Med dålig affär menar jag att risken är hög att huset + renoveringen är en dålig investering.

En bra affär kan vara något helt annat, t.ex. att jag byter 65 kr mot en öl på krogen. Både jag och krögaren är nöjda för att vi får något som vi hellre vill ha. Och på samma sätt kan man se ett hus på landet - man lägger in en massa tid och pengar för att få möjligheten att bo som man vill, väl medveten om att man inte kommer att få tillbaks dem om man säljer.

Det jag är rädd för är att TS räknar med att få ut mer pengar än både hus och renovering har kostat vid en försäljning, men jag är skeptisk till att det går.
 
Akahigi
byggaombloggen skrev:
Byggkreditiv fungerar för både nybyggnation, tillbyggnation och större renoveringar.
Det hade inte jag fattat, men är det inte mindre bra kreditvillkor på byggkreditiv?
 
Jo det kan la bli så att det kommer upp i mer än vad det går att sälja men inte det vi är ute efter utan läget på huset då det ligger lite utanför men ändå cykelavstånd in till centrum och har stall då flickvännen någon gång kommer vilja skaffa sig en ny häst. Och vi har båda väldigt lika uppfattningar om hur huset skall göras om så känns som ett bra hus för oss då vi hade en vän som är byggare där och kolla lite på huset och enligt honom var det bara det ögat ser man behöver göra om, att huset annars var i ett bra skick.

så nu ska vi till banken och kolla upp lite mer om byggkredit mm för att se att vi hamnar i en marginal där vi har pengar för att göra de första mm utan att använda pengarna från min lägenhet utan ha dem i reserv.
 
Måste bara kom med ett litet inlägg i det hela.
Jag och min fru har renoverat en lägenhet på 80 kvadrat (ej toa) och den var klar kvällen innan vi lämnade över nycklarna till de nya ägarna två år senare (det var en märklig visning "här kommer det en list och här ska det vara målat när ni flyttar in, om ni vill köpa") Nu har vi hus och gjort ett taklyft, bytt hela fasaden, lagt in golvvärme på undervåningen (var vanliga radiatorer innan) bytt ut alla vattenrör och bytt kök. Just köket bytte vi på två veckor och då med ny el, nytt avlopp på ny plats och gjorde det tre gånger större än det vi rev ut.

Det jag vill säga är att man lär sig med åren och att planering är A och O. Vill man så kan man ge sig fan på att det ska bli klart på en skälig tid. Sova gör man när man är klar!
 
I och med att ni är med på att huset kan bli en förlustaffär med renoveringskostnader medräknade och läget och möjligheterna motiverar köpet ser jag inga problem med ert köp längre. Jag ser inga problem med att renovera för ert sparkapital och sedan öka lånet. Vi renoverar själva men lånar till detta med en förhandsvärdering av husets värde efter renoveringen.
 
Först av allt lyssna inte på vad säljaren säger om vad huset är värt renoverat eller vad det är värt i framtiden.
Han snackar skit och spekulerar bara till er fördel ni eller han vet inte hur framtiden ser ut eller vad definitionen på "ett renoverat hus för en miljon" är det kan lika gärna vara så att det krävs en hel del renoveringar för att komma upp i den standarden en renovering som ni inte har råd med.

Sen tänker du lite fel du skriver att du ska renovera kök och badrum för 200k och sen gå till banken och få igen pengarna.
Problemet är att det kommer säkert kosta mer än 200k att renovera kök och badrum och det är inte alltid så att man bara kan addera ihop fakturorna och sedan hämta hem det i en värdering på huset.
Och och "få igen pengarna" innebär att du lånar mer pengar av banken, värderas det upp 1 miljon och man vill låna 500 ja då har du lite ränta på det att betala varje månad en ökning på minst 2k.
Om du har pengar sparat så hade jag investerat det bra och lånat pengar direkt nu när räntan är låg istället för att använda pengarna och sedan låna pengar om 1-2 år till då aktuell ränta som mycket väl kan vara högre.


Du skriver att fasaden måste göras om och kåken är från 82 räkna med att även taket behöver gör om och även grund + avlopp inom kort.

Mitt tips självklart kan du göra om badrumet men gör om utsidan först, det är värt mycket om något om ni måste sälja jag köper hellre en kåk där jag får göra klart inne än tvärtom.

Allt annat är småpotatis, målning, tapetsering, golv m.m.
Hur dåligt är köket, kankse ni kan budgetrenovera det?
Måla luckor byta handtag, fläkt, bäkskiva, kran, lägga in ett golv m.m.
Och med lite ork och tid så går det att göra fynd på sådan på blocket, ikea bygghandeln m.m
det blir oftast helt ok och det går att ha några år medans man gör annat.

Kolla även tråden här om han som budgetrenoverade sitt badrum genom att måla våtrumsmattan med våtrumsfärg och bytta nån komod, han kom undan med 6k om jag inte med fel.


Var berred att offra din tid och kanske även din fotbollskarriär för det kommer innebära att du måste arbeta med huset på din lediga tid.
 
Redigerat:
Tack för alla svar först o främst!

man får mkt att tänka på men vi har helgen på oss att räkna ännu mer på kostnader för att kunna lägga fram så mkt som möjligt när vi ska till banken på måndag.

tak skall inte vara några problem och vi vill nog ändå lägga prio på insidan först kanske är dumt men känns ändå så vill göra.
 
Andy78 skrev:
Här är tråden med budgetrenoveringen av badrumet.
[länk]
Väldigt intressant läsning!
Dock kommer vi välja att kakla i det stora(6,5kvm) badrummet ändå, men får bli en sådan här lösning i det lilla(3kvm)!
 
Lundgrenn skrev:
Väldigt intressant läsning!
Dock kommer vi välja att kakla i det stora(6,5kvm) badrummet ändå, men får bli en sådan här lösning i det lilla(3kvm)!

När man gör en sådan här renoveringen så ska man ta i beaktning att det inte förbättrar några tätskikt det är bara kosmetiskt, och inget fel med det.
Tänkte just att det kanske passar utmärkt i badrummet som ni inte ska renovera i dagsläget.
 
Nu ser det ut att bli ett köp, vi skippar byggkredit och kör på ett vanligt lån till en början då vi kommer använda mkt direkt ändå till kök badrum mm sedan kommer vi göra en förhandsvärdering direkt och då kommer vi förhoppningsvis få in allt eller iaf det mesta i bottenlån direkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.