Att kakla ett helt badrum kostar ju en hel del. Jag funderar på att göra lite av jobbet själv. Tex så funderar jag på att göra fuktspärren själv. Hur stor del av kostnaden tror ni att själva fuktspärrsjobbet är jämfört med plattsättandet? Badrummet kommer att vara ca 20 kvm.
Jag har varit med och gjort en fuktspärr tidigare. Jag är inget proffs, men jag är väldigt noggrann och har läst om branschreglerna för att ta reda på exakt hur man gör.
 
Hur ser underlaget ut? Kommer du att ta in någon för att förbereda väggarna och golvet?

Det tar inte jättelång tid att göra tätskiktet, mellan tumme och pekfinger kanske en dag? Så du sparar inte så mycket pengar på att bara göra det själv, och du tappar garantin på jobbet. Gör du däremot både tätskikt och kakling själv så kan du nog spara mer pengar. Skaffa ett laserpass och stäm av efter varje kakelrad så går det att få väldigt snyggt. Och börja inte kakla framför toaletten för där kommer du sitta och titta och se alla dina första misstag. :) Kaklingen inklusive klinkerfolv, fog, silikon och eventuell impregnering tar längre tid och där finns mer pengar att spara tror jag.

Materialet för att sätta kakel ska dessutom stämma överens med materialet som används för tätskiktet, så har du själv satt tätskikt måste du dessutom hitta en hantverkare som vill använda matchande fix för kaklet.
 
Väldigt mycket beroende på hur det ser ut idag och hur du vill ha det. Men generellt vid renovering så skulle jag säga att det dyraste är VVS:en. Rivning av allt gammalt och uppbyggnad av golv och väggar är också rätt kostsamt.

Mycket att det är så dyrt är för att det är så många olika hantverkare inblandade, med många moment för varje hantverkare, dessutom är dom ofta beroende av varandra. Sekventiellt beroende.

Kan du sätta tätskikt så kan du kakla. Var bara noggrann och hyr en riktig kakelknäckare. Det är inte särskilt svårt!
 
Plattsättningen inkl tätskikt är väl inte alls så dyrt tycker jag, de flesta normala badrummen gör en plattis på 1 vecka, flytspackling, tätskikt och sättning med fog. Nånstans mellan 25 och 40 tusen efter rot inkl material
 
Klarar du av att lägga fuktspärr själv så klarar du att kakla också! :)
Köp en billig Biltema kakelkap (elektrisk) och en liten vinkelkap med stenskiva på samt en inställbar hålborr om du behöver något runt hål.
Jag rekommenderar att köpa lite bättre fix dock, t.ex. Kiilto flexfix eller nåt som har lite bättre "sug" om du är ovan...
Jag gjorde nyss hela badrummet själv och visst finns det något kakelhörn som sticker ut lite men jämför jag med andra badrummet som är gjort av firma är min kakling minst lika bra... :)

Köp en rör-bock och fixa rören själv (utanpåliggande förstås) så sparar du ännu mer.

Se bara till att ta mycket bilder under arbetets gång, fotografera de produkter du använder och spara kvitton!
Händer något vill försäkringsbolaget ha det...
 
anders07 skrev:
Klarar du av att lägga fuktspärr själv så klarar du att kakla också! :)
Köp en billig Biltema kakelkap (elektrisk) och en liten vinkelkap med stenskiva på samt en inställbar hålborr om du behöver något runt hål.
Jag rekommenderar att köpa lite bättre fix dock, t.ex. Kiilto flexfix eller nåt som har lite bättre "sug" om du är ovan...
Jag gjorde nyss hela badrummet själv och visst finns det något kakelhörn som sticker ut lite men jämför jag med andra badrummet som är gjort av firma är min kakling minst lika bra... :)

Köp en rör-bock och fixa rören själv (utanpåliggande förstås) så sparar du ännu mer.

Se bara till att ta mycket bilder under arbetets gång, fotografera de produkter du använder och spara kvitton!
Händer något vill försäkringsbolaget ha det...
Man ska ha fixet som tätskiktslevrantören har godkänt, oftast deras egen.
 
huggan skrev:
Man ska ha fixet som tätskiktslevrantören har godkänt, oftast deras egen.
Ja, naturligtvis, bra poäng... jag borde ha förtydligat det... Alltås, använder du Kiilto tätsystem köp något av Kiiltos "bättre" fix, använder du Casco, välj något av deras "bättre" fix... Där "bättre" tyvärr betyder dyrare...
 
Annars väljer man Ardex och får ett riktigt bra fix oavsett vilket fix man väljer ;)
 
  • Gilla
Ardexsmitten
  • Laddar…
För min del gäller att bygga ett helt nytt badrum, eftersom det är ett nybygge och jag kommer att göra övervåningen själv. Så det inget ingen rivning, men tyvärr kan jag inte utnyttja något rot avdrag.
Men ni tror alltså att själv tätskiktet inte tar längre än en dag för en ensam plattsättare att göra?

Jag vill inte ha utanpåliggande rör, så jag kommer förmodligen bli tvungen att anlita en VVS:are.

Jag tycker det verkar svårt att göra plattsättningen själv, speciellt på golvet med fallet.
 
T
Anna1984 skrev:
Att kakla ett helt badrum kostar ju en hel del. Jag funderar på att göra lite av jobbet själv. Tex så funderar jag på att göra fuktspärren själv. Hur stor del av kostnaden tror ni att själva fuktspärrsjobbet är jämfört med plattsättandet? Badrummet kommer att vara ca 20 kvm.
Jag har varit med och gjort en fuktspärr tidigare. Jag är inget proffs, men jag är väldigt noggrann och har läst om branschreglerna för att ta reda på exakt hur man gör.
En apa klarar av att tätskikta ett badrum, bara att följa instruktionerna som dom flesta fabrikat tillhandahåller. Och klarar du av att tätskikta klarar du kaklingen också.

Beroende på hur stort badrummet är tar det 2-4 timmar för en erfaren plattsättare att tätskikta ett badrum.
 
Anna1984 skrev:
För min del gäller att bygga ett helt nytt badrum, eftersom det är ett nybygge och jag kommer att göra övervåningen själv. Så det inget ingen rivning, men tyvärr kan jag inte utnyttja något rot avdrag.
Men ni tror alltså att själv tätskiktet inte tar längre än en dag för en ensam plattsättare att göra?

Jag vill inte ha utanpåliggande rör, så jag kommer förmodligen bli tvungen att anlita en VVS:are.

Jag tycker det verkar svårt att göra plattsättningen själv, speciellt på golvet med fallet.
Att skapa själva fallet är nog bland de svåraste momenten (det var det enda jag inte gjorde själv). Men det gör man ju med flytspackel så det har ju inte direkt något att göra med plattsättningen. Att plattsätta ett fall är inte speciellt svårt, åtminstone inte om du har relativt små plattor.
 
Jag kommer att använda weber golv-bruk för att göra fallet. Tar säkert betydligt längre till än att flytspackla, men verkar betydligt lättare! https://www.youtube.com/watch?v=cL5opJk1SHY Jag vågar inte flytspackla (10 m2) och tror att jag kan vara petigare med denna typ av produkt för att få exakt rätt fall runt dusch, i dusch och resten. (Jag kommer att flytspackla 15mm utan fall först för att förstärka golvet och gjuta in armering och golvvärmen så som man ska. Men sen använda golvbruk för att göra fall.)

Jag har också dragit alla rör i väggarna själv. Jag körde prisolrör, och så klart inga skarvar i väggarna. Det svåraste var att hitta en rör-böjare som kunde börja 15mm-rören som då är 20 mm i ytterdiameter. Jag fick låna av en vvsare, ska man köpa så var de 3-4ggr dyrare än en enkel för 15 mm ytterdiameter. Det var inte heller helt lätt att fästa rören "enligt tillverkarens anvisningar" vilket man ska göra enligt branschreglerna. Hornbach visste varken vem tillverkaren var eller vad jag pratade om. Blev en gummiklädd klämma, rören satt stabilt i alla fall.
 
Redigerat:
Andreas Lundgren skrev:
Jag kommer att använda weber golv-bruk för att göra fallet. Tar säkert betydligt längre till än att flytspackla, men verkar betydligt lättare! [länk] Jag vågar inte flytspackla (10 m2) och tror att jag kan vara petigare med denna typ av produkt för att få exakt rätt fall runt dusch, i dusch och resten. (Jag kommer att flytspackla 15mm utan fall först för att förstärka golvet och gjuta in armering och golvvärmen så som man ska. Men sen använda golvbruk för att göra fall.)

Jag har också dragit alla rör i väggarna själv. Jag körde prisolrör, och så klart inga skarvar i väggarna. Det svåraste var att hitta en rör-böjare som kunde börja 15mm-rören som då är 20 mm i ytterdiameter. Jag fick låna av en vvsare, ska man köpa så var de 3-4ggr dyrare än en enkel för 15 mm ytterdiameter. Det var inte heller helt lätt att fästa rören "enligt tillverkarens anvisningar" vilket man ska göra enligt branschreglerna. Hornbach visste varken vem tillverkaren var eller vad jag pratade om. Blev en gummiklädd klämma, rören satt stabilt i alla fall.
Gör man som dom gör i filmen så måste du använda det branta fallet i hela badrummet inte bara i dsuchen.
 
Njae, det är väl bara att ha ett nytt stöd varje gång fallet ändras. Det är jag minst orolig för. ;-) Jag kanske gör fallet runt duschen en kväll och resten nästa kväll när första omgången bruk börjat bränna.
 
Idag insåg jag en nackdel med golvbruk, 309 kr för 15 kg på Hornbach jämfört med 195 kr för 25 kg flytspackel. (Casco Combi Rapid och Casco Thermoplan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.