Hej!

Jag håller på och kämpar med att få igenom vårt bygglov för en utbyggnad, och då har kommunens bygglovsarkitekt tvingat oss att göra en handikappanpassad toalett i gamla delen av vårt 1920 tals hus :mad:, trots att vi har en fullt fungerande badrum redan.

För tillfället är badrummet placerat i utrymmet märkt groventré i skissen nedan, men då den måste vara minst 1700 mm bred för att tillgodose tillgänglighetskrav samt ha 800 mm bred dörr måste vi flytta badrummet enligt skissen, frågan är nu bara hur vi skall inreda badrummet, börjar få lite idétorka, och behöver hjälp. Kommunens senaste drag är att jag måste inkomma med en ritning över hur toastol etc. skall vara placerat.

badrum.png
 
Kan det befintliga badrummet på något sätt modifieras så att det uppfyller kraven på handikappanpassning? Typ byta ut dörren, byta badkar mot dusch eller något liknande? Se till att svängrum finns ändå på något sätt?
 
pelpet skrev:
Kan det befintliga badrummet på något sätt modifieras så att det uppfyller kraven på handikappanpassning? Typ byta ut dörren, byta badkar mot dusch eller något liknande? Se till att svängrum finns ändå på något sätt?
Gamla badrummet är 1300 brett, kravet är 1700, så i så fall måste jag bygga ut, vilket kan bli problematiskt, då ytterväggen redan ligger 4.2-4.3 m från tomtgräns.

Grejen är den att vi gillar den nya planlösningen, med groventré och ett nytt större badrum. Däremot skulle vi vilja skjuta på den modifikationen tills det befintliga badrummet gjort sitt, blir lite kapitalförstöring att bygga om nu.

Nån som vet vad som händer om man inte uppfyller allt i bygglovet inom fem år?
 
Hej,

Ytterligare en fråga.

Vet någon om det verkligen finns lagligt stöd för kommunen att tvinga mig att badrummet som är belägen i den del som skall byggas måste handikappanpassas? utbyggnaden gäller bara 2 sovrum och ett vardagsrum.
 
BBR 19 och 20 reglerar detta och förmodligen är det lagligt. Har för mig att en del bygger "tvättstuga" istället men den kanske också måste vara anpassad.
 
Bygga "tvättstuga" hade ju funkat om jag velat bygga ett nytt badrum som inte följer reglerna, men nu vill jag ju bara behålla mitt fina badrum som det är. Kapitalförstöring att riva ett badrum som 1300 mm brett bara föra att bygga ett nytt som är 1700.

Tack för tipset om BBR 19, 20, dessvärre verkar kan jag inte hitta något om detta speciella fall.
 
Vad ska ni ha i badrummet? WC, handfat med kommod? Hur höga hur långt ner är fönstrerna palcerade? Dusch. TIps placera toastol bredvid duschutrymme med fällbara dörrar så får du enklare till de 90 cm i diameter för en plats för vända rullstol.

Har du insyn i fönstrena? Vilken typ av glas?


utbyggarna skrev:
Hej!

Jag håller på och kämpar med att få igenom vårt bygglov för en utbyggnad, och då har kommunens bygglovsarkitekt tvingat oss att göra en handikappanpassad toalett i gamla delen av vårt 1920 tals hus :mad:, trots att vi har en fullt fungerande badrum redan.

För tillfället är badrummet placerat i utrymmet märkt groventré i skissen nedan, men då den måste vara minst 1700 mm bred för att tillgodose tillgänglighetskrav samt ha 800 mm bred dörr måste vi flytta badrummet enligt skissen, frågan är nu bara hur vi skall inreda badrummet, börjar få lite idétorka, och behöver hjälp. Kommunens senaste drag är att jag måste inkomma med en ritning över hur toastol etc. skall vara placerat.

[bild]
 
måtten har väl ingen betydelse, det är väl bara att byggnader och renoveringar efter 2010 ska vara handikappsanpassade. 90 cm vändradie gäller väl?
 
haavard skrev:
Starta med sidorna 20-23 i BBR

[länk]
Tack för länken,

citat "
Det är inte givet vilka delar som omfattas av kraven vid ändring, normalt ska
kraven tillämpas enbart på den ändrade delen, se närmare nedan under rubriken
Vilka delar omfattas av kraven
? "

Verkar som att det inte skulle behöva inbegripa vårt badrum samtidigt som det verkar vara väldigt diffust och öppet för tolkning till kommunens fördel.
 
Karriärmamman skrev:
Vad ska ni ha i badrummet? WC, handfat med kommod? Hur höga hur långt ner är fönstrerna palcerade? Dusch. TIps placera toastol bredvid duschutrymme med fällbara dörrar så får du enklare till de 90 cm i diameter för en plats för vända rullstol.

Har du insyn i fönstrena? Vilken typ av glas?
Föntstret är lågt ca 80 cm från golv till underkant, utanför ligger dock ett naturreservat, dock i sthlm, så en del folk rör sig förstås i skogarna.

Vet inte vad vi skall ha i badrummet, men det vanliga. Snyggt vore förstås att klämma in ett badkar framför fönstet, även om det kanske blir ltie tajt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.