Sommaren närmar sig (sort of)
vilka spännande nya och uppgraderade maskiner ser vi på horisonten?
 
GPS är ju på väg in, men det jag tror vi framförallt få se är en fortsatt prispress. Jag satsar en påse gräsfrö på att man kan köpa en robotgräsklippare för under 5000:- under året.
 
  • Gilla
P-J
  • Laddar…
Jag ser att Robomow har nya klippare med assymetriskt placerad kniv, för bättre kant-klippning antar jag. I övrigt så ser jag inte så mycket nya maskiner. Vare sig på
prisjakt, alibaba eller aliexpress. Så då lutar det åt prispress. :)
Jag väntar med spänning på att hårdvaran blir commodity (i åtminstone kineserna) så att mjukvaran i många delat blir open source ...
 
En gräsklippare borde ju kunna bli rejält mycket billigare, ner mot en tusenlapp tror jag är realistiskt. En gräsklipparrobot är ju egentligen bara lite elektronik, några elmotorer, lite plast och ett batteri. Man kan ju jämföra med surfplattor, som börjar på en femhundring nu för tiden.
 
2-3 tusen tror jag på men inte en tusenlapp. En robotgräsklippare skall ha ett hyfsat stort batteri och komponenterna skall klara utomhusförhållanden med fukt och temperaturväxlingar.
 
Här har du ett exempel på en gräsklippare för en tusenlapp.

Byt ut blåsen mot en liten chipdator och några sensorer och trimmerskaftet mot en trilobitkåpa så är man i princip hemma. En chipdator med inbyggd GPS kostar några tior redan idag tror jag och priserna på batterier faller också kraftigt.

721193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova att låta dem ligga ute en sommar och se hur bra de fungerar sen...
Tror nog att det behövs lite bättre hårdvara som kostar lite mer.

Sen tror jag iofs att själva hårdvaran står för en mindre del av priset jämfört med mjukvara, test och verifiering.
 
peternicklas
Ta en titt på 3D printers. Jag köpte den första för c:a 10 år sedan för 470000:- Idag kan man lätt köpa en vilken bygger i samma storlek för 6000:-. Den som ska sälja robotklippare framöver får nog vara beredd på att priset kommer att sjunka rejält. Får bara de stora bra konkurrens så går det snabbt.
 
Siba annonserade just en robotdammsugare för en femhundring. Och de är ju snarlika gräsklipparna.

Priserosionen på elektronik är rätt grym. Jag minns när 42-tums plasmorna kom omkring 2000. Då kostade de 40000:-, idag är de nere på 3000:-.
 
pelpet skrev:
Siba annonserade just en robotdammsugare för en femhundring. Och de är ju snarlika gräsklipparna.

Priserosionen på elektronik är rätt grym. Jag minns när 42-tums plasmorna kom omkring 2000. Då kostade de 40000:-, idag är de nere på 3000:-.
Ställ ut den på gräsmattan och se hur bra den klarar sig :p
 
  • Gilla
Zonen
  • Laddar…
Det är inte elektroniken som är dyr, som redan påpekats är det energisnåla robusta och tysta drivmotorer med tillhörande växlar som kostar. Sedan är de iofs överprisade i dag så de kan helt klart bli mycket billigare.
 
eleson skrev:
Sommaren närmar sig (sort of)
vilka spännande nya och uppgraderade maskiner ser vi på horisonten?
Förhoppningsvis fler systematiska klippare, ett område som branschen hittills bara försiktigt varit inne och nosat på.
 
Det skall bli intressant att se om smartare klippare eller tok billiga är det som marknaden vill ha. Kanske blir det som vanligt: Först köper man billigt, sedan köper man rätt.
Men jag tycker inte att smartare klippare visat sin styrka ännu.
 
Kommer nog snart en nyhet som gör att folk höjer lite på ögonbrynen.. ☺
En riktig cliffhanger.. Men mer avslöjar jag inte förrän det kommer från officiellt håll.
 
Kan du avslöja i vilket prissegment den hamnar i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.