Vårt fritidshus har BDT tvåkammarbrunn med efterföljande infiltration. Vi har dragit upp ventilationsrör från avloppsröret upp genom tak ca 50cm över taknocken. Ibland slår dålig lukt från takventilationen ned på vår altan, där vi för det mesta befinner oss. Luktar inte så trevligt om man säger så.

Har ibland funderat på att dra upp "avloppsskorstenen" lite högre, säg ca 1.5 över nock för att se (lukta) om det hjälper.

Men, idag hittade jag detta på nätet: http://www.avloppscenter.se/pem-sla...ngar-effektivt-upp-oonskade-lukter-och-odorer

Tror ni att detta luktfilter fungerar? Någon här som installerat "odörfällan"? Om den fungerar så skulle det ju kunna vara lösningen på vårt luktproblem :).
 
Redigerat:
Har du en luftningshuv på din tvåkammarbrunn? Kan hjälpa så att lukt från brunnen tar den vägen istället.
 
Systemet är konstruerat så att litet undertryck ska finnas i avloppsrören och till tvåkammarbrunnen. Avluftningsröret upp till tak ser till att sådant undertryck skapas. Tvåkammarbrunnen ligger nära altanen, med andra ord vill jag inte att lukt kommer ut den vägen.
 
C
Betyder det att du inte har någon tilluft från brunnen in i systemet? Någonstans måste luften in i systemet för att sen gå
ut över taket...

En "dansare" kan dra ur luft om du sätter den på taket på ventilationen....
 
carra skrev:
Betyder det att du inte har någon tilluft från brunnen in i systemet? Någonstans måste luften in i systemet för att sen gå
ut över taket...

En "dansare" kan dra ur luft om du sätter den på taket på ventilationen....
Systemet är inte helt tätt. Jag antar att en liten mängd luft kan komma genom brunnslocket (kan omöjligen vara helt lufttätt) sedan finns det en luftning ut vid infiltrationsbädden. Det faktum att det kommer dålig lukt ur takventilationen måste väl ändå betyda att jag har "drag" i systemet. Jag ser ingen poäng i att ha onödigt stort drag genom tvåkammarbrunnen. Vart fall, oavsett litet drag eller stort drag - tror ni "odörfällan" fungerar?

Vad är en "dansare"?
 
C
En dansare är en vindflöjel som av blåsten snurrar och på så sätt drar luft ur avloppsventilationsröret
 
Hejsan! Hur gick det för dej med odörfällan? Vi har också lukt från avluftningen på taket, så det luktar vid entrén till huset, även runtomkring ibland..inte kul. Hittade denna tråd nu och blev nyfiken. Kan du rekommendera det eller?
mvh/ Jon,UmeåUmeå
 
Tjena Jon,

Nej, jag har inte hunnit med att göra något, men det lutar mot ett köp för att testa filtret till sommaren. Jag får återkomma.
 
jokomoko skrev:
Tjena Jon,

Nej, jag har inte hunnit med att göra något, men det lutar mot ett köp för att testa filtret till sommaren. Jag får återkomma.
Hunnit testa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.