Hej, våga bygga din egen trapp! Det blir billigt!

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är vår trapp klar! Allt material går att köpa på en välsorterad bygghandel och kostade ca 7000 kr sammanlagt. Det tar ganska lång tid och många timmar att tänka ut alla typer av lösningar. Vill du ha tips eller fler bilder på vår trapp får ni gärna fråga!

Hela trappen syns inte på bilden. Den svänger en gång till utanför bild. Trappan har 17 steg (18 steg sammanlagt då "golvet" på övervåningen är sista steget). Steghöjd ca 18,75 cm;).

Tips och mer fakta: Försök hitta breda bänkskivor. Då får man ut fler steg. Våra skivor hittade jag på Bauhaus som var 200 x 90 x 2,7 cm i massiv bok (stavar). Det gick åt 5 st och de kostade 1000 kr styck. KÖP SÄNKSÅG, ett måste. Det finns för under 1500 kr med skena (på Harald Nyborg tex). Stängerna består av vanliga vattenrör och innuti dem är det gängade stänger. Trappstegen hänger i stängerna och sitter inreglade i väggen.

Våga! Lycka till!
 
  • Gilla
rock_fc och 10 till
  • Laddar…
Stiligt. Men hur långt avstånd är det mellan rören? Klarar du kraven för barnsäkerhet?
 
Snyggt! Hur Sitter stängerna fast i taket? 14mm gängad?
 
Du skriver att stegen är inseglade i väggen.... kan du beskriva lite mer i detalj. Kan du även lägga upp ett foto underifrån så man ser infästningen i stegen.
Trappen blir ju väldigt luftig o fin, men hur är det med svaj och ljud?
Den uppfyller INTE kravet på barnsäkerhet, så du bör komplettera med en extra stång på varje trappsteg så att avståndet mellan stängerna håller sig på max 100mm.
 
Angående säkerheten:

Nej, det gör den med all säkerhet inte (21 cm mellan rören i trappen. 16 cm i ledstången). Det finns heller inga "skydd" mellan trappstegen.

Man kan (läs: ska) sätta ett rör till i varje mellanrum. Detta kan man enkelt göra efteråt eftersom dessa rör endast går genom ett trappsteg. Man borrar i trappsteget och i regeln i taket, sätter i ett vattenrör, sticker i en gängad stång och en mutter i varje ända.

Till trappstegen kan man sätta en 5 cm hög trälist som man skruvar underifrån några cm från trappstegens framkant.

Gör man dessa två åtgärder blir den nog godkänd (dock har vi just nu inga planer på det).
 
Luftigt och snyggt var det hursomhelst!
 
  • Gilla
hakanrapp
  • Laddar…
En bild som visar både infästningen i väggen och i den 90-regel som stängerna sitter genom (som sitter ordentligt fast i taket, se nedan).

IMG_1413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen: Satte 120-reglar horrisontellt direkt i väggens (stående) reglar som jag bara la stegen uppepå och sedan skruvade fast. Gips utanpå (och lite latexfog runt stegen).

Hänget: Rören hänger i en 90 regel som har fäst ordentligt i taket. Dels i takreglarna (cc60) och sedan satte jag balkar (med balkskor) mellan dessa reglar som jag skruvade fast 90 regeln i. På bilden har jag ännu inte sågat bort de avhängda takreglarna.
 
Vad det gäller ljud så kan man jobba mer med att "isolera" mellan den gängade stången och vattenrören. Det låter lite när man går i den men inte så att det stör.

Trappen upplevs helt stabil där stegen sitter fast i väggen. "Hänget" känns inte. Dock är de två första stegen lite svajiga då de i princip hänger i luften. I "horrisontella led" så får tvåans trappsteg stöd från innersta pinnen i ledstången som även går genom treans trappsteg. Ettans trappsteg "står" på två pinnar i golvet vilket ger den en viss stabilitet. Pinnen som går från golv till tak (som är lite grövre) är uppspänd och den ger en viss stabilitet. Men lite svajigt blev det. Dock mindre än vad jag befarade. Jag chansade lite för jag tyckte trappen blev snyggare så här...
 
Angående infästning av stänger i trappstegen, se bild:
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man måste borra från båda hållen genom trappstegen så först får man borra ett litet hål, typ 2 mm genom hela trappsteget. Sedan borrar man nerifrån eftersom det hålet är störst. Man borrar genom knappt halva steget precis så att en bricka + mutter ryms. Uppifrån borrar man sedan så att vattenröret precis går i. Det borrar man "hela vägen" dvs drygt halva tjockleken.
 
  • Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.