Hej
Vi har en villa från 60-talet med inredd källare, men den är för kall att sova i ens för gäster, dessutom luktar det unket. Jag skulle vilja dränera och isolera för att veta att huset är torrt, göra källaren varmare och få bort lukt.

Sedan skulle vi inom några år vilja fixa i källaren för att gäster ska kunna sova över, ha ett kontor och kanske hyra ut ett rum. Eftersom det är ganska lågt i tak skulle vi då i framtiden vilja sänka golvet och isolera detta. Kan man ändå göra dränering först och göra den längre ned med tanke på kommande golvsänkning? OM vi sedan aldrig sänker golvet är det en nackdel om dräneringen ligger lägre än nödvändigt? Vi vill helst börja med dränering eftersom det känns viktigare än att renovera källaren och vi har inte råd att göra allt på en gång...

Tacksam för råd
 
  • Gilla
Iuprek
  • Laddar…
Hej
Dräneringen ska i alla lägen ligga längre ner än klacken ändå.
Gräva dig ner under klacken vill du inte göra ändå.
Fredrik
 
Tack för ditt svar, menar du att jag inte behöver göra dräneringen djupare trots att jag kanske kommer sänka källargolvet? V
 
Hur djupt under klacken har du tänkt dig att gräva? .Tänk på att ovansida klack förmodligen är undersidan av det golv du har idag.
Klacken på vår grundmur var bra hög.
Fredrik
 
  • Gilla
Iuprek
  • Laddar…
Jag vet inte, för att få plats med vettigt isolerat golv och klinker utan att höjden till taket minskar.... 30cm??
 
I ditt ställe skulle jag knacka ett hål i golvet någonstans vid ytterväggen. Behöver inte vara större än att du kan gräva dig ner så pass att du ser var sulan (kantbalken, som ytterväggen står på) börjar och slutar. Då får du en uppfattning om hur mycket du har att spela på. Ser att du vill sänka golvet för att få mera takhöjd. Du bör då vara medveten om att det är inte helt riskfritt att börja gräva djupare än sulans underkant. Det finns en tråd på forumet, som jag tyvärr inte hittar nu, men, det var någon som grävde ur och gjöt på sulan. Han hade samma problem som du, oisolerat och lågt i tak. Han gjorde ett gigantiskt arbete. Det är inte säkert att du har det utrymme som behövs för detta projekt utan att gräva djupare. Sulan kanske är 20 - 30 cm hög så skall du både isolera, gjuta golv och sänka det så är det inte säkert att det blir så mycket över till takhöjningen. Men, knacka hål i golvet först och fundera på hur du skall göra och gå vidare. När du är på det klara med det, så kan du ge dig på dräneringen. Då har du förhoppningsvis den på rätt djup, när du ger dig i kast med det invändiga.
 
Jag har sett en tråd där dom lyckas gjuta steg för steg för att höja takhöjden (dvs gräva djupare än underkant sula som kan tappa bärighet). Och har man allting ändå öppet och gott om tid kanske man kan lugnt och metodiskt gräva steg för steg och gjuta, vet inte vad för arbetsinsats och kunskap som krävs riktigt.

Har även sett denna tråd där man långt ner kan se riskerna med att göra så. http://youkreateus.wordpress.com/2012/10/ dock verkar dom reda ut det på ett bra sätt.
 
Tack för svaret. Nu har jag mätt ordentligt och det är eg inte så farligt med takhöjden utom i dörrkarmar och dessa kan ev tas bort och ersättas med skjutdörrar och valv. Så troligen behöver bara nuvarande golv av trä och kakel tas bort och ersättas med nytt bättre isolerat och ickeorganiskt golv. Tydligen finns det ett nytt tunnare golvisoleringsmaterial nu, jag ska kolla upp vad det heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.