Hej!

Har nu renoverat i hallen och där har jag dragit ut termostat men däremot kabel som skulle sitta fast var lös och gled ut ur en av de tre.... Och där såg jag två ledningar som inte är "fastskruvad"

Just nu är huset så KALLT så nu hoppas jag på att ni kanske ser på bilder och nämner vilken färg på kabel som nu består av grön/gul, svart och blå. De dessa ska ligga på en viss numerad. Märke: IMG_0561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och huset är byggt 1972 så det är nog början av 70 talet... Sen på baksidan ser ut så här:
IMG_0560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hopp om hjälp! :)

/Desperat....
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Du borde kunna Ohm mäta mot chassit.
Skyddsjorden borde ha 0 ohm mot chassit.
Fredrik
 
Hej!

Ok. Jag har nu mätt, Ohm på självaste chassit Då jag mätte med 200 Ohm där på display som visade:
1: 0.02- 1,850 Ohm (Denna siffran var inte stilla utan snurrade hela tiden...)
3: Se punkt 1.
4: 0 Ohm

Och när man tittade på kablar så visade sig att bruna och blåa har 230 volt medan gul/grön har 0 volt.

Så det betyder väl att denna gul/gröna kabel ska ligga på nr 4 medan blå och bruna ska ligga på 1, 3?

(Tvåan finns ej och ingen skruvad heller..(??) )

/G
 
Inte för att det hjälper men du har världens snyggaste termostat!

Är detta vad det ser ut som: en vanlig hederlig elektrisk termostat, så är den ju i princip en strömbrytare som bryter (eller, i andra fall än detta, sluter) strömkretsen när temperaturen stiger över ett visst inställt värde (24 grader ser det ut som). Om du lossar de där begränsningsskruvarna så att du kan röra reglaget över hela skalan så hör du hur det klickar till när du går förbi den aktuella uppmätta temperaturen.

Chassit ska som sagt vara jordat så den plint som har 0 ohm mot denna ska kopplas till jord. De andra plintarna ska ha jättehög (högre än du kan mäta ) resistans mot chassit/jordplint.

mellan de andra två plintarna kommer resistansen att gå från jättestor (högre än du kan mäta) dvs att de är isolerade från varandra, när uppmätta temperaturen överstiger inställt värde, till att bli noll eller nära noll när uppmätta temperaturen understiger inställt värde. Dvs kretsen är sluten, strömbrytaren är tillslagen.

Reglaget som du ställer in önskad temperatur med är en vanlig potentiometer dvs ett ställbart motstånd. Det är mycket vanligt att det blir oxider på kontaktytorna. Motståndet (mäts i ohm) kommer då att fladdra oberäkneligt. Samma fenomen gör att gamla radioapparater sprakar när man vrider på volymreglaget. Lösningen är att motionera potentiometern. Rucka hit o dit alltså.

(Ps: 2 an behöver du inte leta efter: det är den pluggade anslutningen som inte har nån plint. Denna anslutning är antagligen den andra polen av den växlande kontakten: den öppnar kretsen när temperaturen stiger över inställt värde. Detta är för andra tillämpningar än din temperaturbegränsning.)
 
Redigerat:
Hej igen!


Tusen tack för all information.

Det här är första gången man lär sig trots man har bott här i 7 år ;-) Man lär sig nya saker varje dag ;)

Och nu är värmen tillbaka.. Äntligen efter en natt med 15 grader i inomhus... Nu ligger det på ca 22...
:)

Tack för all hjälp o ha en bra dag!

/G
 
  • Gilla
Fredrik Å och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.