Hur stor hydropress behöver man för att täcka vattenåtgången i en villa?

Borrbolaget jag anlitar har gett ett pris på 21.000 kr för komplett djupbrunnspump, inklusive en 60 l glasfiber hydropress. Räcker 60 liter?
 
Beror på hur många ni är i ert hushåll och hur användningen ser ut. 60 liter hydropress motsvarar ca 150 liter hydrofor.
 
Hm, jag är inte så duktig på sånt här. Vad är skillnaden mellan en hydropress och en hydrofor?

Men 60 l för en hydropress är rätt ok eller?

Jag vill dimensionera det mesta i huset för 4 pers i hushållet. Det borde vara bra vid en ev. försäljning.
 
Det är standard. Hydropress är att föredra.
 
M
Hydropressen har ett gummimembran i en liten trycktank. Hydroforen har luft som mottryck, därav måste den vara större för samma "effekt".

Vitsen med båda är att jämna ut trycket så att pumpen inte behöver gå lika ofta. Fyller du ett badkar, duschar eller liknande spelar storleken inte så stor roll egentligen, utan det är ju vid de mindre förbrukningarna, som tex diskmaskin, handfat, osv, som hydropressen hjälper som bäst.

Vi har 60 liter för en vanlig familj och det har fungerat utmärkt.
 
En hyfrofor är ett stort kärl där luftblåsan, som jämnar ut trycket, ligger ovanför vattennivån.
En hydropress är ett kärl där luften är separerad i en gummiblåsa.
Funktionen är ju att jämna ut trycket och agera vattenreservoar så att inte pumpen behöver gå så ofta!
Hydropress tar mindre plats, som sagt så kan man ersätta en 150l hydrofor med en 60l hydropress. Det räcker för ett vanligt hushåll. om man ska ha det ena eller det andra kan variera om du har nå anmärkningar på vattnet, såsom svavelväten, mycket järn etc.
Men i vanliga fall så föredrar jag en hydropress, gärna en wellmate som är helt i plast och kan inte rosta.
 
Nån annan va visst före mig...
 
Tack för era svar!

Låter som att en 60 l hydropress kommer att fungera bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.