Hallå där! Jag ska klä om två 50-tsls fåtöljer. Älskar Josef Frank men
Tygerna är på tok för dyra, ngn som hittat liknande men bättre pris?
 
  • Gilla
Fein
  • Laddar…
Hemmakatten
Marimekko har mycket tyger. Många med liknande mönster som Franks och till halva priset.
 
Expressen tipsade för några månader sedan om textilis.com. Där finns Josef Frank-mönster till betydligt lägre priser, dock ej original.
 
Misse skrev:
Kanske kan det finnas något på [länk]?
Klassisk svensk funkis med bl.a. Stig Lindberg och Sven Markelius, men det är lika dyrt.
 
Kolla på textilis.com
jag har beställt därifrån och är nöjd. :) de har svenskt tenn.
 
Nile88 skrev:
Kolla på textilis.com
jag har beställt därifrån och är nöjd. :) de har svenskt tenn.
Svenskt Tenn och Svenskt Tenn... Jag skulle snarare säga att de säljer kopior av Svenskt Tenns tyger med tanke på att de inte har någon licens att tillverka tyger med dessa mönster.
 
Misse skrev:
Svenskt Tenn och Svenskt Tenn... Jag skulle snarare säga att de säljer kopior av Svenskt Tenns tyger med tanke på att de inte har någon licens att tillverka tyger med dessa mönster.
Ja det är kopior. Väldigt fin kvalitet och trycken är superfina. Perfekt när man inte har ekonomi till att köpa originalen. I UK får man kopiera 25 år efter produkterna slutat massproducerats. antar att de kan kring gå svenska principer pga det.
 
  • Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
Jag personligen gillar inte de kopior som jag sett. De är aldrig lika välgjorda och rapporterna i mönstret är alltid mycket mindre och sämre genomtänkta och man kan mycket enklare avslöja rapporten i dessa. Josef Frank är "gurun" på mönster och mönsterrapporter och jag köper hellre mindre bitar till småprojekt än köper kopior till större projekt. Håller alltid utkik på loppisar, men de brukar vara rätt svårt att hitta där... Har tidigare hittat en del på en auktionssajt till rätt så överkomliga priser. Enda nackdelen är att man måste vänta på att auktionen ska gå ut för att veta om man får det eller inte, men jag har haft tur ibland och hittat gardinlängder i Manhattan som jag sytt om till kuddar. Gick på ungefär hälften av vad kuddarna kostar i butiken och är minst lika fina.
 
Jag har köpt både Marimekko och Frank de senare åren och dessa är långt ifrån den kvalitet man använde förr. Jag skulle aldrig riskera att tex klä en fåtölj i Frank idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.