget var sällsynt på 1880-talet. Såväl spegeldörren som fönsternischerna talar ett helt annat språk.

Jag skulle kanske drömma om att bygga platsbyggda skåp ett tag och sedan lägga ner planerna och köpa allt från ikea eller blocket.

Givetvis går det att bygga egna luckor med ett grovt utseende som fungerar till ikeastommar. Dock kräver det en del maskiner och kunskap som du vet bättre än jag om du besitter. Jag tror inte att jag besitter förmågan själv i dagsläget.

Jag hittar ingen bra bild på pärlsponthyllor. Jag har det inte själv.

Luckan på bilden är inte pärlspont utan en modernare profil. Mitt hus är från 1969. Panelen är 95 mm bred och 11 mm tjock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.