Garaget.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.
Bygger garage med loft (utvändig trappa) och har idag isolerat nedervåningen mellan grundreglarna. Finns inga fönster, portar eller dörr ännu men det kommer snart.
Ska sätta diffusionsspärr runt väggarna innan jag reglar och isolerar igen.
Ingen brunn finns. Garaget kommer användas som garage, loftet som förråd, övernattning motsv.
Har ett par frågor:

1. När jag isolerar mellanbjälklaget. Ska jag lägga golv uppe och isolera underifrån eller ska jag plasta och regla nere och isolera uppifrån? Hur hade ni gjort?
2. Detta innebär att det blir två utrymmen med diffusionsspärrar. Garaget för sig och loftet för sig. Är det rätt?
3. Kortlingar i mellanbjälklaget, är det nödvändigt? Om jag ska sätta det, hur ska jag göra då? Avstånd? Med vilka dimensioner?
4. Mellanbjälklaget är 37cm djupt, behöver jag isolera hela det? För-nackdelar?
5. Värme, vad föreslår ni? Tanken är att kunna värma upp vid behov.
6. Ventilation, vad är lämpligt?

Många frågor, och när jag kollar runt så får jag många olika svar eller inga svar. Men hur hade/har du gjort?
Tacksam för svar, tips, idéer!
Med vänlig hälsning
Amfaren
 
Jag har ett snarlikt garage där jag håller runt 12-14'C på vintrarna, och jag gjorde:

1. Plastade taket, satte gles och isolerade uppifrån.
2. Jag har plastat garagetaket då jag inte kommer värma upp loftet inom en snar framtid och inte heller permanent som jag ser det nu. Det finns ju nån diffusionsväv som kanske är lämpligare att använda typ denna: http://www.beijerbygg.se/store/priv...folie-vario-km-duplex-uv-40mx1500mm-005009048
3. Jag kortlade inte, har takstolarna på cc60.
4. Jag har 45x220 (+45x220 förstärkning på underramen) och la i en 70 och 145mm stenullsskiva.
5. Tänker du på loftet och garaget eller bara en del? Luftvärme för garaget kanske? Och kanske samma för loftet? Alt. luftvärme nere och elradiatorer uppe.
6. Mitt garage är på dryga 55m2 och förrådsdelen i bakkant på dryga 22m2 jag har 2st ventiler i vardera del, ena nertill och andra upptill på diagonalen på motstående vägg (nere vid vänster port och uppe på vänstra väggen vid förrådsväggen - hoppas du förstår hur jag menar) :)
 
  • Gilla
amfaren
  • Laddar…
Du bör inte ha plast i mellanbjälklaget. Papp/vindspärr är aldrig fel, särskilt som du inte behöver fullisolera i mellanbjälklaget.

Fuktspärr/plast är för konstant fulluppvärmda byggnader, (där fukt tillförs rumsluften). I ekonomibyggnader som inte är fulluppvärmda, el bara ibland, är det oftast bättre med endast vindpapp, asfaboard etc. Om loftet står ouppvärmt så kommer det under perioder av året att vara kallare inne än ute. Då får man omvänd fuktvandring. Då vill man inte ha plast i väggen där man riskerar att få kondens. Om loftet håller minimum underhållsvärme ca 10 C så kan man nog ha plast för då är tempdiff så liten liksom risken för kondens.

Enklast bör vara att hålla både garage och loft med underhållsvärme ca 10 C, med möjlighet att värma upp ytterligare vid bhov. Då passar en (el två) LLVP med underhållsvärme perfekt. Du kan t ex ha endast en LLVP fast med två innedelar.

Kortla el krysskolva ger ökad stabilitet i golvet. Räknar du med stora laster (särskilt punktlaster) så kan det vara bra att kortla el krysskolva. Nu har du rejält höga/bärkraftiga reglar, men det kanske är för att du har en lång spännvidd?
Enklast/snabbast är att kortla med 45x220/195. Det ger dock lite högre egenvikt i bjälklaget än krysskolvning. Har du inga konstruktionskrav på det så bestämmer du själv om och i så fall var/hur. Beror ju på spännvidd och last.
 
  • Gilla
amfaren
  • Laddar…
Hej FredrikR och Oldboy.
Tack för era svar och tankar, mkt hjälpfullt!

Jag tror nog att jag ska ha underhållsvärme där inne. Så då plastar jag och så e det bara att isolera!
Luftvärme låter bra, ska kollas upp.
Spännvidden är 7,2m, cc60 på takstolarna.

Jag avser att kortla med två rader i lika avstånd från kanterna. Tror det räcker för att få lite mer stabilitet.

Med vänlig hälsning

Amfaren
 
Någon mer där ute som har tips, eller som kan bekräfta/avfärda tidigare talares resonemang?
 
Jag undviker själv isolering som inte tillåter fuktvandring, särskilt i sådan utrymmen som inte är uppvärmda jämt, d.v.s. håller mig till cellulosaisolering, då behövs ingen disffusionsspärr.
 
  • Gilla
amfaren
  • Laddar…
Jag skulle gjort som Oldboy....ev skippat LLVP om det inte ska vara uppvärmt jämt.....alt LLVP i garaget och bara värma loftet med element vid behov....
 
  • Gilla
amfaren
  • Laddar…
Hej, jag har ett motsvarande garage, 8x11 m platta, Kertobalk cc 60, förhöjt väggliv, övervåning.

amfaren skrev:
1. När jag isolerar mellanbjälklaget. Ska jag lägga golv uppe och isolera underifrån eller ska jag
plasta och regla nere och isolera uppifrån? Hur hade ni gjort?
2. Detta innebär att det blir två utrymmen med diffusionsspärrar. Garaget för sig och loftet för sig. Är det rätt?
4. Mellanbjälklaget är 37cm djupt, behöver jag isolera hela det? För-nackdelar?
Jag har 28x70 på cc 30 med dubbelgips i garagetaket, av brandskäl.
Monterade alla belysningsarmaturer i garaget och drog all el i golvbjälklaget.
Isolerat med 95 mm rulle i golvbjälklaget, ingen plast.
Golvspån på övervåningen, löpande skarvat.

3. Kortlingar i mellanbjälklaget, är det nödvändigt? Om jag ska sätta det, hur ska jag göra då? Avstånd? Med vilka dimensioner?
Jag har inga kortlingar, blir stabilt nog med 28x70 på undersidan och golvspån på ovansidan.

5. Värme, vad föreslår ni? Tanken är att kunna värma upp vid behov.
Jag har en enda Toshiba luftvärmepump monterad i garaget. Har kört den i två säsonger nu. Håller +19 gr, nedervåning + övervåning (90+55kvm). Förbrukningen är försumbar, 2013 när det var riktigt kallt (mellansverige) gick det åt bara 1300 kwh mellan Januari till Maj med +15 gr.
I år har det inte varit så kallt, men det är runt 300 kwh per månad nu när jag höjt till +19 gr.

Teckentrup garageport 5x2,4 meter. Isolering 145+45 skivor i garage, 145+45+45 skivor kortsidor övervåning, 500 mm lösull högst upp, 240 mm lösull i snedtak.

Kommer att ha en separat luftvärmepump för övervåningen, när den är färdigbyggd.

6. Ventilation, vad är lämpligt?
Eftersom jag ska ha kontor, sovrum och extra vardagsrum på övervåningen, har jag valt att ha en FTX ventilation. Har dragit ventilationsrören i golvbjälklaget innan jag la golvspånet.
 
  • Gilla
larsrydell och 1 till
  • Laddar…
Sakligt, givande och intressant.
Jag har själv ett garage och verkstad där jag funderar på att isolera ovanvåningen. I dagsläget är allt ouppvärmt, och jag har funderat på hur mycket energi som kan tänkas gå åt till uppvärmning. Nu har jag fått en god uppfattning, iom att förbrukningen går att relatera till temperatur (inne och ute) och isolering, samt yta.
 
  • Gilla
amfaren
  • Laddar…
Ang. ventilation kolla på Pax eos 100. det är ett FTX för synligt montage i badrum, men passar även i andra utrymmen.
 
  • Gilla
amfaren
  • Laddar…
Johan H skrev:
Jag har en enda Toshiba luftvärmepump monterad i garaget. Har kört den i två säsonger nu. Håller +19 gr, nedervåning + övervåning (90+55kvm). Förbrukningen är försumbar, 2013 när det var riktigt kallt (mellansverige) gick det åt bara 1300 kwh mellan Januari till Maj med +15 gr.
I år har det inte varit så kallt, men det är runt 300 kwh per månad nu när jag höjt till +19 gr.
Teckentrup garageport 5x2,4 meter. Isolering 145+45 skivor i garage, 145+45+45 skivor kortsidor övervåning, 500 mm lösull högst upp, 240 mm lösull i snedtak.
Citerar mig själv, nån kanske är nyfiken på uppvärmningskostnaden?

Mellan 25 Mars 2014 och 25 Mars 2015 har det gått åt 1978 kwh för att hålla +19 gr i hela garaget, inkl övervåning. Bor strax norr om Stockholm. Fortfarande bara en enda Toshiba luft/luft pump som står för värmen.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Johan H skrev:
Citerar mig själv, nån kanske är nyfiken på uppvärmningskostnaden?

Mellan 25 Mars 2014 och 25 Mars 2015 har det gått åt 1978 kwh för att hålla +19 gr i hela garaget, inkl övervåning. Bor strax norr om Stockholm. Fortfarande bara en enda Toshiba luft/luft pump som står för värmen.
Det är ganska imponerande låg förbrukning!

Ska själv bygga liknade garage, tror nog det blir luftvärmepump där.
Skulle vilja ha golvvärme men hur jag än ser på det så blir det orimligt dyrt mot luftvärmepump.
 
Jag måste ställa en fråga. Ni har övervåningar på erat garage? Vad för takstolar har ni? har nån balk också eller hur har ni gjort?
Jag fick denna takstol som förslag: IMAG0951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men den var bara gjorde för förrådslast. Och med den fick jag inte ha nåt tyngre, iaf man ville tillfälligt bo där. Så hur har ni gjort?
 
Jag valde takstolar med kerto, då klarar den lasten. Jag har inga extra stöd i garagedelen och inga innerväggar.

Se även trådskaparens första inlägg i den här tråden, där kan du se hur kertobalkarna ser ut.
 
Redigerat:
aha, ska kolla upp de där kerto, är dem väldigt dyra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.