Har nyligen flyttat till ett radhus med en hel del mossa på taket. Har börjat fundera (googla) lite på hur jag ska bli väck mossan.

Har förstått att typ Mossa GTI skall vara effektivt (?) Hade tänkt testa det och sedan efteråt spänna upp en koppartråd för att motverka att mossan kommer tillbaka.

Är det så att GTI blandningen räcker eller är det en bra idé med koppartråden?

Kom gärna med andra beprövade tips om ni har det!

Tack!:)
 
Köp Bensaltensid och blanda själv istället (y)
 
SC Aero skrev:
Köp Bensaltensid och blanda själv istället (y)
Hur ska det blandas ut då?
 
danjoh86 skrev:
Har nyligen flyttat till ett radhus med en hel del mossa på taket. Har börjat fundera (googla) lite på hur jag ska bli väck mossan.

Har förstått att typ Mossa GTI skall vara effektivt (?) Hade tänkt testa det och sedan efteråt spänna upp en koppartråd för att motverka att mossan kommer tillbaka.

Är det så att GTI blandningen räcker eller är det en bra idé med koppartråden?

Kom gärna med andra beprövade tips om ni har det!

Tack!:)
Koppartråden kan du hoppa över, tanken är rätt men ska det göra någon skillnad så får du ha en monsterkabel på taket.

De flesta "takmedel" innehåller bensaltensid, i vessa fall under andra namn. Funkar bra på alger och lavar.
Har du mycket mossa på taket bör du ta bort det först, då det går åt oerhörda mängder för att ta kål på det annars. Dessutom får du tömma hängrännorna konstant.
 
hantverkare1 skrev:
Koppartråden kan du hoppa över, tanken är rätt men ska det göra någon skillnad så får du ha en monsterkabel på taket.
Hur stor är en monsterkabel? Har haft samma funderingar.. och jobbar på kabelfabrik med ledare upp till 2500mm2. De blir dock lite för tunga att spänna upp över nocken! ;-)
 
  • Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Hur stor är en monsterkabel? Har haft samma funderingar.. och jobbar på kabelfabrik med ledare upp till 2500mm2. De blir dock lite för tunga att spänna upp över nocken! ;-)
Jag vet inte exakt och vågar inte gissa men vi pratar om orimliga storlekar för att det ska göra någon nytta.
 
Kemikalier på taket
Tänk på en sak, oavsett vilken kemikalie du använder:
Medlet hamnar i dagvatten ledningen för eller senare.
Detta vatten passerar inte reningsverken utan leds förbi utan rening.
Medlet kan således påverka levande mekanismer mer än du kanske hade tänkt dig. :wow:
 
Om man tittar på hus med kopparbeslag på taket så växer det inget nedströms men då är det ju plåt med bra area så klart. Det borde gå att räkna ut vad som krävs tycker jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.