Enk Projektet skrev:
Vad är vitsen med att göra dom själv?
Jämför priset på en råspontlucka med priset på ingående råspont..... ;)
 
thomasx skrev:
Jämför priset på en råspontlucka med priset på ingående råspont..... ;)
Beror nog på hur man räknar...
Okej om man inte har något annat att göra....men ibland måste man välja var man ska lägga tiden om man ska bygga hus.....
 
Jo precis, man kan ju alltid krångla till det mer än vad det är.
 
Ja hur bygger man enklast råspontsluckor.

Börja med att bygga en enkel jigg på bockar av t.ex. plywood och 28*70 gles. Skruva ena glesen i botten på skivan och den andra utefter ena kortsidan. Kryssmät vinkeln så att den är exakt 90 grader. Skeva råspontsluckor är bara tråkiga att sätta.

Sedan måste du bestämma dig för hur stora luckor du vill göra, normala luckor man köper bygger lite över 50 cm vilket är lagom om man ska släpa upp dom på ställningar och tak.

Sedan är det frågan hur du vill slå ihop dom, här är det bara ekonomin och latheten som sätter gränsen.
Man kan skruva ihop luckorna med ribbor t.ex. tegelläkt, tänk som sagt på vart takstolarna kommer hamna bara, är du riktigt säker på dig själv så lägger du ribborna så du kan fästa dessa i både takstol och lucka så behöver du knappt mäta in takstolarna på din väg upp mot nocken.
Tycker man ribbor är för 1800-tal så kan man alltid använda hålade stålband på rulle som skruvas fast, tänk bara på att skruven inte får sticka upp på översidan.Ett annat alternativ är att köpa lite tjockare plastband och stifta fast dessa med en slagstiftare.
Är man en riktig verktygsguru så köper man givetvis en bredklammerpistol och lämpliga bredklammer som slås i över skarvarna med jämna mellanrum.

Tänk på att den släta sidan av råsponten ska vara neråt så blir det mycket lättare att gå på taket medan ni lägger takpapp.

EDIT: De flesta husfabriker levererar råspontsluckor idag så det där med generalskarv är inget att bry sig om, men vill man styva upp det hela så kan man lägga i en rad med lös råspont i otakt mellan luckorna då och då.

Lycka till
 
Redigerat:
Hennke85 skrev:
EDIT: De flesta husfabriker levererar råspontsluckor idag så det där med generalskarv är inget att bry sig om, men vill man styva upp det hela så kan man lägga i en rad med lös råspont i otakt mellan luckorna då och då.
De flesta husfabriker skiter i kvalitet om de kan tjäna pengar på det.
Några lösa råspont tycker jag är en bra idé.
 
Fattar inte varför kvaliteten på råspont och tegelläkt är så dålig?! Sämsta skiten verkar bli råspont och tryckimpregnerat. Taket är ju trots allt viktigast på ett hus.
 
Hennke85 skrev:
EDIT: De flesta husfabriker levererar råspontsluckor idag så det där med generalskarv är inget att bry sig om, men vill man styva upp det hela så kan man lägga i en rad med lös råspont i otakt mellan luckorna då och då.
Där hänger jag inte riktigt med i resonemanget. Jag kan inte se att mitt tak blir bättre bara för att många andra fuskar.

Jag vet egentligen inte hur allvarligt det är, det är mycket en känsla jag har. Om man trampar på en råspont och känner hur den sviktar så tycker i alla fall jag att den behöver stöd på alla sidor. Jag vet också att jag läste nån instruktion i samband med att jag byggde mitt första hus. Där fick man absolut inte skarva mer än två brädor i följd på samma takstol. En friskarv kunde möjligen tillåtas, men då måste det vara tre oskarvade brädor på var sida om den. (Tyvärr minns jag inte längre exakt vad det var för instruktion.)
 
Dr Trä skrev:
Fattar inte varför kvaliteten på råspont och tegelläkt är så dålig?! Sämsta skiten verkar bli råspont och tryckimpregnerat. Taket är ju trots allt viktigast på ett hus.
Ja, det är väl precis så det är. Det beror nog på att man inte ser råsponten. Men det är intressant att jämföra med takplywooden som thomasx länkade till. Den verkar vara av superkvalitet. Kokfast lim - det är väl det som man kallar marinplywood? Priset är därefter.
 
thomasx skrev:
Typiskt en sån här tråd som diskuterats på annat håll på forumet nyligen, där TS ställer en fråga och sedan bara får en massa andra svar och frågor, som leder till frustration.

Helt rätt TS, det framgår klart och tydligt i din trådstart varför du vill göra råspontluckor :)
Du menar den där tråden då TS hade gett sig f*n på att han skulle just skråskruva ihop sina väggar, samtidigt som man förstod att han inte visste särskilt mycket om byggnadssnickeri? (Han frågade efter hur långa skruven skulle vara.) Och sen blev skitsur när folk kom med välmenande råd?

Jag känner att det är lite samma situation här (fast denna TS är inte sur, förstås). Jag ger hellre generella råd om takläggning än hur man skulle kunna fästa ihop råspontluckor, för jag tror inte på idén.

Att lägga råspont tar inte särskilt lång tid, inte ens när man är ensam. Är man minst tre man och har tillgång till spikpistol och gersåg går det riktigt fort. Och tre man måste de vara även med luckorna, annars får de inte upp dem på taket.

Lägg hellre tiden på att fundera på hur du ska kapa brädorna för att få ett bra skarvschema och utnyttja materialet optimalt. Fundera ut vilken längd som fungerar bäst (vanligen 4,8 meter, om du har cc 1200 på takstolarna).

Eller försök få tag på ändspontad råspont, så behöver du inte bekymra dig alls om kapscheman.

Kontrollera kvaliteten på råsponten i förväg, så de inte är allt för böjda eller vridna, och att de har samma mått i båda ändarna. (Det är inte alltid fallet, vet jag av egen erfarenhet.) Kolla också att noten och sponten lätt går att få ihop. Det är det som tar mest tid, om man inte får ihop brädorna.

Skaffa en tung gummiklubba att slå med. Mycket bättre än att banka med en hammare.

Ha hela tiden koll på måtten, så inte nån ände bär iväg. Mät regelbundet från sista brädan upp till nocken och se till att det är samma mått överallt. Särskilt lätt att det blir snett om olika personer jobbar i var sin ände på taket och slår ihop brädorna olika hårt. Det räcker med en mm skillnad, så byggs felet på så det blir helt snett i slutändan.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
Spika billiga måttband på takstolarna så slipper man mäta.....
 
Det här har ju spårat ur totalt -vi lägger ner detta här och nu. Spika fast billiga måttband så man slipper mäta... OMG!
 
Sjukt smidigt att spika fast måttbanden, eller kritslå med jämna mellanrum så du vet hur de ligger o vid behov kan mäta in dig med tumstocken
 
Jag har satt takstolar på 6 stycken husbyggen genom åren och aldrig känt behovet men vi jobbar uppenbarligen på olika sätt.
 
andersmc skrev:
Du menar den där tråden då TS hade gett sig f*n på att han skulle just skråskruva ihop sina väggar, samtidigt som man förstod att han inte visste särskilt mycket om byggnadssnickeri? (Han frågade efter hur långa skruven skulle vara.) Och sen blev skitsur när folk kom med välmenande råd?

Jag känner att det är lite samma situation här (fast denna TS är inte sur, förstås). Jag ger hellre generella råd om takläggning än hur man skulle kunna fästa ihop råspontluckor, för jag tror inte på idén.

Att lägga råspont tar inte särskilt lång tid, inte ens när man är ensam. Är man minst tre man och har tillgång till spikpistol och gersåg går det riktigt fort. Och tre man måste de vara även med luckorna, annars får de inte upp dem på taket.

Lägg hellre tiden på att fundera på hur du ska kapa brädorna för att få ett bra skarvschema och utnyttja materialet optimalt. Fundera ut vilken längd som fungerar bäst (vanligen 4,8 meter, om du har cc 1200 på takstolarna).

Eller försök få tag på ändspontad råspont, så behöver du inte bekymra dig alls om kapscheman.

Kontrollera kvaliteten på råsponten i förväg, så de inte är allt för böjda eller vridna, och att de har samma mått i båda ändarna. (Det är inte alltid fallet, vet jag av egen erfarenhet.) Kolla också att noten och sponten lätt går att få ihop. Det är det som tar mest tid, om man inte får ihop brädorna.

Skaffa en tung gummiklubba att slå med. Mycket bättre än att banka med en hammare.

Ha hela tiden koll på måtten, så inte nån ände bär iväg. Mät regelbundet från sista brädan upp till nocken och se till att det är samma mått överallt. Särskilt lätt att det blir snett om olika personer jobbar i var sin ände på taket och slår ihop brädorna olika hårt. Det räcker med en mm skillnad, så byggs felet på så det blir helt snett i slutändan.
Nu gör det väl normalt inte så mycket om man hamnar fel man får klyva sista brädan men värre än så är det inte. Jag skulle slå brädorna i botten och fixa till ev fel på slutet.
 
Ja precis det är inte mer noga än så -det är ett undertak för sjutton!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.